– Jeg tok dette bildet og tenkte ikke så mye mer over det der og da. Jeg skulle bytte mobil og måtte flytte bildene fra den ene til den andre via Macen min, forteller Thomas Voll om bildet vi har plukket som introduksjonsbilde til denne saken. Tittelen på introduksjonsbildet er The Empty Side of Mind.
Thomas er bosatt i Henningsvær i Lofoten, hvor han også driver et eget dansestudio for barn og ungdom i Svolvær. Han er oppvokst i Øksnes i Vesterålen som midterste barn i en søskenflokk på tre, mellom en yngre søster og en storebror, er utdannet danser og jobber som frilans danser og koreograf.
– Halve ansiktet er kornete og jeg klikker på det for å se det i stort format og plutselig er bildet normalt igjen. Jeg lekte meg litt med den detaljen en stund og det kom frem så mange ulike følelser i denne prosessen. Manipulere sitt eget individ. Sin egen hjerne. Selve bildet ble tatt (og redigert) i en periode hvor jeg følte meg tom i hodet. Som regel har jeg mange baller i luften på en gang men denne perioden var det stille. Tomt. Tomrommet som gir ekko av ens egne følelser og inntrykk, sier han.
Du har valgt et interessant Instagram-navn, @Thomas_of_Norway. Fortell hvorfor du valgte det.
Du legger ikke ut spontane bilder. Du legger ut spesielle bilder fra spesielle øyeblikk, og noen av dem regisserte. Kan du fortelle mer om hvordan du bygger Instagramprofilen?
– Mange av bildene mine er for meg øyeblikk som andre eller jeg selv har fanget. Noen av dem er regisserte i den forstand at bildene ofte er tatt mens jeg står på scenen. Ikke for bildets skyld, men i utgangspunktet som dokumentasjon. Mitt utgangspunkt med Instagram er at jeg publiserer bilder som jeg kjenner noe for. Jeg har flere ganger publisert bilder som jeg har slettet senere fordi det ikke føltes riktig. Det kan være alt i fra motivet til vinkel, farger og slikt. At bildet fanger meg er viktig. Det er derfor jeg for eksempel ikke publiserer bilder hver eneste dag. For det er ikke hver dag jeg har noe på hjertet i det forumet.
Du er ofte selv endel av motivet. Får du hjelp til å ta bilder?
– Som regel er det en fotograf eller så bruker jeg den gode, gamle selvutløseren. Men så er det også noen bilder som er tatt by accident, altså mobilen min har tatt bilde mens jeg har hatt den i hånden. Det kan ofte by på både latter og forundring. Så her går det i alt fra tilfeldigheter til øyeblikk – med og uten fotograf.
Du danser. Hvordan mener du at dans kan bidra til å fortelle historien du vil dele?
– Dansen er livet mitt og jeg forsøker å si noe om livet mitt på Instagram. Jeg tenker at min Instagram er en forlengelse av dansen min. De som har sett meg på scenen vil nok kjenne igjen energien eller dynamikken på min Instagram. Som skapende kunstner forsøker jeg hele tiden å se dansen fra en ny vinkel, noe som kanskje også reflekteres på Instagram.
– Vi skiller oss alle ut men ikke alle våger å leve ut sin natur. Jeg har kjent følelsen av å være usynlig på kroppen og vet at mange der ute føler det på samme måten.
– Mange har også et tydelig bilde av hvordan dans skal se ut, også i bildeformat. Gjerne med typiske referanser som en kul pose, et grasiøst hopp og andre stereotypiske klisjeer. Jeg har en tendens til å la meg treffe av bilder som sier mer om utrykket enn det disse referansene. Fordi jeg opplever å bli trigget av, eller tiltrukket av de samme selv. Noe mer en det mainstream danseportrett. At energien i bildet får mer plass enn den overfladiske «se-hva-jeg-klarer» koden. Delvis også fordi dansen for meg ikke bare handler om fysikk.
Noen av bildene på profilen din snakker til den som er usynlig eller den som skiller seg ut, slik jeg ser dem. På hvilken måte er dette temaer du er opptatt av?
– Vi skiller oss alle ut men ikke alle våger å leve ut sin natur. Jeg har kjent følelsen av å være usynlig på kroppen og vet at mange der ute føler det på samme måten. En sår og vond følelse som også inneholder skam. Skam fordi man føler seg mislykket? Mindre verdt? Jeg blir (for å kalle en spade en spade på nordlending) fly, satans forbanna når mennesker gir seg selv den rett å sette en lavere verdi på andres liv fordi det er ikke er forenelig inn i ens eget liv eller ens eget bilde av hva som passer sitt eget samfunn. Dette opptar meg både i kunsten min men også ellers. Som Thomas.
Hvilke krav stiller du til bildene du legger ut?
– Det som er viktig for meg er at bildene treffer meg og at jeg føler at bildet er greit å legge ut. Med tanke på hvor mye redigering og photoshop som brukes i dag for å forsøke fremstille det «perfekte» bruker jeg heller tid på å velge ut i fra magefølelsen og hjertet. Jeg skal ikke si at jeg aldri bruker filter men det er i såfall kun for å få frem en fargenyanse som forsterker denne følelsen. Det er også viktig for meg at det er ekte. Selv om noen bilder er fra iscenesatte forestillinger, tror jeg likevel man kan hente ut informasjon i form av bilder som er ekte. Rett og slett danse med hele seg. Være hele seg. Uten å strø masse sukker på det, kun med det ene for øyet å få mest mulig likes.