Ment som fremtidens arvegods - PLNTY | kulturmagasinet

Ment som fremtidens arvegods

Det er hektisk i interiørbutikken Ask i Asker. Ingvild, den yngste søsteren i bedriften Ment, holder på å sette opp utstilling slik at kundene kan bli bedre kjent med produktene, et arbeid som gjerne må gjøres ute i felten om man er på vei opp som en gründerbedrift.

Ment_07

 

Det tegnes og produseres i den gamle skifabrikken

Innvidde kunder og de som følger med i interiørverdnen kjenner til produktene. Og kundene og deres meninger betyr mye for de to søstrene som driver med design hver dag – og nå er antakelig den viktigste perioden her. Det som tegnes, skapes og produseres, skal også selges slik at man kan bygge bedriften videre – den gamle skibedriften de tok over i Fåberg.

Ment for å bli forstått. Man forstår godt navnet på engelsk også.

– Verden blir til mens man går. Hadde ikke planlagt akkurat dette, sier Ingvild og ser ut til å trives som fisk i vann. Å være sosial er kanskje en av hennes viktigste sider.

Ment_09

 

Jobber med keramikk og porselen

Sidsel er produktdesigneren av de to, og hun jobber i mange forskjellige materialer. Bak seg har hun også erfaring som blomsterdekoratør. Ingvild er utdannet ved Westerdal i Oslo, og har jobbet som interiørstylist i mange år.

Ment_11

 
Det var litt tilfeldig at det skulle bli keramikk de skulle jobbe med, får vi vite, mens skåler og vaser kommer på bordet, på gulvet og blir hengt som pendler fra taket, ganske annerledes enn det du kan tenke deg.

Ment_02

 

Gudbrandsdalslogen kan brukes til mye

– Hvor får dere inspirasjonen fra?
– Ved Gudbrandsdalslogen har vi verdens vakreste utsikt. Der blir mange av ideene til produktene til. For eksempel nevnes Beite-logoen. Det var ikke vanskelig å la seg bli inspirert av det aller nærmeste; kuer på sommerbeite.

Kundenes meninger betyr mye. De er også tett på produksjonen.

– Vi har ikke tenkt så mye på at ordet er veldig norsk, men skjønte det fort da danskene ikke helt forsto hva «beite» betyr, ler Ingvild og fortsetter: – Kraken-serien er jo et ord vi for eksempel kan finne igjen i filmen Pirates of The Caribbean – «crachen» – et uttrykk som jo er fra Norge, drodler hun.

Les også:  Det syke samfunnet lider av frykt

Ment_forside

 

Design med god funksjon

De moderne designprodusentene med et hjerte for norsk håndverk og tradisjon, er opptatt av at man skal kunne leve med produktene i moderne tid. 
– De går naturligvis i oppvaskmaskinen, forklarer Ingvild mens hun danderer sjarmerende husgeråd på bordet.

Ment_08

 

Farger og former hentet fra lågen

«Sukkertøyskål»-skåler på bordet i lavmælte farger fra naturen – også lågen – ja, ett av produktnavnene heter også det. Vakre blå- og grønne farger illuderer vann og skog, og noen duse rosa er kanskje hentet fra en sval soloppgang, den kompletterer det hele. Alt vi ser på bordet er inspriasjon de har hentet fra utsikten i den gamle skifabrikken.

Ment_04

 

Vil helst produsere i Norge

Med 120 forhandlere i Norge, føler de at ferden går fremover.
– Det har vært en prosess, og vi er glade for at så mange liker det vi lager. Nå er det så stort trykk at de av og til må si nei – de har rett og slett ikke kapasitet til å selge mer.

Formen fra bestemors gamle sukkertøyskål er blitt brukt til å utvikle nye skåler i porselen.

For her er det ikke noe som skal produseres i Kina. Det er ikke et poeng å bli stor kun for å tjene penger, er virksomhetens klare strategi. Det ville sikkert være mulig å produsere stort, men Ingvild kan ikke se det for seg nå.

Ment_06

 

Gjør alt sjøl

– Vi gjør jo alt sjøl! Vi vil heller ha gode forhandlere som er like opptatt av kvalitet i alle ledd som vi selv er, sier Ingvild, som erkjenner at det ikke alltid er like enkelt å konkurrere med varer som nettopp er produsert på den andre siden av kloden. Ingvild mener ganske klart at norske myndigheter heller ikke hjelper til for å legge tilrette for eksport ut i verden.

Les også:  «Jente, 1983». Om å forsones med uforståelige ting vi gjør

Ment_10

 

Er ute for å bli inspirert

En nysgjerrig kunde har stoppet og hører Ingvild snakke. Men trekker seg litt unna idet hun får kontakt. Joda, hun synes alle tingene er riktig så fine. Og hva koster dét – og dét? Jaså, norsk produksjon? Nei, hun er ikke ute for å handle, bare kikker for å bli inspirert i dag.

Det er ikke lett å konkurrere med produkter som er produsert på den andre siden av kloden.

På Fåberg har Ment åpnet dørene for kunder hver fredag. Da kan de komme inn i den gamle skifabrikken og se hvordan de jobber.

Plnty_Ment_3_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2016

 

Fant skålen i skapet hos bestemor

Formen fra en gammel sukkertøyskål er preget på porselensskålene på bordet i butikken i Asker. Jentene fant den i skapet hos bestemor, og nå er den brukt som støpt form. Og keramikken de støper er brent på høyere temperaturer, hele 1250 grader for at det skal tåle tidens behandling.

Ment_01_forside

 

– Ment at vi skal bli forstått

– Det er det det er Ment for, ler Ingvild, som også mener virksomheten er Ment for å lykkes.
Det er mange måter å leke seg på, og bak all humoren er det klart det ligger en dypere mening. Det er nemlig lett å forstå det på engelsk også.

Close