{:no}ANOUSKAS FARGEUNIVERS{:}{:en}Anna’s Colourful Universe{:}

{:no}– Den hatten der er laget av papir. Den er helt genial …! Butikksjef Cecilie Refsum kommer i snakk med en nysgjerrig kunde som undersøker en sommerhatt – en blant mange kule stråhatter man finner i Anouska-butikken på CC Vest, i den aller nyeste delen som ble påbygd i 2009.

Plnty_promotion_04_Anouska_foto_Anouska
Innehaver Anna Wagner Nordseng designer selv merket “Love Shack”.

Når man går fra informasjonsdisken i senteret, passerer matbutikken Meny, Lexington på venstre og Steam kaffebar på høyre – eller du tar rulletrappen opp i den nyeste, nordlige delen og tar til venstre – åpenbarer det seg en perle av en hippie chick, rustikk og koselig, leken og fargerik butikk.

Plnty_promotion_01_Anouska_foto_Anouska

Av kvinner, for kvinner

Vi snakker om ting for damer med egen lommebok og beslutningsevne. Her finner de igjen identiteten sin i personlige ting, alt fra en Bhudda-statue i tre, til metall-lamper i 50-talls stil, vakre gamle kimonoer – med egen liten fortelling om plagget – sommerlige espadrillos i en kurv, tøffe skinnboots til kaldere dager, et dekket bord som gir deg insipirasjon til bordet, nydelige vaser, speil, vesker, tepper …

Kan du ikke vente? Besøk Anouska.no her.

Det er nesten vanskelig å velge, men noe er det – enten de liker et minimalistisk eller et maksimalistisk liv og interiør. Og så får man øye på det digre speilet med en fet treramme med ornamenter som står opp mot veggen.

Drømmekunden er damen med egen økonomi som tar egne avgjørelser.

– Så er også dette en kvinnebedrift, av og for kvinner. Kvinnen bak Anouska, Anna Wagner Nordseng, er fargerik, tenker fargerikt. Hun tegner klesmerket «Love Shack» selv, så hun er tett på kvinnen – liker henne som hun er, og jeg prøver å videreformidle det når jeg selger, sier Cecilie – at alle kvinner må like den kroppen de har, ikke snakke så negativt om seg selv. Designen reflekterer også den feminine sjel.

– Anna er et stort forbilde, som lager klær med et ønske om at alle skal se helt «smashing» ut!

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_001
Anouska er et rustikt univers for den som liker varme, omtanke og fargerik energi.

Kjoler som flagrer i sommervinden

Kjolene. De henger på stativet ved inngangen – det er som de allerede flagrer i sommervinden, selv om vi er aldri så mye innendørs og i alle årets sesonger.

Plnty_promotion_03_Anouska_foto_Anouska

De feminine mønstrene, og kjolenes myke naturstoffer – man kan se dem for seg i en film – og i alle fall langs en kornåker, en vakker kvinne på sykkel med en auberginefarget bastkurv på styret, full av markblomster. Klart man får romantiske assosiasjoner.

– Vi kjøper også inn varer i Paris, sier Cecilie. – Og fra København. Se disse, de fant vi i en butikk der, spurte om de solgte engros, og det gjorde de, sier hun om søte plakater i rammer.
– Anna er opptatt av å støtte opp under små bedrifter.

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_004
– Vi kjøper også inn varer i Paris og København. Anna er opptatt av å støtte opp under små bedrifter, sier Cecilie Refsum, butikksjef i Anouska.

Handler i Paris og København

De to reiser på interiør- og motemesser sammen, stadig på jakt etter det siste av det siste. Men så er visst også Anna ganske sikker i sin sak, både når hun designer klær og setter sammen møbler som Anouska produserer selv i India.

– Anna er et stort forbilde, som lager klær med et ønske om at alle skal se helt «smashing» ut!
Butikksjef Anouska, Cecilie Refsum

Originale tepper fra Marokko handles inn, enten fra et marked eller fra en lokal teppehandler. Og på hyllen finner du molekylparfyme. Det er en parfyme hvor molekylene smelter sammen med dine klassiske dufter, og dermed utvkler hver enkelt sin egen unike duft.

– I den er det ingen stygge kjemikalier, bekrefter butikksjefen. Helt i Annas stil.

Plnty_promotion_05_Anouska_foto_Anouska

Hippie chick

I tillegg til de vakre, kjolene i indisk bomull, tilbyr også Cecilie Refsum sexy plagg som er ment for party, og de som er opptatt av mote, vet at hippie chick alltid har sin egen plass på fashionarenaen. Og nydelige øredobber som minner om hippietiden finner du i en skål ved kassen. Og så er det putene.

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_002

– Puter er en av bestselgerne våre, vi selger enorme mengder til norske interiør, forteller hun og plukker opp en i nydelig velour. I alle farger. Se her, disse er i blokktrykk. Hun forklarer at det er en veldig enkel trykkemetode der en utskåren treflate dyppes i farge og trykkes på tekstil. Håndtrykket, med andre ord, som gir et sart og vakkert uttrykk. Det er sjelden vare i våre dager.

Plnty_promotion_06_Anouska_foto_Anouska

Annas fargeunivers

Man kan fordype seg i Annas fargeunivers på et øyeblikk. Det er ikke vanskelig. Butikksjef Cecilie forteller at kunder kan bli stående forgapt i tanker og inntrykk. Og når det gjelder fargepalletten, er det nok sånn at Anna følger med på hva hun ser utenlands. Men hun er også ganske sikker på sin egen smak og intuisjon.

Du lurer sikkert på hvem Anna bak Anouska er. Det viktigste er at hun er stemmen som sier at kvinnen er god nok som hun er.

– Hun følger ingen trendkart, men sitt eget hode, og det går som regel veldig bra, sier hun. Anna har en sterk og klar mening.
– Det gjør også sitt til at jeg blir en sparringspartner for kundene. De liker å få hjelp, og å ta beslutninger sammen med meg. Jeg må være ærlig med dem, og blant så mange ting, kjolemodeller og møbler, er ikke det vanskelig. Her finner man noe som passer for den enkelte i det feminine, varme sjiktet.

Plnty_promotion_02_Anouska_foto_Anouska

Du finner Anouska på nett

nettbutikken til Anouska finnes det siste som Anna har produsert. Og i butikken finner man gjerne det lille ekstra, som keramikkvasene og krukkene fra Paris og bilderammene i ben… parfyme, sepe og et lite speil på veggen. Med sosiale medier som gode medhjelpere står det ikke på å spre god inspirasjon.

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_003
Det aller siste som Anna har produsert, finner du i nettbutikken Anouska.no. Klikk og følg denne linken.

God nok som du er

Midt i en god blanding av nye og gamle ting, lurer du sikkert nå på hvem mirakelkvinnen Anna er. Det er hun som er opphavet og universet som butikken på CC Vest er en del av. Eller engrosdelen som hun styrer fra en gammel låve på Holmen i Asker. Men kanskje det ikke er så farlig å vite nøyaktig hvem hun er. Det aller viktigste er at hun tenker på deg, fra sin feminine del av universet, og inspirerer kvinnen til å si til seg selv at «jeg er god nok som jeg er».

Gå til Anouska sin nettbutikk her.

{:}{:en}– That hat is made of paper, it’s genious! Shop manager Cecilie Refsum talks to a curious costumer who’s examining a summer hat made of straw, one of many stylish ones that you can find at Anouska at CCVest, in the newest part of the mall, extended in 2009.

Plnty_promotion_04_Anouska_foto_Anouska

Whan you leave the information desk in the mall, you pass the grocery store Meny, and then the leisure shop Lexington on the left hand side, the tiny Steam coffee shop on the right – or if you use the escalator in the newer part on the northern side – you turn left. There it is, the hippie chick, rustique and nice, playful and colourful shop with a an almost spiritual aura.

Plnty_promotion_01_Anouska_foto_Anouska

Made by women, for women
This is where you find products if you are a woman with the ability to make decisions and you have a wallet on your own. Here you find a part of your identity in personal things, in a Bhudda wooden statue, to lamps in classic style of the 50ties, beautiful old kimonos with a story attached – espadrilles in a basket or cool boots for colder days, a table set with inspiration for any table of the year, classic vases, mirrors, purses, carpets… It’s almost hard to choose, but there is something that catches the eye – either you like a minimalistic style or the opposite. That’s when you see the massive mirror with the decorated, carved wooden frame that leans against the wall.

The best customer we dream about, has an income of her own and makes her own decisions.

– We are mostly women working in this company, so women talking to women. Anna is colourful, so is her mind, and as she designs her own brand Love Shack, she watches the woman closely – and cherish her the way she is. I’m doing my best to bring it on to our costumers when I’m selling, Cecilie says – that all women must and should love the body they are born into. They should not be so hard on themselves, they should not have negative thoughts about themselves. The Love Shack design reflects the feminine soul.

– Anna is a great role model, she makes clothes with one thought in mind: For women to look smashing!

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_001

Fluttering dresses in the summer breeze

You can see the dresses hanging there by the entrance of the shop – already fluttering in the summer breeze, even though we are inside the mall building at it could be any season. The famine patterns and soft fabrics – it’s possible to imagine them in some kind of romantic film – and for sure along the acres on a female body, cycling…

Plnty_promotion_03_Anouska_foto_Anouska

– We also buy products in Paris, Cecilie says. – And Copenhagen. Look! We found these in a shop over there in Denmark and asked if we could buy them. And they would let us. She’s pointing towards a couple of posters with funny text on them.

– Anna cares about buying from small enterprises, she adds.

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_004

Collecting products from Paris and Copenhagen

Anna and Cecilie travels several times a year to interior and fashion fairs together, constantly hunting for the latest fashion. But Anna too, is quite certain of her taste, both designing clothes and putting together furniture that Anouska produces in India.

– Anna is such a role model, she makes clothes with a purpose and wants every woman to look smashing!

They buy original carpets from Marocco, either from a market they visit or from a local trader. And on the shelf in the shop, you find something peculiar; a perfume that becomes truly personal, as its molecules blends with your body sentences and becomes your personal and unique fragrance.

– You find no bad chemicals in that one, the shop manager confirms, and places the perfume quite within the Anna style.

Plnty_promotion_05_Anouska_foto_Anouska

Hippie Chick

In addition to the beautiful dresses in indian cotton, Cecilie Refsum also offers sexy outfits for the woman who’s into party fashion, and those of the costumers that cares about fashion knows that hippie chick has its own place on the catwalk. By the cashier you can find classy ear rings that reminds us of the hippie area, and then there are the pillows, which Norwegian women loves above anything.

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_002

– Pillows is a product that we sell more than any other thing, you see a great amount of them out there in our costumers shops and living rooms. She picks up one in velour, and says that they are loved in all kinds of colours. And look at these.
– They are hand printed and explains how they are made in a very simple method, printed with a wooden piston that’s hand carved. Then it is dipped inn colour and printed on fabric. That’s a very rare method in out times, Cecilie says.

Plnty_promotion_06_Anouska_foto_Anouska

The colour universe

It is not hard to dive into Anna’s colourful universe and stay there. Shop Manager Cecilie can tell stories about costumers that are dreaming away whilst taking a tour in the shop, sinking into deep thoughts and hard decisions. That’s when they need a helping hand from Cecilie, who is there to guide them. When it comes to the colour palette, Anna follows the inspiration from the international markets, but she chooses quite determinately her own intuition, opinions and experiences.

You might be curious about Anna and who she is. But the most important is that she is the voice telling you that the women is more than she thinks she is.

– Anna dosen’t follow any trend analyzes, but her own head. Usually that works, Cecilie says. – Anna has a clear and strong opinion.
– So I trust her, and transforms the knowledge into everyday conversations with the costumers. They like being assisted, and to make their decisions with me. I have to be very honest, and amongst so many beautiful items, I don’t consider the job especially challenging. I love what I do. And I always rest assured that anyone will find something they like in this feminine, yet edgy world.

Plnty_promotion_02_Anouska_foto_Anouska

You find Anouska online

You find the latest fashion of Anouska online. And in the shop you can add those little extra things that are the special findings from Paris and Copenhagen, like the ceramic vases, the jars from Paris, picture frames made of bones… perfume, soap and the special little mirror to put on your wall. There’s nothing holding these women back in spreading their wonderful inspirations in social media and by great rumours.

Plnty_Promotion_Anouska_June_2016_Foto_Karoline_Billehaug_003

Women being more than good enough

So, in the mixture of new and really old items and products, you might wonder who the wizard Anna is. She is both the origin and the founder of voice the shop at the CCVest mall communicates. Or also the wholesale that she runs from a barn at Holmen in Asker. But it might not really matter if you don’t exactly know her face. The most important thing is that she thinks about your well being and you taking place in her feminine universe. Above all, that she inspires the women to belive in themselves and to accept that they are so much more than just good enough.

How to find Anouska products close to where you live? Contact information here.{:}

Close