Stiftemesterens overlevering - PLNTY | kulturmagasinet

Stiftemesterens overlevering

Paff! Paff! Paff…! Trond Nordahl har brukt 88 391 stifter i kunstverket som er skapt som et utsmykningsarbeid for Norsk Folkehjelp. Det er når de nå har fått nye lokaler, at de har innvilget seg et kunstverk undertegnet illustratøren på Carl Berners Plass i Oslo.

Plnty_5_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Skutt stifter siden jul

Nordahl, som driver design- og kommunikasjonsbyrået Medicineheads, legger ned stiftemaskinen. Plnty er på besøk på dagtid, og da har Nordahl andre kolleger å ta hensyn til. Han kan ikke sette på seg øreklokker og skyte løs, som han har gjort siden juletider.

– Det hele begynner med en strek, sier han – parallelle linjer…

Plnty_7_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Når man går nært, ser man naturligvis at stift for stift er festet i ganske røffe treplater. Men på avstand ser kunstverket imponerende ut. Lyset kaster forskjellig glans på stiftene som står sammen, om enn i forskjellige vinkler på den store flaten. Og det skaper mønstre som lever sitt eget liv.

– Man kan jo se hvilket motiv man selv vil, svarer Trond Nordahl på spørsmål om hva motivet er.

Plnty_2_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Et menneske i et hjerterom

– Jeg ser et menneske som ligger inne i et hjerterom. Andre ser helt andre motiver. Han legger seg ikke borti folks fantasi. Det er jo også et viktig element i det å skape kunst, at folk oppfatter forskjellig, det finnes ingen fasit.

Plnty_3_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Treplatene er grunnet og malt med mange lag maling. Så har Nordahl begynt å skrape, og som han selv formulerer det; gitt dem juling. Nå spiller bakgrunnen med mønsteret som er stiftet på, stift for stift – et nitidig arbeid – og man kan lure på hvordan han har hatt tålmodighet.

Lyset kaster glans på de 88 391 stiftene i kunstverket som er skapt som et utsmykningsarbeid for Norsk Folkehjelp.

Jobbet natt og dag

– Jeg har jobbet om kveldene, forklarer han og peker mot «gutterommet» på kontoret. Han ga familien en reise i julegave – og fikk tillatelse og tid til å forske seg inn i prosjektet. Og det hadde sine praktiske sider også. Han har forståelse for at han ikke kan plage kollegene med utpreget stiftemaskinarbeide på dagtid. Det har vært noen utfordringer å ta hensyn til:

Plnty_6_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

– Det verste har vært når det krøller seg i maskinen. Han viser hvordan en stift fort kan slås inn med feil trykk eller vinkel, og så må den dras ut igjen. Én stiftemaskin av type med trykkluft har gått i stykker. Han jobber med nummer to.

Plnty_8_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Latterlig enkelt å bruke stifter

– Men det gir jo mersmak. Og verket skal leveres denne uken. Om teknikken har han bare én ting å si:

– Å bruke stifter? Ja, det er så enkelt at det er latterlig. Jeg har oversett denne metoden frem til nå.

– Det verste har vært når det krøller seg i maskinen. Han viser hvordan en stift fort kan slås inn med feil trykk eller vinkel.

– Dette er egentlig starten. Han snur kunstverket og viser platen som fungerte som test for teknikker. Han har gjort noen fargetester, og… slått noen stifter i et mønster.

Plnty_11_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Impuls, eller feilsteg, kall det hva du vil

– Det var en impuls. Det lå en stiftemaskin ved siden av meg, sier han, og resten sier seg selv. Besøket fra Plnty istemmer at de synes det er svært sjarmerende at den første testen faktisk er en del av kunstverket som skal overleveres.

Et annet utsmykningsoppdrag utførte han i granitt  – med vinkelsliper. Han talte 86.344 kutt …

Trond Nordahl er illustratør av yrke, og synes ikke han kan kalle seg kunstner. Han holder aldri utstillinger. Men han liker å utfordre seg selv, grenser, materialer og å bruke verktøy. I fjor brukte han nøyaktig 86.344 kutt med vinkelsliper i granitt på Fornebu og KLP Eiendom og mottok diplom på vegne av designbyrået Medicineheads i omgivelsesdesign på Visuelt-konkurransen 2016.

Plnty_12_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Skar i granitt på Fornebu

Han synes imidlertid at jobben han gjorde for shoppingsenteret på Fornebu var et sprekt oppdrag. Der fant han utfordringer til «the point of no return».

– Moroa er å ikke vite hvor det ender, sier han.

Han synes den beste oppdagelsen var å skjære hull i granitten, og senere finne ut at når det regnet, så frøs vannet i sprekkene. Det skapte en fagreforekjell, fordi steinen tørket raskt. Det som lå igjen nede i sprekkene, var fortsatt mørkt, og endret hele mønsteret.

– Det var helt svart nede i sporene, sier han.

Slik kan han fortsette og snakke om prosessene.

Plnty_10_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Vinkelsliper var ikke planlagt

Det var heller ikke klart og tydelig den gangen at det var vinkelsliper og granitt som skulle skaffe ham heder og ære, selv om han synes det ligger samme energi i å skape en illustrasjonsjobb. Men han har mange ganger foreslått at han isteden for å lage 20-30 illustrasjoner, heller skaper en installasjon. Han synes selv at alle får så mye mer ut av det, en fysisk gjenstand kan nemlig fotograferes og mangfoldiggjøres på så mange flere måter. Det er en vinn-vinn-situasjon.

Plnty_13_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Tror ikke norsk design er utpreget

På spørsmål om hvor norsk design tar veien, svarer han at det viktigste er å finne et uttrykk som er sitt eget.

– Alt er tilgjengelig i våre dager, sier han og henspeiler til internett og inspirasjon. Og ikke minst det faktum at vi tar farge av hverandre. Det er mennesker utenfor våre landegrenser som påvirker oss, sier han og er litt skeptisk til at norsk design har sitt helt eget språk. Han liker best landskapet utenfor det etablerte, det gode og trygge, der ute i grenselandet hvor nye land og mennesker møtes.

Spennende i grenselandet

– Der er det et felt hvor vi finner nye ting hos hverandre på godt og ondt, sier han.

– Så du tror ikke at vi suger inspirasjon og ideer av eget bryst?

– Nei, svarer illustratøren fra Tveita i Oslo kontant, og synes det er latterlig at nordmenn reagerer med skrik og bulder over at en syrisk kvinne stilte med hijab til bunad nylig.

– Det passet jo bra, og er jo helt i tråd med meningen med skautet, sier han.

– Vi nordmenn tror at rosemaling er vår eiendom, men det er det vel ikke, om man ser på historien. Han peker på det faktum at Italia var portalen fra Asia, og at Norge aldri skapte noe eget, men kopierte andre kulturer.

Plnty_9_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Alt handler om tid og sted

Men så henfaller han til å mene at alt handler om tid og sted. Og at enkelte naturligvis alltid vil dukke opp med sine særegenheter.

– Hvis sinnet har låst seg, kan det være et problem. Men tillater du et feilskjær, kan det bli en ny vei å gå.

For Trond Nordahl starter alltid prosessen med trofasthet. Han liker å være trofast til en linje, eller punktet der han startet, eller stoppet. For ham nytter det ikke å forstå oppdraget før han har fått forsket på det. Og det får han lov til, av både familie og kunder.

Plnty_1_Trond_Nordahl_Norsk_Folkehjelp_foto_Kristian_Joraandstad_2016

– Hvis sinnet har låst seg, kan det være et problem. Men tillater du et feilskjær, kan det bli en ny vei å gå, altså løsningen, sier han.

Close