Fam Irvoll: Party på Catwalken

Irvoll er kjent for sine fargefulle kreasjoner med håndlagde mønstre og logoer. Dette var også fremtredende i denne kolleksjonen, men man kan jo lure på i hvor stor grad den eksentriske stilen appellerer til folk flest, og om det er noe det norske folk kommer til å bruke? Eller om det kun passer på en catwalk?
Fam Irvoll har gått på Esmod Oslo og Central St. Martin i London, jobbet for store navn som Gareth Pugh, Alexander McQueen and Vivienne Westwood.



Det var veldig gøy og nesten litt rørende å se det ferdige produktet. Vi snakket om hvor tilgjengelig klærne er, og om det er noe man vil gått med. Jeg tror ikke jeg er i målgruppen, men hvis jeg hadde vært yngre og for eksempel skulle på festival hadde det vært dødskult med et plagg, sier Hege Almerud.

– Klærne er litt eksentriske, og passer nok best for folk som liker farger og kler seg til daglig. De som har sin egen stil, og som liker å skille seg ut, forklarer Neda Fajfric.

Fam Irvoll gikk ut fra Esmod Oslo i 2005 og avsluttet ved Central St. Martins i London i 2008. Her jobbet hun som assistent for Gareth Pugh, Alexander McQueen og Vivienne Westwood, samtidig som hun startet opp sin egen merkevare. Irvoll fokuserer på gøyale detaljer, bruker mye ironi, jobber tredimensjonalt og bruker mange farger og trykk som er tegnet for hånd.
 
Forhåndstitt på kolleksjonen 

Almerud og Fajfric er samarbeidspartnere til designeren og jobber for Big Fan Merchandise, et firma som har ansvaret for å få logoene og mønstrene trykt på Irvolls kolleksjon.
Neda Fajfric og Hege Almerud fra Big Fan Merchandise var på Fam Irvoll-visningen.



– Vi har vært veldig tett på og har sett litt av kolleksjonen, men har ikke sett det så sammensatt som nå, sier Fajfric.

Ville brukt noen av klærne

Selv om de to er enige om at ikke alt fra kolleksjonen til Irvoll er noe som passer dem og deres stil, er det enkelte elementer damene kunne brukt.

Jeg kunne for eksempel fint gått med den drømmedama-genseren, eller skoene med blomstermønsteret, sier Almerud.


Fajfric sier seg enig i at det er deler av kolleksjonen også hun liker godt, og hun utelukker ikke at dette er elementer hun kunne tatt inn i stilen sin. 

– Klærne er litt eksentriske, og passer nok best for folk som liker farger og kler seg til daglig. De som har sin egen stil, og som liker å skille seg ut, forklarer Neda Fajfric.


Begge er imidlertid overbevist om at klærne til Irvoll appellerer til mange, og at det absolutt finnes en plass til klærne hennes på det norske motemarkedet.


Rockefot på visning

Visningen var kjempegøy. Jeg har jo vært på andre visninger tidligere, og det er jo veldig gøy når du får litt rockefot, og får lyst til å reise deg opp og klappe. Det blir ikke så stramt, og for oss som kanskje ikke er typisk mote- fashion- folk blir det mer tilgjengelig, forklarer Almerud.

 Fam er opptatt av alle former, og alle damer. Hun ønsker å få fram at alle skal være bra på sin egen måte. Hege Almerud


– Det blir mer som et party. Alle som kom ut på catwalken danset. Det var liksom ikke bare en walk og ferdig med det. Folk ble veldig lett med,  og begynte å klappe og hyle, legger Fajfric til.

Klær til kvinner med alle former 

Ifølge damene var det veldig kult at Irvoll brukte mange ulike modeller med forskjellig kroppsfasong.



Det er nok litt av poenget med hele kolleksjonen. Alle er drømmedama til en eller annen, smiler Fajfric.

Fam er opptatt av alle former, og alle damer. Hun ønsker å få fram at alle skal være bra på sin egen måte, forklarer Almerud.

Close