– Jeg jobber også i 3D, sier Kjersti Lande (introbilde) og tar frem en modell hun har laget av en øy. Materialet er pusseskinn og det er en modell av Madeira. Hun har selv aldri vært der, og kartet over den portugisiske øya fant hun på på et todimensjonal kart, tok deretter bilde av den med en mobil-app som lager en 3D-modell og utviklet den videre… Modellene hun viser er små og får plass i hånden, men de kan også i prinsippet bli veldig store.
En personlig øy i 3D
Landes arbeidsplass er liten, men organisert, og hennes kunst går ut på å samle ting som hun setter sammen. 3D-modellene av Madeira – eller hennes personlige øy – har hun gjenskapt som 3D-print i bjørkefinér, pleksiglass eller bølgepapp.
– Dette er øyer som jeg har ønsket å besøke, men samtidig ikke, smiler hun og forklarer at hun har laget sitt eget rike i miniatyr.
Oslo Open i 17 år
Oslo Open har vært arrangert siden 2000 og er en kunstnerstyrt festival med støtte i de store kunstinstitusjonene i byen. Det er de som utgjør referansegruppen, som er representert i Oslo Open sitt styre og de kommer med innspill og noe av den økonomiske støtten.
– Er du med på guided tour? Vi er noen mennesker inne på atelieret til Maria Yola Tsolis. Hun jobber med tekstil, fotografi og installasjon. Vi får vite at Storgata 36 B er med på den guidede tur-ruten i år. Vi rister på hodet, og forteller at vi har funnet veien hit på egen hånd.
– Jeg jobber med disse tre emnene i kombinasjon. Som regel fotodokumenterer jeg rommene før jeg stiller ut, før jeg printer det på tekstil, bretter det og monterer det tilbake i utstillingsrommet.
Pizzaen i gallerirommet
Vi kikker ned gjennom glassplaten i bordet, der et kunstprosjekt hvor en pizza er hovedtema er avbildet på stoff, og ifølge kunstneren blåst opp i 80/80 og deretter brettet sammen og sydd ned i 40/40-størrelse. Også pizzaen havnet tilbake i gallerirommet. Stoffet hverken klippes eller kuttes. Hun viser de geometriske formene som ligger i bånn.
Oslo Open er gratis for alle som ønsker å være med på besøk. I år har festivalledelsen delt byen i to, og alle kunstnere som holder til vest i byen besøkes lørdag, og alle som holder til øst i byen på søndag. Fra Kunstnernes hus i Wergelandsveien 16, går det guidede turer klokken 12.00, 14.00 og 16.00.
Jobber vanligvis i store format
Inne på atelieret til Nina Skarsbø jobbes det. Hun er i ferd med å ferdigstille en modell som senere skal støpes i epoxy og marmorstøp. Hun viser:
– Det blir sånn som det her – det kommer til å se ut som stein.
Det skal støpes mange av dem, og de skal monteres på vegg. Skarsbø jobber mot en utstilling i november. Her jobber hun med en av tre modeller som skal settes sammen til slutt.
– Det er første gangen jeg jobber så smått, sier kunstneren som vanligvis er vant til å jobbe i mye større formater. Men hun er enig med seg selv om at en fysisk begrensning og så er en utfordring.
Klesproduksjon i Mangelsgården
Det var i Mangelsgården, eller Prinds Christian Augustus Minde, som ifølge Lokalhistoriewiki først en herskapelig barokkgård fra 1700-tallet med karpedam, senere beryktet tvangsarbeidsanstalt Kristiania sinnsykeasyl, fattighus, dampkjøkken og politilegens kontor for prostituerte, at kunstneren Christian Krogh fant inspirasjon til maleriet «Albertine» her. I dag finner vi mote- og designmerket HaikW i annen etasje i gården.
– Dere jobber i krysningspunktet mellom kommersiell klesproduksjon og kunst?
– Ja, vi er interessert i de kryssfeltene og hva som skjer når vi snakker med andre mennesker, om det er akademikere, musikere eller kunstnere. Vledig mange forskjellige mennsker er med på inspirere eller bidra direkte til våre kolleksjoner, forteller Ida Falck Øien.
Jobber kommersielt og med kunstnere
Det gamle tregulvet er merkbart skjevt, og de gamle lokalene gir unektelig klesmerket en usminket og rå verdi. Ifølge Øien har klesmerket jobbet med utstillinger og invitert kunstnere med til å bidra, men uten å diktere.
– Kunstnere bidrar på sin egen måte. For eksempel brukte vi Anders Smedbys skulpturer i metall og ull på klær fra en utstilling vi ble invitert til å være med på av Rogaland kunstsenter i 2013. Tematikken var «reparasjon». Disse ble senere benyttet på klærne våre. På den måten skapte vi en versjon som snakket til hans verk. Det blir litt som å spille ping-pong, eller ha hviskeleken, sier hun, og presiserer at Haik også er et kommersielt klesmerke som liker å kreve rommet de trenger for å befinne seg sentrum av begrepet «fashion».
Oslo Open, alt fra kunst til workshops
Uansett materialer, teknikker eller temaer, så finner du dem som kunst under Oslo Open. Og det er mange ekstra aktiviteter som publikum kan delta på, som utstillinger i byens gallerier eller performance, filmprogram eller workshops. Vi la turen innom Blomqvist kunsthandel og QB gallery i Tordenskioldsgate, etter en lett lunsj på Sentralen.