Gründerstrikk, ull og design - PLNTY | kulturmagasinet

Gründerstrikk, ull og design

Under Oslo Design Fair 2016 var det et stand som skilte seg ut fra de andre. Blant garn i bomull, ulike typer ull og alpakka var det en nystartet bedrift som prøver å konkurrere mot de store, kjente som Sandnes Garn og Dale of Norway.

Knit Me og SoMe-luer

De to damene Trine Johnsen og Marion Louise Rindsem sitter og kjenner på garn, mens de er omringet av hyller på hyller med ulike garnkvaliteter og strikkede plagg. Johnsen startet garnmerket Knit Me for ett og et halvt år siden. Hun gikk fra en fast og trygg markedsføringsjobb i DNB, til et usikkert liv med egen bedrift. Det var gründerspiren i henne som ville ut.

– Jeg føler at jeg har en sterk skapertrang i meg. Det gir mest glede i hverdagen, forklarer Johnsen.

Brukte markedsføringskunnskapen på eget produkt

Hun ønsket å være kreativ på dagtid, og selvstendig nok til å skape noe selv. Og da pendlingen til og fra Trondheim ble for mye, var ikke valget vanskelig. Ved å bruke kunnskapen hun har om markedsføring, gikk det ikke lang tid før produktet hennes ble lagt merke til, og tilbakemeldingene var positive.

– Jeg ønsket å styre livet selv, men livet er hektisk som strikkegründer.

Knit_me_02
Trine Johnsen (t.v) og Marion Louise Rindsem samarbeider om å løfte hverandre frem i strikkebransjen.

Trine Johnsen og Marion Louise Rindsem deler stand på Oslo Design Fair. De er med i et fellesskap i Trønderlag for etablerere, og det var slik de kom i kontakt med hverandre. For Rindsem startet gründertilværelsen med den såkalte SoMe-luen, og baserte driften på handel på nett og merkevarebygging i sosiale medier. SoMe-luen fikk hashtag og kallenavn på Instagram og Twitter. Til tross for at det ser ut til å gå veldig bra, innrømmer Rindsem at det er skummelt å gründe.

De to strikkegründerne støtter hverandre og møtes jevnlig for å gi hverandre gode råd og drahjelp i riktig retning.

– Det er tøft uten en fast inntekt, men det er samtidig en selvutviklende reise hvor man flytter grensene for hva man tror man kan, forklarer hun.

Framsnakk i delegenerasjonen

For Rindsem handler det om å utfordre seg selv til å tørre å gå utenfor den trygge tilværelsen, og ikke minst om å selge seg selv. Med de mange garnleverandørene og strikkedesignerene som finnes, skulle man ikke tro det var plass for flere. Der mener Rindsem og Johnsen at strikkebransjen spesiell og fordi den er så så liten, ønsker de å løfte hverandre frem.

– Vi er delegenerasjonen. Vi deler det vi lager og andres skaperverk på sosiale medier. Der framsnakker vi  hverandre, sier Johnsen.

Knit_me_06
Trine Johnsen og Marion Louise Rindsem designer begge luer i ulike motiver.

Det er likevel krevende å få bedriften til å vokse, og Johnsen og Rindsem møtes jevnlig for å hjelpe hverandre frem. Nå diskuterer de et samarbeid som går ut på at Rindsem designer med Knit Me-garn.

– Det er naturlig å gjøre ting sammen, som å skape foredrag eller en bok, sier Johnsen.

I strikkebransjen er sosiale medier hyppig brukt, og her er aktørene ivrige med å fremsnakke hverandre og dele det de andre gjør. Det gavner alle.

De synes det satses for mye mot damer, og derfor ønsker de å rette seg mer mot menn. Rindsem har gått ett skritt i den retningen, i alle fall når det gjelder å få en mannlig kjøpegruppe av SoMe-luene. En av dem påstår humoristisk at luen hjelper ham å sjekke damer, i en tilbakemelding på nettsiden hennes.

Stikker og utvikler egne mønstre

Med etablerte merker som Sandnes Garn, Rauma Ullvarefabrikk og Dale of Norway merker Johnsen konkurransen i markedet. Hun forklarer at de store gjør det bra, men at det også er et marked for de små som henne. Ved å utvikle seg i en annen retning, mener Johnsen at hun skiller seg ut fra mengden. I tillegg til å drive nettbutikk og salg av sitt eget garnmerke, er hun også strikkedesigner.

– Jeg skaper egne design og utvikler egne mønstre, forklarer Johnsen.

Trine Johnsen er opptatt av at leverandøren skal stå for god dyrevelferd, og hun betaler ekstra for at hennes garn skal komme fra dyr hvor leverandøren kan forsikre henne om dette.

Knit_me_01

Johnsen mener at strikkebølgen for alvor er over oss. Plnty har tidligere skrevet om Joakim Kleiven, mannen bak den populære instagramkontoen Strikkefar, og hvordan han utfordrer kvinneidealet ved å være mann og like strikking. Johnsen får støtte fra Rindsem. De mener vi nå er forbi den tiden hvor vi ser ned på menn som liker å strikke.

– Det er på tide at mannfolka kommer ut og synliggjør seg, avslutter Marion Louise Rindsem.

Close