Re-see Fashion på Aker Brygge - PLNTY | kulturmagasinet

Re-see Fashion på Aker Brygge

– Her har vi arrangert en såkalt «re-see», som man ofte gjør i utlandet når kolleksjoner har blitt vist på catwalk under de store motevisningene, sier Ditte Kristensen, leder av Oslo Runway.

Norske klesdesignere presenteres

Hun forklarer at de har fått anledning til å vise frem designerne Elisabeth Stray Pedersen, Anne Karine Thorbjørnsen, Michael Olestad, Moirè og skomerket Since Oslo i samarbeid Aker brygge, frem til lørdag 25. februar. Admir Batlak har fått egen utstilling ved inngangen ved Dokkveien.

Ditte Kristensen inviterer alle kles- og moteinteresserte og folk som er opptatt av norsk design, til å komme og se på kolleksjonene.

Oslo Runway og Aker brygge arrangerer re-see for designerne Admir Batlak, Elisabeth Stray Pedersen, Anne Karine Thorbjørnsen, Michael Olestad, Moirè og skomerket Since Oslo helt til lørdag 25. februar.

– Det er jo slik at visningene som Oslo Runway arrangerer er for innkjøpere og presse, men nå får publikum som er interessert i norsk mote anledning til å undersøke kolleksjonene selv – og kan legge inn ordre på plagg fra designere de liker, sier hun. Det er Aker brygge som byr på muligheten for å ha et visningsrom åpent for publikum.

– Aker brygge er aktøren som gjør dette mulig, sier Kristensen.

Stylist Jan Gunnar Svensson mener at skomerket Since Oslo har klart å knekke designkoden.

Since Oslo: Gull, lakk og glitter og Saturday Night Fever.

Trendy sko

– Dette er skikkelig trendy. Og det er viktig hvis man ønsker å nå ut av Norge med norsk design. Dette er kommersielt, konstaterer han fornøyd.

Skodesigner Siri Findal har jobbet med kolleksjonen på bakgrunn av tidligere bestselgere som har fungert i markedet. Hun ønsker temaer som Ville vesten og Saturday Night Fever-glam tilbake, og viser frem velour, glitter og lakk.

Sko i rosa velour fra skomerket Since Oslo.

Ligger mye arbeid bak en kolleksjon

Designer Michael Olestad beskriver hvor mye arbeid som ligger bak hver kolleksjon en designer viser.

– Det tar mange år før man tør å vise noe av det man lager. Det skal også mot til for å vise frem sin første kolleksjon, sier han. Han har jobbet for mange andre designere tidligere, denne erfaringen har han tatt med seg inn i eget arbeid. Nå er det mulighet for å se hans lekne antrekk og accessoirer.

Michael Olestad presenterer en leken, fargerik og spennende kolleksjon.

Designer med fabrikk

Elisabeth Stray Pedersen er utdannet fra Kunsthøyskolen i Oslo og har like gjerne skaffet seg en fabrikk i Drammen hvor hennes kolleksjon produseres. Den første salgbare kolleksjonen hennes var klar for markedet i 2015. Klærne hennes får du kjøpt i Norge, USA og Japan.

Mange hadde møtt opp til åpning av visningsrommet for norske designere på Aker brygge.

– Flere av plaggene i denne kolleksjonen er produsert i samarbeid med andre norske ullprodusenter, men silke er også et sentralt materiale. Hun har laget en kolleksjon inspirert av «hverdagssurrealisme». Budksapet er å lage klær som gjør deg forberedt på alle spontane innfall, eventyr og det uventede – være kledd for enhver anledning. Forøvrig er Stray Pedersen fokusert på å skape klær av høy kvalitet som blir produsert lokalt.

Elisabeth Stray Pedersen er inspirert av «hverdagssurrealisme». Budksapet er å lage klær som gjør deg forberedt på alle spontane innfall, eventyr og det uventede.

For flere av designerne er ikke markedet Norge først og fremst. Det gjelder også Anne Karine Thorbjørnsen, som har bodd 11 år i utlandet. I denne kolleksjonen har hun jobbet med temaet «kvinne» og «draperi».

Elsker draperi, det representerer tidløshet

– Jeg elsker draperiet, jeg elsker folder, jeg elsker massen av stoff, den mystikken det bærer med seg. Jeg synes det er utrolig interessant med draperiet, nettopp hvordan det er brukt helt tilbake til antikken og greske gudinner – et symbol for påkledning og avkledning – og tidløsheten, sier hun.

Designer Anne Karine Thorbjørnsen jobber med tematikken «kvinnen» i sin klesdesign.

Jobber med kvinnen som symbolverdi

Men fremfor å velge kvinnen som et objekt, hvor Thorbjørnsen selv føler seg fremmed, velger hun å legge andre verdier i draperiet, som for eksempel den ekstreme tiden vi lever i. Det har resultert i snitt kombinert med uventet materialvalg.

Anne Karine Thorbjørnsen synes det er utrolig interessant med draperiet, folder, og massen av stoff.

– Alt er like viktig i en kolleksjon, og ettersom jeg jobber med symbolverdi er det interssant å tenkt hvordan jeg kan bidra til å endre en generisk oppfatning. Her er det referanser til superundertøy og extreme wear, forklarer designeren.

Moiré, aka Charlotte Fische og Linn Sannes Brevik-Ribeiro.

Moiré: overdrevne detaljer

Merket Moiré består av Charlotte Fische og Linn Sannes Brevik-Ribeiro. De har mye teknisk kompetanse og har jobbet for mange merker før de satset på sitt eget. De driver også Moiré Fashion Agency. De to driftige kvinnene presenterer en kommersiell og klassisk kolleksjon med spennende snitt og detaljer – overdrevne snitt og mansjetter, som kan kles opp og ned. Absolutt verdt å kjenne på og ta i øyesyn.

Close