Kunsthøyskolens lokaler i Fossveien 24 er en ønskedrøm av en skole og arkitektonisk bygg, og har en stemning i seg som fremmer kreativitet og store tanker, muligens inspirert av Akerselva som strømmer forbi.
Her var fremmøtet stort da avdeling design viste frem avgangsstudentene 2016 sine kreasjoner.
Vakker arkitektur som ramme
Det var en andektig stemning, godt hjulpet frem av det vakre lyset som skinte gjennom glasstakene denne ettermiddagen, som kastet et mykt lys over visningen.
– Selv om det er viktig at det kommersielle skal frem, er det også viktig å vise kreativitet, sa stylist Jan Gunnar Svenson, som har mange år i kles- og motebransjen bak seg. Han ble blant annet imponert over den konseptuelle kolleksjonen til Wai Kit Wan.
Masterstudentenes arbeider av Matilda Karström, Guri Pedersen og særlig Solveig Aksnes strikk, syntes han også var spennende og noe utenom det vanlige.
Way Kit Wan fikk mye oppmerksomhet for sin konseptuelle idé. Designelevene som vise sin bachelor var: Ragna Hatland, Solveig Holthe Bygdenes, Magdalena Mikalsen, Mark Lewis Barbero, Madelen Høngnes Syversen, Andrea Dyrstad Grimsmo og Karine Ness. Fire designelever vise sin master: Matilda Karlström, Wai Kit Wan, Guri Pedersen og Solveig Aksnes.
Kaos på sømverkstedet
Verksmester i søm, Anita Marie Roth, kunne med praktisk glede og stolthet, fortelle om kaoset som hersket på syverkstedet, og at hun hadde gitt klare oppryddingsanvisninger til elevene. Men ga dem en vennlig påskjønnelse om arbeidsinnsatsen som har vært investert i forkant av visningen.
Og nå, en velfortent pause fra instruksjoner, for å nyte oppmerksomheten mens visningen pågikk.
Kunsthøyskolen har utallige muligheter for elever som ønsker å bli designer. Skolens maskin- og apparatpark virker uendelig, noe en skolert designer kan drømme om. Statens investering i skolen har vært utstrakt. Som elev, er det ingen begrensninger her, når det kommer til fysiske muligheter.
Faglig tyngde
Verksmester Roth formidler fag mens hun nøye vurderer hver enkelt elevs prosess i tung fagterminologi. Her må ingen lure på hva faget går ut på. Noen av elevene har gått helt egne veier når det gjelder stoffer og strikk, og benyttet teknikker i ulike sammenhenger.
Ut i fra hva Plnty kunne vurdere, var det Mark Lewis Barberos herrestrikk, som vi tidligere har omtalt i en artikkel fra Designers’ Nest i København, og Guri Pedersens strikketeknikk i teknisk materiale som sto ut fra mengden. Det er denne typen kreativ tenkning hun mener er viktig for en designer.
Utvekslingsstudent Wai Kit Wans konseptuelle kolleksjon imponerte også.
Snakker varmt om design
På skolens nettsider snakker rektor Jørn Mortensen varmt om design.
– Jeg tror vi er flere som bør minne oss på at det er dette det dreier seg om. Det er dette som er oppdraget vårt – å utdanne unge mennesker innen kunstfagene, å utdanne selvstendige kunstnere og designere som skal utgjøre en forskjell etter at studentene er ferdige her, sier han.
Kunst og kommersiell
Og så går diskusjonen blant publikum naturligvis varm i forhold til å vurdere det kommersielle aspektet i elevenes oppgaveløsning. Er dette noe vi kan ha på oss? Vel, tiden får vise, mener stylist Jan Gunnar Svensson og mener at nå får klesindustrien gjøre sitt for å forme elever som viser stort potensial, om det er den veien de skal gå.
Tilbake til virkeligheten
Da vi forlot bygningen, fulle av inntrykk, gikk elevene tilbake til verkstedet for å rydde etter Roths anvisninger. Et par timers berømmelse var over for denne gang, kollegiet til Peter Løchstøer og 24 eksterne veiledere kunne puste helt ut etter kveldens visning. Nå begynner virkeligheten for de mange som skal velge seg en vei videre i designindustrien.