– Dette bordet er presentert som en del av en merkevare jeg har laget. Så det lever nå sitt eget liv, og er solgt til blant annet Tyskland og Danmark. Så det har jeg fått «turnover» på, smiler Martin Høgh Olsen.
Flere småskalaprodusenter
Årets utstilling i Milano, «Everything is Connected», presenterer designernavn som har vært med tidligere, men også helt nye og ukjente navn. I tillegg til design, stiller Norwegian Craft som samarbeidspartner med utplukkede norske kunsthåndverkere. Olsen ble plukket ut til 100% Norway i London fjor høst. Han gikk ut fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2002 og jobber mye med småskalaproduksjon og salg fra egen nettside.
– Vi blir jo lagt merke til nå, og det tror jeg er fordi vi designere greier å samarbeide, vi hjelper hverandre og drar hverandre.
Bjørn van den Berg
– Jeg og lekte meg og utfordret statikken (likevektslære, red.anm), og laget en stiv konstruksjon ut av nesten ingenting. Det var et poeng å barbere det ned til så lite som mulig, og jeg ble sittende igjen med en veldig ren og grafisk form. Det kan for eksempel se ut som et japansk skrifttegn. Derav navnet Kana.
LES OGSÅ: Den milanesiske manet
Bedre forutsetninger for å vise norsk design
Bedre profesjonelle partnere og økonomi gjør den norske presentasjonen i Milano enda bedre enn før. Den beste de har laget, mener Ida Aandal Røijen, kommunikasjonsansvarlig i DogA, som guider oss gjennom utstillingen.
Den italienske designbyen under møbelmessen Salone del Mobile koker, og alle mulige og utenkelige steder er brukt til å lage utstillinger. Klassiske bilverksteder er rengjort og fremstår som konseptuelle scener for internasjonal design, bakgårder er forvandlet til levende serveringssteder, butikk- og galleridører står på vid gap. Det er vitebegjærlige mennesker overalt.
Norge blir lagt merke til
I gamle fabrikklokaler i byens designdistrikt, er topp design samlet fra hele verden, og norsk design pekes ut som noe av kremen. Designkjempen Vitra annonserer i sanntid i sosiale medier, at lampen «Aerial» som ble designet av Bjørn van den Berg og Falke Svatun og presentert i fjor, er ett av produktene de satser på i år. Den er på markedet. Hvordan taker vi det?
– Vi blir jo lagt merke til nå, og det tror jeg er fordi vi designere greier å samarbeide, vi hjelper hverandre og drar hverandre. Det kan hende det er litt tilfeldig at det er så mye talent samtidig, men også at man klarer å formidle det på en god måte, sier Berg.
Han mener småskalaproduksjon, slik han selv og flere designere gjør, er enda mer interessant for markedet.
LES OGSÅ: Fem norske navn i 2017
Designtalentene i Milano
Både han og Svatun er representert i Milano også i år, men hver for seg. Bjørn van den Berg med vegginstallasjonen «Sheet Cabinet» i galvanisert aluminium, og Falke Svatun med lampen «Kantarell». Plnty kommenterer at lys er viktig i hjemmet, men å jobbe med lys – er ikke det vanskelig?
– Det er jo en kjensgjerning at man ikke klarer seg i det norske markedet alene fordi det er så lite. Så man må ut for å kunne få volum på produksjonen og klare seg som designer.
Ida Aandal Røijen, DogA
– Her ser du et karakteristisk lysoppsett med en slags trompet som sprer lyset. Skjermen kan også tiltes i vannrett stilling, og derav navnet. Det å jobbe med lys er abstrakt, og jeg synes det er lettere å jobbe med det enn for eksempel en stol, sier Svatun.
Design mot produksjon
– Dere er her for å stille ut design, men hvordan tenker dere videre inn mot eventuell produksjon?
– Vi har mye kunnskap om produksjon, og mange avgjørelser blir tatt deretter. Vi vet hva som er mulig å få til. På en annen side kan det også være en begrensning, men vi prøver å finne en sunn balanse så vi kan designe nettopp med tanke på produksjon, sier han.
Ida Aandal Røijen informerer om årets samarbeidspartnere Doga, Norwegian Craft, Klubben og Jotun, og at UD støtter utstillingen økonomisk. Det er krefter i sving som ønsker å se at norsk design tar av i utlandet. For vi er alle enige om at Norge er et for lite marked å leve av – og fortsatt ganske umodent i møtet med norsk design.
– Det er jo en kjensgjerning at man ikke klarer seg i det norske markedet alene fordi det er så lite. Så man må ut for å kunne få volum på produksjonen og klare seg som designer, sier hun.
Ser til Norden og Norge især
De som befinner seg på Ventura Lambrate-utstillingen i Milano er svært interessert i norske designprodukter, de er «hot stuff» i Italia.
– Vi ser ofte til Norden, og nikker anerkjennende når de gjør noe riktig. Og norsk design er gladhjertet og inspirerende, sier italienske Simonetta Roncaglia, som besøker utstillingen. Hun jobber i kreativ bransje og er generelt interessert i design, og synes spesielt norsk design befinner seg i en spennende utvikling. Hun finner mye interessant på den norske utstillingen.
– Vi har mye kunnskap om produksjon, og mange avgjørelser blir tatt deretter. Vi vet hva som er mulig å få til.
Falke Svatun
Norsk design på verdenskartet
To engelskmenn nærmest stormer inn på utstillingen og flakser rundt stolen som Jonas Stokke har designet og fått båtbyggere fra Risør Trebåtbyggeri til å konstruere.
– Can we try it? De er fullt klar over at det er en prototype. Men de venter ikke på svar før den ene på en freidig og elegant måte har plassert enden godt på setet og umiddelbart ser til å falle til ro.
– Ah! sier han og uttrykker overraskelse over at de skrå armlenene gir posisjonen verdi og mening.
– Stokke – is he the Stokke, lurer engelskmennene verdensvant (Stokke – altså et navn man bør kjenne på en designmesse om man er i bransjen). Men det er han ikke.
– Ah… ah! dobler den andre når han opplever det kollegaen nettopp gjorde, og uttdyper:
– I thought my arms would slide off the armrests… Han kjenner etter mens de fortsatt ligger støtt.
Jonas Stokkes erfaring med ergonomiske møbler, kombinert med minimalistisk design og røtter – i alle fall ferierøtter – på Tjøme utenfor Tønsberg – har resultert i en stol som føles helt naturlig avslappende å sitte i.
Internasjonal presse følger med
Årets norske designutstilling er forlengst besøkt av internasjonale magasiner som Wallpaper og Dezeen, ledende interiør- og arkitetkmagasiner som holder oversikt over hva som er aktuelt.
I tillegg til designerne Plnty har snakket med i Milano, er de norske designerne og kunsthåndverkerne Anette Krogstad, Ann Kristin Einarsen, Barmen&Brekke, Gilles&Cecilie, Homstvedt and Klock, Jenkins&Uhnger, Kaja Dahl, Kari Mølstad, Kioshi Yamamoto, Live Berg Olsen, Marianne Andersen, Martin Solem, Moa Håkansson, Noidoi, Sara Polmar, Silje Nesdal, Stine Aas and Cecilia Zhang, Vera&Kyte, Andrea Muribø og Andreas Bergsaker er også representert på årets utstilling «Everything is Connected».