– Den hatten der er laget av papir. Den er helt genial …! Butikksjef Cecilie Refsum kommer i snakk med en nysgjerrig kunde som undersøker en sommerhatt – en blant mange kule stråhatter man finner i Anouska-butikken på CC Vest, i den aller nyeste delen som ble påbygd i 2009.
Anouska på CC Vest
Når man går fra informasjonsdisken i senteret, passerer matbutikken Meny, Lexington på venstre og Steam kaffebar på høyre – eller du tar rulletrappen opp i den nyeste, nordlige delen og tar til venstre – åpenbarer det seg en perle av en hippie chick, rustikk og koselig, leken og fargerik butikk.
Av kvinner, for kvinner
Vi snakker om ting for damer med egen lommebok og beslutningsevne. Her finner de igjen identiteten sin i personlige ting, alt fra en Bhudda-statue i tre, til metall-lamper i 50-talls stil, vakre gamle kimonoer – med egen liten fortelling om plagget – sommerlige espadrillos i en kurv, tøffe skinnboots til kaldere dager, et dekket bord som gir deg insipirasjon til bordet, nydelige vaser, speil, vesker, tepper …
Kan du ikke vente? Besøk Anouska.no her.
Det er nesten vanskelig å velge, men noe er det – enten de liker et minimalistisk eller et maksimalistisk liv og interiør. Og så får man øye på det digre speilet med en fet treramme med ornamenter som står opp mot veggen.
Drømmekunden er damen med egen økonomi som tar egne avgjørelser.
– Så er også dette en kvinnebedrift, av og for kvinner. Kvinnen bak Anouska, Anna Wagner Nordseng, er fargerik, tenker fargerikt. Hun tegner klesmerket «Love Shack» selv, så hun er tett på kvinnen – liker henne som hun er, og jeg prøver å videreformidle det når jeg selger, sier Cecilie – at alle kvinner må like den kroppen de har, ikke snakke så negativt om seg selv. Designen reflekterer også den feminine sjel.
– Anna er et stort forbilde, som lager klær med et ønske om at alle skal se helt «smashing» ut!
Kjoler som flagrer i sommervinden
Kjolene. De henger på stativet ved inngangen – det er som de allerede flagrer i sommervinden, selv om vi er aldri så mye innendørs og i alle årets sesonger.
De feminine mønstrene, og kjolenes myke naturstoffer – man kan se dem for seg i en film – og i alle fall langs en kornåker, en vakker kvinne på sykkel med en auberginefarget bastkurv på styret, full av markblomster. Klart man får romantiske assosiasjoner.
– Vi kjøper også inn varer i Paris, sier Cecilie. – Og fra København. Se disse, de fant vi i en butikk der, spurte om de solgte engros, og det gjorde de, sier hun om søte plakater i rammer.
– Anna er opptatt av å støtte opp under små bedrifter.
Handler i Paris og København
De to reiser på interiør- og motemesser sammen, stadig på jakt etter det siste av det siste. Men så er visst også Anna ganske sikker i sin sak, både når hun designer klær og setter sammen møbler som Anouska produserer selv i India.
– Anna er et stort forbilde, som lager klær med et ønske om at alle skal se helt «smashing» ut!
Butikksjef Anouska, Cecilie Refsum
Originale tepper fra Marokko handles inn, enten fra et marked eller fra en lokal teppehandler. Og på hyllen finner du molekylparfyme. Det er en parfyme hvor molekylene smelter sammen med dine klassiske dufter, og dermed utvkler hver enkelt sin egen unike duft.
– I den er det ingen stygge kjemikalier, bekrefter butikksjefen. Helt i Annas stil.
Hippie chick
I tillegg til de vakre, kjolene i indisk bomull, tilbyr også Cecilie Refsum sexy plagg som er ment for party, og de som er opptatt av mote, vet at hippie chick alltid har sin egen plass på fashionarenaen. Og nydelige øredobber som minner om hippietiden finner du i en skål ved kassen. Og så er det putene.
– Puter er en av bestselgerne våre, vi selger enorme mengder til norske interiør, forteller hun og plukker opp en i nydelig velour. I alle farger. Se her, disse er i blokktrykk. Hun forklarer at det er en veldig enkel trykkemetode der en utskåren treflate dyppes i farge og trykkes på tekstil. Håndtrykket, med andre ord, som gir et sart og vakkert uttrykk. Det er sjelden vare i våre dager.
Annas fargeunivers
Man kan fordype seg i Annas fargeunivers på et øyeblikk. Det er ikke vanskelig. Butikksjef Cecilie forteller at kunder kan bli stående forgapt i tanker og inntrykk. Og når det gjelder fargepalletten, er det nok sånn at Anna følger med på hva hun ser utenlands. Men hun er også ganske sikker på sin egen smak og intuisjon.
Du lurer sikkert på hvem Anna bak Anouska er. Det viktigste er at hun er stemmen som sier at kvinnen er god nok som hun er.
– Hun følger ingen trendkart, men sitt eget hode, og det går som regel veldig bra, sier hun. Anna har en sterk og klar mening.
– Det gjør også sitt til at jeg blir en sparringspartner for kundene. De liker å få hjelp, og å ta beslutninger sammen med meg. Jeg må være ærlig med dem, og blant så mange ting, kjolemodeller og møbler, er ikke det vanskelig. Her finner man noe som passer for den enkelte i det feminine, varme sjiktet.
Du finner Anouska på nett
På nettbutikken til Anouska finnes det siste som Anna har produsert. Og i butikken finner man gjerne det lille ekstra, som keramikkvasene og krukkene fra Paris og bilderammene i ben… parfyme, sepe og et lite speil på veggen. Med sosiale medier som gode medhjelpere står det ikke på å spre god inspirasjon.
God nok som du er
Midt i en god blanding av nye og gamle ting, lurer du sikkert nå på hvem mirakelkvinnen Anna er. Det er hun som er opphavet og universet som butikken på CC Vest er en del av. Eller engrosdelen som hun styrer fra en gammel låve på Holmen i Asker. Men kanskje det ikke er så farlig å vite nøyaktig hvem hun er. Det aller viktigste er at hun tenker på deg, fra sin feminine del av universet, og inspirerer kvinnen til å si til seg selv at «jeg er god nok som jeg er».