Lykketreff på fredag den 13. - PLNTY | kulturmagasinet

Lykketreff på fredag den 13.

Hvordan komme i kontakt med en spennende og ny designer, et nyetablert firma som er rågod på grafisk design? Eller et security selskap? Det er bakgrunnen for Fashion Friday.

Plnty_fashionfriday3_13-05

En fredagskveld i måneden hvor mennesker møtes, mingler og knytter nye kontakter. Fredag 13. mai er første gang Fashion Friday arrangeres. Carlo Ferrando og Mai Pedersen Sjødin forteller engasjert om det som er en viktig del av Fashion Conventions International (FCI). De har lenge savnet er sted hvor alt fra studenter og mennesker med visjoner og prosjekter kan møtes, og komme i kontakt med andre innen deres eget eller tilstøtende fagområde.

Første Fashion Friday vil finne sted på utestedet Nox på Sollihagen i Oslo, og det er påmelding gjennom arrangementet på Facebook.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_web_Jhan-Carlo_Ferrando_foto_Kristian_Joraandstad_016

– Målet med Fashion Friday er å stå sterkere sammen. De jobber mot et felles mål, forklarer Carlo.

Han spør hvorfor man velger å sitte på hver sin tue i motebransjen i Norge og jobbe mot hverandre. Derfor er Fashion Friday et sted for å skape flere nettverk på en lettere og morsom måte og løfte hverandre opp og frem.

PLNTY har tidligere skrevet om Fashion Conventions International sine ambisjoner om å gjøre mote-Norge til et varmere sted å være, og Fashion Friday er en del av dette.

Fokus på etikk og forsøpling

I sin første reklamefilm er budskapet til FCI å gi komplimenter til vilt fremmede. Dette har de tatt med seg inn i første Fashion Friday.

– Vi ønsker å markedsføre kvalitet på flere plan, etisk riktig produksjon i utlandet, forsøpling. Dette er noen av temaene vi tenker på, forklarer Carlo.

Plnty_fashionfriday2_13-05

I løpet av Fashion Friday ønsker FCI at du skal gi komplimenter til vilt fremmede mennesker. Med det oppfordrer de deg til noe man sjelden gjør, noe som er ganske unorsk, og som de mener at Norge trenger mer av.

– Dette åpner for videre samtaler, og er en strategi for å komme i kontakt med folk på en god måte. Hvem er det som ikke liker å få et kompliment, sier Carlo.

De ulike reklamefilmene har en sammenheng med de månedlige Fashion Friday-eventene som Fashion Conventions International arrangerer.

– I episoden for arrangementet 13.05.16 ser du en som plukker søppel i bakgrunnen. Han blir hovedpersonen i neste episode.

Kunst, mote og musikk

Du må ikke legge for mye i ordet ’’fashion’’, for det er ikke mote som er hovedelementet ved Fashion Friday, men det faglige aspektet, markedet og mulighetene. På fremtidige kvelder vil det bli vist frem ulike klesdesignere, band vil slippe helt ferske låter og det vil være kunst på veggene som er til salgs. Fashion Friday vil vise frem unge talenter og bli en kulturell kveld fremfor alt.

Fashion Friday er åpent for alle og forslag til kleskode er “utfordre klesskapet ditt”. Det er ingen skam å bli sett men folk skal ikke føle noe press. FCI vil motbevise hva Carlo mener er folks oppfatning av bransjen.

– Det er en bransje som er sett på som konkurransefokusert og kynisk. Derfor er ett av hovedpunktene at vi prøver å være folkelige. Også fordi Norge ikke står i første rekke når det gjelder klesdesign. Vi må se hverandre, hjelpe hverandre frem. En kleskode har til hensikt å gjøre det enklere for gjestene å utfordre seg selv og klesskapet sitt. Et ekstra skjerf eller en farge er nok, forklarer Carlo.

– Det er først og fremst viktig at alle skal føle seg vel, sier Mai.

Plnty_Carlo_Ferrando_Fashion_web2_alle_2_foto_Kristian_Joraandstad_2016

Vil at bransjen skal samarbeide

Et viktig element av Fashion Friday er samarbeidet FCI har med sine samarbeidspartnere. Carlo og Mai forklarer at det er viktig for FCI at samarbeidspartnerne deler samme visjon som dem.

– Fashion Friday samarbeider med de som deler samme mål, og som er for bærekraftig utvikling. Det har tatt lang tid å danne et stort nettverk, da vi vil samarbeide med noen som deler vår visjon. Nå har vi 21 samarbeidspartnere, forklarer Carlo.

Under Fashion Friday bidrar de ulike samarbeidspartnere med gaver som deles ut. Et fotoshoot til en verdi av 10.000 kroner, gratis treningsmedlemskap og to gratis billetter til motevisningen til Fashion Convention International i august 2016 som i tillegg inneholder en treretters middag og transport, er noen av gavene.

Arrangementet er eksklusivt for påmeldte deltagere, noe du gjør gjennom Fashion Friday sitt Facebook-arrangement.

Vingetten “i sandkassen med” betyr at Plnty skal samarbeide med Fashion Conventions International og Fashion Friday og jobbe med å utarbeide innhold for plattformene. Alle våre samarbeidsprosjekter vil merkes med denne vignetten på Plnty.no, så det er gjenkjennelig for våre lesere.

Close