Solbriller for en lysere fremtid - PLNTY | kulturmagasinet

Solbriller for en lysere fremtid

Etter en runde på nettet for å sjekke ut hva norsk design bringer til torgs når det gjelder solbiller i sommersesongen, finner vi mye interessant. Norske merker står ikke tilbake for internasjonale designmerker, heller tvert i mot. Å tenke i lokale materialer og å hente elementer ut fra vår egen kultur, er ting som har bidratt til å sette fokus på norsk brilledesign. Moderne forretningsdrift har bidratt til å lykkes økonomisk. Det at flere solbrillemerker har et sosialt engasjement, kommer som en tilleggsverdi.

Plnty_se_i_tre_solbriller_Kaibosh_City_Survivor_foto_Kaibosh_2016

Som regn på piknik

Kaibosh betyr noe som har ødelagt en god opplevelse eller noe som ligner på en følelse av å bli stukket kjepper i hjulene på. Det virker ikke som at solen er det som har ødelagt for brillemerket med samme navn, som har base i Bergen, av alle steder – hovedstaden for regn og obsternasige vestlendinger. Og kanskje har de en styrke som de henter fra svunne tider – i alle fall når det gjelder solformørkende utstyr for øyne – for Kaibosh er et merke som selger i titusenvis av par og i over 300 butikker verden over.

Foruten sterk norsk design på solbriller, finner vi merker som gjennomfører sosiale engasjement innen miljø og utvikling.

I løpet av noen få år har Kaibosh kommet seg på bena, godt hjulpet av paret Michelle Rowley og Helge Flo. De liker å hente inspirasjon ute og blande designuttrykket med lokale forventninger. Inspirasjon henter de helst ikke fra de store motemetropolene, men utenfor, fra steder ingen andre moteskapere ser til.

Plnty_se_i_tre_solbriller_Dont_tolka_Kaibosh_City_Survivor_foto_Kaibosh_2016

Og i tillegg tolker de trendene fra Bergen, som gir designen et nytt perspektiv; frekke og selvsikre linjer er resultatet. Modellen «City Survivor» har fete rammer som i retro linjer men som også representerer en futuristisk tanke om at man ikke bare beskytter seg mot UV-stråler når man bruker dem i en verdensby. «Don’t tolka» er også briller som tåler tøff oppmerksomhet. «Negroni at Noon» er også et design vi kan falle for. Ikke minst navnet på modellen.

Plnty_solbriller_Petter_Skara_og_Dreyer_foto_SkaraogDreyer

Donerer til Regnskogfondet

Skarå og Dreyer er opptatt av å skåne miljøet og gjør et poeng ut av at de bruker rent tre og at 50 kroner for hvert solgte solbrillepar går til bevaring av regnskogen. Designerne lager klokker i tre også, og donasjonen gjelder for klokkene også. Alle brillene i tre er håndlagde, og på nettsiden deres kan du lese mer om hvordan. Det de legger stor vekt på, er at de ikke bruker tre fra utrydningstruede arter.

Plnty_solbriller_modell_Anders_Skara_og_Dreyer_foto_SkaraogDreyer

Eventyrlig solbrilledesign fra Boe og Sunde

Vi skal helt ned i myra og fortellingen om den slimete nøkken når vi skal beundre designet på trebrillene til Boe og Sunde. Ut i fra den helt siste kolleksjonen, ser vi at de mest interessante og markante motemodellene fra 2016, ikke er Lumberjack eller Huldra, men Nøkken og Forest Diva.

Plnty_Forest_Diva_solbriller_Boe_og_Sunde_foto_Boe_og_Sunde_2016

Disse modellene har et hypermoderne snitt tuftet på retro linjer, som brillemerket har foredlet på en spennende og svært direkte måte i uttrykket sitt.

Tilfredsstiller sin egen form

Inspirasjonen er samtidig hentet fra de dypeste skoger, noe vi nordmenn kjenner oss igjen i, så kontrasten mellom formen, som vi kjenner igjen fra sent 50-, tidlig 60-tall, og materialet er unektelig det som gjør at vi retter blikket mot dette merket.

Plnty_Nokken_solbriller_Boe_og_Sunde_foto_Boe_og_Sunde_2016

Den mest outrerte og interessante er de to modellene Nøkken og Forest Diva, henholdsvis herre- og damemodell, som ikke forsøker å tilfredsstille noe annet enn sin egen form.

Ser fremtiden klarere med korrektive brilleglass

Historien bak brillemerket Karmoie starter ute i den store verden. To mennesker tok en pause fra sine daglige karrierer og reiste for å tenke gjennom sine verdivalg. Og de fant forretningsmodellen «kjøp-en-gi-en» på reisen, noe de ønsket å drive med.

Plnty_solbriller_Holly_Karmoie_foto_Karmoie

Kjøp-en-gi-en-konseptet

Ordet Karmoie betyr noe sånt som glede på fransk, og kommer fra Sanskrit, hvor det betyr dyd eller handling. Derfor har Oslo-paret Kirsten og Lars Iversen et samarbeid med Eyejusters, som bidrar med korrektive brilleglass til mennesker i utviklingsland, hvor det er stor mangel på optikere og dårlig syn er et stort problem.

Plnty_solbriller_Captain_Karmoie_foto_Karmoie

Brilleramme og 70-talls flir

Gjennom å kombinere sin entusiasme for mote og design – og «kjøp-en-gi-en»-virksomhet, har ekteparet Iversen funnet sitt virke, og kan glede mange med sitt distinkte design. Solbrillen Holly er skapt ut fra den oppadgående eyelinerlinjen og inspirert av den gamle Cadillacens vinger. «Captain», herremodellen, får svare for seg – i alle fall har vi falt pladask for den genuine 70-talls looken vi kjenner igjen fra datidens detektiver fra slørete TV-serier og musikk fra hammondorgel.

Close