Liveversjonen av «Is there life on Mars?» fra albumet A Reality Tour fra 2010 spiller i høytalerne, og tåka ligger tett ute. David Bowie er svært nær på dette albumet. Han skulle fylt 70 da vi startet dette året. At han ikke er her lenger, er fortsatt en sjokkartet opplevelse. Vi trøster oss med den musikalske arven han har etterlatt seg, og noen av spørsmålene han stilte gjennom musikken: Hva finnes der ute i universet?
«Hello Spaceboy»
La oss gjøre det vanskelige først: å se Norge fra utsiden. Altså, fra Europa, fra verden. Enda vanskeligere: lukk øynene, tenk at du ser Norge fra Mars!
Haha! Du tror jeg tuller.
Det er svimlende stor interesse fra vanlige folk som vil risikere livet sitt på å reise ut i verdensrommet og drive innovasjon.
Men det er en mening med øvelsen. Det er nemlig et faktum at folk forbereder seg til å reise til planeten Mars – et sted som hos folk flest befinner seg enten i fantasien eller på film – ganske sannsynlig innen i NASA-forskningen, men det er langt uten for fatte- og rekkevidde. Tanken er utopisk, men joda:
Seriøst. Reiser til Mars.
For ikke lenge siden var representanter fra Mars One på besøk hos stort teknologiselskap her i Norge, for å fortelle om svimlende stor interesse fra vanlige folk som vil risikere livet sitt på å reise ut i verdensrommet og drive innovasjon. Litt av en wow-faktor! Snakk om å få hjertepumpa til å slå.
På nettsiden Mars One, kan du lese om organisasjonen som støttes fra romforskere fra hele verden. De har følgende budskap: «Mars One aims to establish a permanent human settlement on Mars.» De vil befolke den røde planeten. Og folk – helt vanlige folk – vil være de som befolker.
Noe vi må snakke om
Can you hear me, Major Tom? Det er noe vi må snakke om. For veldig kort tid siden, har det overraskende skjedd på planeten Tellus. Og vi nordmenn må gjøre det mest ubehagelige vi vet: å vende blikket mot Norge. Vi har oppnådd noe stort. Den norske blåmuggosten Kraftkar er kåret til verdens beste ost, under World Cheese Awards i San Sebastian i Spania i november 2016. Visste du ikke det?!
Du har hørt om det, sier du kanskje og leter i topp-arkivet etter en memory hook. Ifølge NRK, var styreleder i gårdsprodusenten Tingvollost, Gunnar Waagen, tilfeldigvis tilstede på arrangementet i Spania, som han, ifølge kanalen, aldri tidligere hadde besøkt. Plutselig hører han navnet på sin egen ost bli utkåret til vinner av 3021 ostene som 300 dommere har smakt seg gjennom.
The best cheese ever made
Fra utlandet ble jeg tilsendt en lenke til The Irish Times, som gjorde meg oppmerksom på osten Kraftkar. Avisens reportasje er rikere enn NRK sin, og skriver: «…the Norwegian cheese went up against all 28 previous winners of the title and came out on top in the Champion of Champions judging, leading it to be described as «the best cheese ever made»
The best cheese ever made! Glem Mars. Det, folkens, får hjertepumpa til å slå av stolthet. Men likevel, jeg stusser:
Under pressure
Norsk næringliv er «under pressure». Oljeproduksjon og sovepute nummer én er ikke lenger tingen. Vi bruker tid i pressen på hvorvidt velbetalte oljeingeniører må ta seg andre jobber i en tid hvor vi alle må omstille oss. Under NHO-paraplyen «Made in Norway» kan det se ut som at vi vet hvor fokuset ligger – at vi står samlet bak kunnskap og teknologi og ser veien frem. Men sannheten er at vi løper i alle retninger.
Aftenpostens kommentator Joacim Lund leverer et treffende innspill i avisens fredagsutgave første uke i januar, etter at han hadde vært tilstede på NHO-konferansen med overskriften «Norsk næringliv rocker!».
Ukjent, men på fremmarsj
Ifølge undersøkelsen «Ukjent, men på fremmarsj», utarbeidet av Innovasjon Norge, Utenriksdepartementet og Design og Arkitektursenteret, som Lund har studert, suger norsk markedsføring! 227 næringslivsledere i 17 nasjoner har svart at de anerkjenner norske produkter, men underkjenner norsk markedsføring. «Nordmenn tror at så lenge de produserer de beste varene, vil kundene ute i verden lete seg frem til dem og kjøpe det de har på lager», skriver han.
Under NHO-paraplyen «Made in Norway» kan det se ut som at vi vet hvor fokuset ligger. Men sannheten er at vi løper i alle retninger.
Han nevner i samme slengen at moren har vært på slektsstevne i USA og fått button: «It’s hard to be humle when you’re Norwegian». Amerikanere får sagt det.
Rette blikket mot stjernene
Starman! Vi må ALLE rette blikket mot stjernene. Norske produkter må kjøpes, hashtagges, prates og skrytes opp i skyene. Den beste kvaliteten, god design, er det fortsatt ikke godt nok for oss? Det bør det være, for i undersøkelsen anbefales norske kreative næringer å dyrke sine særegenheter fordi det er «det unikt norske» som er vårt sterkeste salgskort.
«Ch-ch-changes
Turn and face the strange
Ch-ch-changes
Just gonna have to be a different man»
Vi nordmenn kan endre holdning og adferd. Konkurrere med det mål å vinne, ikke bare snuble usynlig, uforberedt og tilforlatelig inn i tittelen som verdens beste Kraftkar. Hva med lidenskapen – er det så galt å ville lykkes?
Kraftkar, is there life on Mars?
I undersøkelsen sies det at norsk arbeidsliv fortoner seg som for lite ambisiøst for talent fra andre land og at jobbmarkedet blir sett på som smalt og nisjebasert – kun relevant for dem som jobber innen sektorer hvor Norge er verdensledende. Samtidig er noen næringer lokalisert i mer avsidesliggende deler av Norge, hvilket gjør det vanskeligere å se for seg et liv her.
Sukk. Liveversjonen av Bowies universelle spørsmål fortsetter å spille i høytalerne. Tåka har fortsatt ikke lettet. Det er interessant at det er mer interessant for folk flest å skape seg et liv på Mars isteden for i eksotiske Norge.