Idealistene bak håndverket - PLNTY | kulturmagasinet

Idealistene bak håndverket

I bakgården i Kirkeristen står det bord på rekker og rad, dekket med håndarbeid i alle former og fasonger. Glass, keramikk, smykker, og tekstiler. Det er det årlige markedet til medlemmer av Norske Kunsthåndtverkere, den nasjonale kompetanseorganisasjonen for kunsthåndverkere, som arrangeres samme helg hvert år.

Det yrer av mennesker som går mellom de ulike bordene for å se på de håndlagde varene til designere. Det er 41.gang markedet arrangeres i Kirkeristen, og det har utviklet seg fra første gang i 1970. Grete Wexels Riser har vært med å arrangere markedet de siste 10 årene. Hun forteller at markedet har utviklet seg fra den indre gården, til nå å dekke hele baksiden bak kirken.

– Det blir stadig nye deltagere, forteller Wexels Riser.

kunsthåndeverk_07

Den første gangen markedet ble arrangert i 1970 var det et 20-talls kunsthåndverkere som deltok. Under årets marked er det 100, og de kommer fra hele landet.

– Vi er en gruppe idealiser som holder håndverket i gang, sier Wexels Riser.

Hun forteller at det er flott å ha et marked og at det gjør at de som håndverker kan markedsføre seg selv. Det er bare medlemmer av Norsk Håndverkere som kan stille ut under markedet.

Selv om det har blitt en økning i antall deltagere på markedet forteller Wexels Riser at det er flere av de samme som stiller ut hvert år, men hun syns også det er bra at det kommer nye og unge deltagere. De som viser frem produktene sine under markedet er både nyutdannede og etablerte håndverkere. Et kjennetegn ved utviklingen er at det er blitt mer tekstil de siste årene. Wexels Riser forteller at det også er blitt mer glassprodukter.

35 år på markedet

En av de som deltok på markedet var Tone Viksjø. Hun viste allerede da hun gikk på Kunst og Håndverksskolen at hun ville jobbe leire, og nå er det 51 år siden hun gikk ut. I år er det 35 gangen hun er i Oslo å stiller ut sine keramikkkkunstverker. Hun forteller at hun syns det er hyggelig å komme tilbake til det årlige markedet.

kunsthåndeverk_06

– Her på markedet har jeg med mest bruksting, forklarer Viksjø.

For Viksjø som har deltatt på markedet i så mange år har opplevd flere sider ved markedet.

– Før var det mer salg. Markedet er for å vise frem norsk håndverk. Det er bra at det er kvalitet, folk kan betale for ordentlige ting, sier Viksjø.

Les også:  «Dødsfrisk» – Christine Koht har leseren i sin hule hånd

Viksjø bekrefter at det er kommet mer glass til markedet de siste årene, slik en av arrangørene Grete Wexels Riser sier. Hun sier at det tidligere var mer keramikk og tekstiler.

kunsthåndeverk_08– Og smykker er det blitt mer av.

En av grunnene til at hun velger å komme tilbake til markedet er for å treffe kollegaer. Viksjø forteller at det noe er sjeldent hun treffer i det hun kaller et ensomt yrke.

– Det er mange av de samme utstilleren hvert år.

Betong i alle former og fasonger

En av de som stilte ut for første gang under årets marked var Anne Olava Repstad Jensen. Med Olava Betong stilte hun ut sine kunsthåndverk i betong. Ved siden av jobben som lærer innen grafisk design startet hun merket for tre år siden etter å ha alltid arbeidet med håndarbeid. I tillegg til å forme betong til skulpturer og kunst, har hun fått støtte av Innovasjon Norge. Hun har fått støtte til å bidra til å lage en resept for å gjøre betong sterkere.

kunsthåndeverk_01

Betonglamper, betongbord, betongvaser, betongskulpturer, betongfat og betongbord. Det er så mangt betong kan brukes til, og det er viktig for kunstneren selv.

– Jeg er opptatt av at det er flere bruksområder. For eksempel kan vasen brukes som skulptur eller vase, men den fungerer også alene, forklarer Repstad Jensen.

Betong er i følge Repstad Jensen ikke et lett materialet å jobbe med. Det er krevende og vanskelig. Hver enkelt verk blir unikt da det er vanskelig å få det perfekt.kunsthåndeverk_02

– Alle er unike, og det finnes bare en av hver skulptur. Jeg ønsker å få noe grått og kjedelige til å bli fint. Det er et fasinerende materialet, forklarer Repstad Jensen.

Oslo Design Fair neste

Det er første gang Olava Betong er med på markedet på Kirkeristene ettersom hun ble medlem i Norsk Kunsthåndverkere i år, men markedet er bare et steg på veien mot Oslo Design Fair.

– Det passet å delta på markedet ettersom jeg skal levere produkter som skal stilles ut på Oslo Design Fair. Jeg var sen med å melde meg på, så jeg stod på venteliste for markedet.

kunsthåndeverk_03

Anna Olava Repstad Jensen har tro på betong, men ser at det å ha en større produksjon enn hva hun har i dag kan bli utfordrende.

– Det skal mye til, men jeg skulle gjerne hatt en egen fabrikk og produsert større ting.

Les også:  Løkka-lykke gatekunstfestival bringer gatekunsten til Oslo

Former med egne hender

For Magnhild Rølvåg er dette andre gangen hun stiller ut sine smykker på Kunsthåndverk markedet.

– I går var det en fantastisk dag med masse mennesker.

Hun har ikke hatt tid til å se hva de andre utstillerne viser frem, men det er ikke nødvendigvis noe negativt da mange har stoppet hos henne for å prøve smykkene.

kunsthåndeverk_11

Rølvåg er utdannet gullsmed i 1991, og har jobbet tradisjonelt siden det. For seks år siden fikk hun et barn, og startet samtidig for seg selv. Hun ønsket å skape sitt eget uttrykk.

– Hva kan vi gjøre med hendene i 2016 uten å støpe og sette bort arbeidet? spør Rølvåg.

Det hun produserer er det som blir lagd av hennes egne hender. Hun former smykkene ned til den minste detaljen, som at hun lager låsene til smykkene selv. Hun fant inspirasjonen til formen på smykkene sine fra avfall til et tidligere prosjekt.

kunsthåndeverk_05

– Det var avfall som skulle smeltes om. Formen hadde forandret seg fra den opprinnelige, forklarer Rølvåg.

Hun mener at jo mer du jobber med produktet ditt, jo mer inspirert blir du. Derfor er hennes inspirasjon selve arbeidet, og det utvikler produktet i forskjellige retninger.

Ikke bare diamanter

En av hennes serier med smykker er inspirert av vanlig gråstein funnet på bakken. Inspirasjonen kom på et produktutviklingskurs, hvor hun følte seg som en grå mus og hadde et ønske om å skille seg ut. Fra dette kom gråstein.

– Stenen er vakker. I det grå er det håp, forklarer Rølvåg.

kunsthåndeverk_12

I en tid hvor finanskrisen tok all oppmerksomhet og flere mistet jobben, kom tanken om at ikke alle har råd til å bære diamanter. Rølvåg tenkte at alle kan være en gråstein.

– Dette er slik stenen er helt ubehandlet, og alt er håndlaget.

Arrangeres for 42.gang

Selv om markedet arrangeres for 41.gang mener Grete Wexels Riser, en av arrangørene, at det det er behov for markedet.

– Det er flere og flere som blir oppmerksomme på håndlagde ting.

De besøkende på markedet som varer i to dager har variert i alder, noe Riser er fornøyd med å se. Og hun kan garantere at Kunsthåndverk markedet er noe de kommer til å fortsette med, og til neste år er det ett år eldre.

Close