Norsk mote- og designbransje viste hva de var gode for på Oslo Runway under Oslo Fashion Week i februar. Med en arena her hjemme som stadig blir mer profesjonell står vi støtt når internasjonal presse tar plass på podiet. Det blir også lagt merke til når norske designere som viser på catwalk under New York Fashion Week. Vi kan med diskresjon si at det begynner å røre på seg for norsk klesdesign.
Ikke et sete å oppdrive
Folk liker det de ser på catwalk, det er ikke et sete å oppdrive. Og visst er det show for showets skyld på motevisning i hovedstaden. Kjendiser og bloggere blir henvist til seter på første rad, og sammen kaster de glans over merker som blant annet Cathrine Hammel og Tom Wood.
Vidunderlige fashion
Så er det også disse to som går av med seieren i samlingen designere når det gjelder å drive frem norsk mote og å drive butikk. Cathrine Hammels virksomhet i 2015 ga en omsetning på 34 millioner kroner mens Tom Wood følger hakk i hæl med sine nesten 17 millioner samme år. Også byTimo kan skilte med tall som følger grafen oppover.
Feminint skandinavisk uttrykk
Cathrine Hammels tilbakelente eleganse er et sikkert tegn på trygg design. Jordnært, men likevel lett og lekent, tidvis gjennomsiktig silhouett. Dette er en designer som vet hva hun holder på med. Det er også godt å se design av hennes kaliber på catwalk, hun bidrar til å levendegjøre en bransje som så gjerne tørster etter anerkjennelse i eget land. Kunstnerisk såvel som økonomisk.
Hammel tar tak i det skandinaviske uttrykket og gjør det virkelig for innkjøper og kunde, og det er tøft at hun viser kolleksjonen for publikum, hun vet å skape nysgjerrighet.
Tom Wood ute og hjemme
En mer leken Tom Wood-kolleksjon ble vist, hvor ull og gult var essensielle stikkord. Grafiske mønstre som kunne ta tankene tilbake til strektegninger av de første menneskene, ga et kulturelt alibi til kolleksjonen i solide materialer. Wood er navn som virkelig har satt røtter i norsk motebransje på kort tid, og som ved hjelp av et internasjonalt klingende navn er lett å bli kjent med utenfor Norges grenser.
For kvinner med sjølvråderett
Hakk i hær kommer merket IBEN, et spennende og nyvinnende merke som har kapret kvinner med god økonomi og sjølvråderett. Høstkolleksjonen for 2017 presenterte hun i et skur på brygga i Oslo, en fin kontrast til en femininitet som også trekker på den nordiske kvinnens elementer og utfordringer, som vær og varme, en ganske røff stil som støtter en med selvstendige valg.
Nordmenn er i stor grad opptatt av vær, og Iben viste at hun kunne møte de som er opptatt av det, med eleganse og en frekk vri.
Vallenes fra storbyen i rødt
Veronica B Vallenes’ kolleksjon for neste høst, bar tydelig inspirasjon fra storbyen og presenterte de unorske trekk å gi klær en klar, rød farge.
Et oppmuntrende spark bak
Forfriskende, særlig med tanke på vintersesongen. Om den klare rødfargen matcher norske kvinners temperament gjenstår å se, men Vallenes skal ha for at hun gir oss et oppmuntrende spark bak. Heller ikke Veronica kunne skjule sine norske aner med henblikk på tradisjonsklær.
Har vist i København fem år på rad
Ikke at vi så noen tradisjonsklær, men vi fikk en anelse om at de ikke var glemt i kombinasjoner av snitt og mønster. Vallenes har vist sine kolleksjoner i København i fem år på rad, før hun i fjor besluttet å komme hjem.
Admir Batlaks «sirkusprinsesser»
Kort oppsummert var det Admir Batlak som fikk oppmerksomhetsprisen med en iderik kolleksjon for «sirkusprinsesser», som sto sin prøve både hva gjelder delikate farger, spennende materialer og snitt. Da kan våren bare få komme.