HJERTESLAG
av Annicken Dedekam Råge
redaktør, Plnty.no
2016 blir et rekordår for turisme i Norge, skal vi tro reiselivsnæringen.
– Dette er svært optimistiske tall, særlig med tanke på at vi i fjor opplevde tidenes sommer med en rekordvekst i utenlandske overnattinger, sier sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold på organisasjonens hjemmesider, om økningen vi kommer til å se i 2016.
Rekordvekst i turisme
Ifølge NHO reiseliv er denne sommeren i ferd med å bli et rekordår for sommerturister i Norge, og vi vil se en økning fra sommeren 2015, da endte det totale forbruket på ca 67,4 milliarder kroner, en økning på 7 milliarder fra 2014.
Hva ønsker vi å vise frem?
Og hvem kan ikke være mer enig. Spørsmålet er bare hvordan vi tar imot turister her i landet, hvilke verdier ønsker vi å vise frem? Noe så trivielt som å ta seg et glass vin er for de fleste et prissjokk som de aller fleste turister reagerer på med fornærmelse. Hvorfor er alkohol så dyrt? Som vert kan det være relativt pinlig å forklare.
Denne sommeren vil bli et rekordår for sommerturister i Norge, øke fra sommeren 2015 da det totale forbruket endte på ca 67,4 milliarder kroner.
Det er ikke lenge siden april, da Oslo kommune, VisitOslo og Oslo Pass arrangerte «Turist i egen by», en slags prøvesmaking på Osloturisme. Av den pirrende tittelen kunne man tro at arrangementet var myntet på byens innbyggere for å utdanne dem i kulturens ånd, altså vise frem Oslo slik den etterhvert fortoner seg i ny drakt og smak. Også turister som gjestet Oslo i april ville hatt glede av en slik «omvisning».
Ikke akkurat imponerende
Men akk. Arrangementet var smakløst i forhold til sitt potensial. Skal vi skylde på at vi ennå ikke var helt i form til å ta den første utepilsen – hverken bransjen, byboerne eller turistene? Vi var alle kanskje litt avmagret etter vinterens tøffe nattemørke, og tørstende etter varm vind mot huden og sol i kinnene. Men vi kom ut av hiet, på jakt etter spennende opplevelser i byen.
Norge, et eksotisk reisemål
– Vårt fortrinn er at Norge oppleves som et eksotisk og trygt reisemål med unike opplevelser, sier Devold, et moderne land med høy digitaliseringsgrad og markedsinnovasjon i reiselivet. Godt hjulpet av en svak krone er Norge blitt et attraktivt feriemål.
Hvorfor nevnte ingen kunstprosjektet Slow Space Bjørvika? Men vi fikk med oss hotellstreiken i mai.
Det er en oppløftende og inspirerende melding. Norsk kultur er med andre ord interessant for verden. Men hvorfor var det ingen i turistnæringen som nevnte «Slow Space Bjørvika» i april – et internasjonalt kunstprosjekt som tar form i Loallmenningen i hovedstaden?
Så hvorfor ikke like gjerne streike
Ifølge Innovasjon Norge kunne vi registrere 2 467 670 gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder i våres. Det var en nedgang på fire prosent i forhold til 2015, hadde det bare ikke vært for hotellstreiken som gikk fra 24. april til 20. mai. Det var som søren.
– Vårt fortrinn er at Norge oppleves som et eksotisk og trygt reisemål med unike opplevelser. Kristin Krohn Devold, NHO Reiseliv
Etter at oljeprisene i Norge har gått drastisk ned, flommer turistene regelrett innover landegrensene. Og i det øyeblikk Norge virkelig har muligheten til å etablere seg som en viktig destinasjon, og ja – da finner vi det for godt å sette oss ned på det brede underlag. Det er like treffsikkert som det er norsk.
Hvorfor ikke få maks ut av promoteringen?
Og like sikkert er det at ingen i turistnæringen har fokusert på den fine Havnepromenaden. Spørsmålet kan ikke unngås; hvorfor har ikke «Turist i egen by» slått seg sammen med «Havnelangs» for å få maks effekt ut av bypromoteringen – også værmessig? Juni er tross alt en hyggeligere måned enn april. Her må premien gå til Oslo Havn for å være en bedre markedsfører av byen enn turistnæringen selv.
Rådhuset fra innsiden
Kanskje var det den bitende kulden den 17. april som gjorde at det var fristende å undersøke Oslo innendørs, nærmere bestemt rådhuset. En absolutt interessant øvelse, og noe man gjør altfor sjelden. Men stands i rådhuset som skulle selge operaen og turistpass, må vurderes til feilslått markedsføring. Jeg tror ikke turistnæringen hadde stilt seg selv det viktige spørsmålet: Hva vil vi med å arrangere «Turist i egen by»? Ønsker næringen å vise hva de kan om kultur, eller føre folk inn i turistfeller og overlate resten til Tripadvisor?
Bare ganske gøy med gratis
Hyggelig med gratis inngang på byens museer. Men var det alt? Jeg ble mer opptatt av å forstå hvorfor vi i det hele tatt betaler penger for å komme inn på byens museer – når de i all hovedsak er gratis i London. Og for å si det på en annen måte; det aller meste av den ærligste kulturen i en hovedstad eksisterer på god avstand fra byens museer.
Gamle bydeler blir som nye, og det samme skjer her som i store hovedsteder i andre land.
Entusiasmen dabbet ut da vi labbet over en folketom rådhusplass, nedover mot Museet for samtidskunst. Men på veien oppdaget jeg Skyggesiden bar ved Christiania Torg, og tenkte at det var på tide å ta «egen by» i egne hender.
Plnty tar saken i egne hender
Bevisstheten om min egen by, slik jeg vil kjenne den og slik jeg tror turister vil kjenne den, tok form. Så jeg brukte en lørdag på å foreta min egen byvandring. Og da jeg begynte å gå, gikk det for alvor opp for meg hvilken populær by vi har. Med nye briller så jeg alt som «turist i egen by».
Gammelt blir nytt
Gamle bydeler blir som nye, og det samme skjer her som i store hovedsteder i andre land; billige og dårlige strøk blir de aller hippeste og dyreste å bo i. Og folk er folk. Uavhengig av hvor opphav og røtter. Det er en balansert, og ganske behagelig opplevelse å spasere gjennom en intim hovedstad med tilgang på fjord og sjø, mark og moderne tiltak.
Gode gamle Grünerløkka byr på mange spennende shoppingtilbud, og karakteristiske småsteder. En vandring nedover Markveien tar en med gjennom arbeiderstrøket i Oslo med ufattelig mye historie. Og mye av vintagehistorien har gjenoppstått nettopp her.
Maten i Torggata ruler!
Torggata. Fra å være et møkkete og stusselig, litt skummelt strøk mens Grünerløkka var på vei opp, stråler gaten med sine nyetablerte restauranter og nyoppussede bygårder. Jeg ville invitere maken på middag nettopp her. Men hva oppdaget jeg? Ikke en stol å oppdrive blant det nye og det gamle, gjenbruk og vintage, der jeg gikk og banket på dører en fredags formiddag, med forventning om et karakteristisk måltid og kanskje en spennende aperitif. Men nei … Fullbooket. Alt var fullbooket.
Kulinariske turistdestinasjoner
Det betyr bare én ting, og det er at spisestedene, måten de er designet og utformet på, inviterer mennesker inn, og menneskene bruker dem. Konseptene – basert på de spennende ideer som restauratørene har skapt, mens de grublet over hvilken historie de ønsket å formidle til sine gjester, går rett hjem.
Fra å være et møkkete og stusselig, litt skummelt strøk mens Grünerløkka var på vei opp, stråler Torggata med sine nyetablerte restauranter og nyoppussede bygårder.
«Turist i egen by» – det svinger altså ikke særlig av at turistbransjen i byen lager sitt eget PR-arrangement uten noe attåt. Se og lær. Det som svinger er å finne takterrassen på Bar Vulkan, hvor hele byen ligger for ens føtter, Mathallen med sine delikatesser og kortreist mat, Fuglen i Universitetsgaten med filial i Tokyo, eller distilleribaren Himkok i Storgata, som man må bli med kjentfolk for å finne frem til.
Utsolgte restaurantbord på byens populære restauranter, er altså en realitet. Turist i egen by. Jommen sa jeg kultur. En døsig turistnæring og dyre inngangsbilletter kan seile sin egen sjø, og kanskje bør bransjen heller jobbe litt hardere for å få ned avgiftene på alkohol i landet her. For prisen å betale for en øl eller et glass vin er og blir turistenes store sjokk og avsky.