Oslo Fashion Week #1 presenterer Anne Karine Thorbjørnsen, fjorårets vinner av Bik Bok Award. Hun var førstemann ut på årets runway, men først gikk oppmerksomheten til kulturminister Linda Hofstad Helleland på Munch-museet, som blant annet sa at norsk klesdesign både innehar kvalitet og innovasjon. Ikke minst roste hun klesdesignerne for å tørre å satse på en næring som kan gi mange arbeidsplasser. Deretter erklærte hun den norske moteuken for åpnet. Både presse, innkjøpere og påvirkere var samlet der.
![](https://plnty.no/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
«Step out of the box»
Thorbjørnsens kunstneriske show sto i en solid ramme i Munchmuseets lokaler. Kolleksjonen besto tidvis av asymmetriske plagg og krever det lille ekstra av tilskueren og innkjøperen – antakelig også av sluttbruker, men «step out of the box», og du finner deg tilrette i det nordiske designtemaet, ispedd elementer av verdensomspennende natur og vi skal en tur tilbake til sent 70-tall med henblikk på materialvalg og farger.
![](https://plnty.no/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Vi likte spesielt godt den blå dunjakken, oversized med mellomblå utside og rødt fór. Og preg av slangeskinn. Uventet og tøft.
Det gode håndverk
Designeren ble uteksaminert fra Central Saint Martins MA i 2012. Det er ikke vanskelig å se det gode håndverket i hennes produksjon, på måten plaggene omslutter kroppen. Spørsmålet er om kolleksjonen kanskje spriker i mange retninger for det blotte øye, og kan være utfordrende å få omsatt i et kommersielt marked, til tross for stor oppslutning og fullstappet sal.
![](https://plnty.no/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Den blå silkekjolen
Overraskelsesmomentet i Elisabeth Stray Pedersens nordiske kolleksjon av vakre og praktiske plagg med jordnær dekor og duvende linjer på grensen til det romantiske, var en kongeblå silkekjole med lavt skåret rygg, sober og ultrafeminin.
![](https://plnty.no/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Jordnært og nordisk
Kolleksjonen fikk god hjelp av Marmorsalens nakne ramme, til å fremme godt tekstilhåndverk, bruksområde, sesong, og ikke minst funksjon. Designen inngår i den nordiske tradisjonen, med elementer av inspirasjon fra storbyer i Europa.
![](https://plnty.no/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Elegante snitt og fall, interessante silhuetter og linjer samlet i materialer av ull og silke. Selv om mote er sirkus, er mote også noe vi skal se at vi skal kle oss i personlig, selv når vi tolker plagg på catwalk.
Den viktige lakmustesten er om innkjøpere kan se for seg klærne henge i ditt klesskap. Samtidig må en klesdesigner jobbe med «fashion», som henter inspirasjon – gjerne fra samfunnstematikk og kunst – og skape en visning for publikum er en helt egen opplevelse. Balansegangen mellom show og virkelighet skal være leken og utfordrende, og publikum skal ha et trenet øye.
Admir Batlaks sirkusprinsesser
Admir Batlaks visning led kanskje av tekniske problemer lydmessig, men et åpent sinn kan påstå at visningen uten lyd fant styrke i stillheten som oppsto i salen da modellene gikk og alt man hørte var lyden av hæler på stengulv. Batlaks evne til å overraske, er genuin og spennende. Denne gangen så man svært feminine linjer og farger, presentert som kjoler i myke, lodne stoffer – lekne detaljer som passer inn i en moderne tid.
![](https://plnty.no/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
– En slags norsk Dior, hørte vi folk kommentere i folkemengden.
– Vi elsker dine sirkusprinsesser, proklamerte en annen.