Fokus på Kvinnekraft

– Inspirasjonen for denne kolleksjonen har vært ren kvinnekraft. Ikke i form av feminisme, men den rene kraften kvinnen viser ved å sette andre mennesker foran seg selv.

Det handler om den rene og naturlige kraften at kvinner får barn, og at de kan forme barna sine til noe større enn seg selv ved å lære dem til å bli gode mennesker, sier moteskaper Anh-Marthe Storheil under visningen på Deichmanske bibliotek under Oslo Runway.

LES OGSÅ: OSLO RUNWAY-UTSTILLING

Iben er klesmerket som fokuserer på ren kvinnekraft.

En sterk, ambisiøs og sosial kolleksjon

Da er det kanskje ikke så rart at ordene «strong», «free» og «tomboy» er sentrale i årets kolleksjon. Klesmerket Iben skal nemlig være sterk, ambisiøs, sosial og leken. Hun representerer en person som skal inspirere og fascinere.

Hovedinspirasjonen bak kolleksjonen er Women’s Voluntary Service, en organisasjon der kvinner blant annet overtok det som før krigen ble ansett som upassende arbeid for kvinner.

Med utgangspunkt i denne beskrivelsen kan man si at  lokasjonen for sesongens visning skaper en passende ramme. Steintrappene ved det Deichmanske hovedbiblioteket skaper en god kontrast til de lette og ledige klærne som er praktiske og tøffe, men samtidig  varme, feminine og stilfulle.

Inspirert av krigens Women’s Vouluntary Service

Ifølge Storheil er tanken at hvis man fokuserer på å løfte alle mennesker rundt seg opp og fram, så kommer alt det andre helt naturlig.

Med utgangspunkt i en slik tankegang er det nokså passende at hovedinspirasjonen bak kolleksjonen er Women’s Voluntary Service, en organisasjon der kvinner blant annet overtok det som før krigen ble ansett som upassende arbeid for kvinner.

De kombinerte det å ta seg av hus og hjem med såkalt mannsarbeid da behovet for arbeidskraft meldte seg. Med andre ord de så lengre enn seg og sitt. Og ikke minst. De brukte den indre kraften som bodde i dem.

LES OGSÅ: HØYER LANSERER MAUD OG FRAM

Sesongens kolleksjon heter «Beyond Self», og handler om den naturlige kraften alle kvinner har i seg.

– Kvinnene gjorde noe som egentlig ikke gagnet dem, men ved å gjøre noe for landet sitt, familien sin og mennene sine fikk de rettigheter og selvtillit. De fikk muligheten til å vite hva de kunne.

Da er det kanskje ikke så rart at ordene «strong», «free» og «tomboy» er sentrale i årets kolleksjon. Klesmerket Iben skal nemlig være sterk, ambisiøs, sosial og leken.

Selvtillit er en viktig egenskap for klesmerket Iben, og det er kanskje nettopp dette som er hele essensen når sesongens kolleksjon vises på catwalk.

– Vi ønsker at de som bruker klærne våre skal få en ubevisst følelse av mer kraft og selvtillit ved å ha dem på seg.

Alt faller på plass

Det sier egentlig seg selv, men det å bygge opp en merkevare er noe som tar tid. Siden oppstarten i januar 2014 har teamet  brukt mye tid på å skaffe de riktige leverandørene og samarbeidspartnerne. Det både er og har vært en lang prosess, og nå, tre og et halvt år senere, føler Storheil at Ibens DNA endelig er på plass.

– Jeg føler at vi endelig har funnet det DNA-et Iben skal ha. At hun er det forbildet, og ja, kanskje alter egoet det er meningen at hun skal være. Kleskolleksjonen er det vi ønsker, det kommuniserer noe alle kvinner egentlig ønsker å være littegrann mer av.

Kvinnen som bærer Iben tør noe mer, og derfor har hun muligheten til å skape en personlig stil som hun ellers ikke ville valgt, avslutter Storheil.

Close