Møt Mapplethorpe og Munch - PLNTY | kulturmagasinet

Møt Mapplethorpe og Munch

Årets første utstilling på Munchmuseet vil gi deg en opplevelse, selv om du ikke er en belært kunsthistoriker, og selv om du ikke nødvendigvis er enig i Munchmuseets valg når det kommer til å kombinere to særegne kunstnere med etablerte navn i historien, en maler og en fotograf med signifikante historier å fortelle.

Plnty_3_Mapplethorpe_Munch_foto_Filip_Kolber_2016

 

Utstilling 6. februar – 29. mai 2016

Vernissagen, 4. februar, åpnet årets storsatsning på Munchmuseet. Et stort publikum var samlet for å se Mapplethorpe+Munch denne torsdagskvelden. Mange i den 200 meter lange køen på åpningen hadde store forventninger, og besøkene utover i måneden har ikke avtatt så langt. Munchmuseet har stilt ut 141 verk av Robert Mapplethorpe. De er i all hovedsak lånt fra Stein Erik Hagens private samling, og vises i Norge for første gang.

Edvard Munch i profil, innendørs

 

Ønsket å finne forbindelser

Ideen bak utstillingen har vært å utforske de to kunstnerne og se om det finnes direkte forbindelser mellom dem. Det har også vært viktig å peke på selvforståelsen de to hadde som kunstnere, den råheten de begge – på sin individuelle måte representerer – men også det fellestrekk at de rettet granskende blikk mot sin egen personlighet, hvor det å utlevere seg selv og posere har en sentral rolle.

Plnty_1_Mapplethorpe_Munch_foto_Filip_Kolber_2016

 

Den siste analoge tekniker

Hos begge kunstnerne er det menneskefiguren og kroppen som har som en sentral rolle, det tabubelagte rundt seksualitet, kjønn og identitet. Mapplethorpe er kjent for sine sadomasochistiske motiver, som kan sjokkere.

Plnty_Mapplethorpe_172-JoeRubberman_1978_300dpi

 
– Mapplethorpe er den siste analoge tekniker. Han har gjort et mørkeromsarbeide som har et enormt omfang. Fotograf og tekstforfatter Holger Fangel gleder seg til å se utstillingen. Han mener at Robert Mapplethorpes styrke som fotograf var som lystekniker.

– Det man ser i bildene, er tegning og struktur, og han forklarer det fra en fotografs perspektiv med å gjøre oppmerksom på hvor vanskelig det er å synliggjøre veven i en svart genser i et motiv.

Plnty_Mapplethorpe_Andy Warhol,1986
– Han jobbet med ekstremt bløtt lys, hvor det nesten ikke finnes skygger og huden ofte er overeksponert. Man ser hårstråene i en hvit hårmanke. Styrken i arbeidene hans er de ekstreme kontrastene, sier Fangel, som også peker på at teknikken var den samme, enten Mapplethorpe jobbet med eregerte kjønnsorganer eller blomster.

Plnty_4_Mapplethorpe_Munch_foto_Filip_Kolber_2016

 

En av de mest kontroversielle kunstnere

Robert Mapplethorpe jobbet primært med svart-hvitt-fotografi. Han kom til verden i 1946 og gikk bort i 1989, og rakk å bli en av de mest kontroversielle kunstnere de siste 40 år. Han var tidlig var åpen om sin seksualitet og fikk sitt gjennombrudd på slutten av 70-tallet, i en kulturell og politisk brytningstid der det foregikk et ungdomsopprør innen femimisme, seksuell frigjøring og kamp for homofile rettigheter. I serien med Lisa Lyon, pioner som kvinnelig bodybuilder, snur Mapplethorpe opp-ned på konvensjonene.

Plnty_Mapplethorpe_Lisa Lyon,1980.300dpi
Edvard Munch på sin side var radikal med motiver som Madonna på 1890-tallet. Også han utforsket sin tids seksualitet da han skildret kvinnelig seksualitet. Bilder som Vampyr og Mordersken fra 1907, fokuserer begge på motsetningsfylt og smertefull kjærlighet.

– Han jobbet med ekstremt bløtt lys, hvor det nesten ikke finnes skygger og huden ofte er overeksponert. Man ser hårstråene i en hvit hårmanke. Holger Fangel, fotograf og tekstforatter

I likhet med Mapplethorpe, skapte han offentlig skandale og debatt i sin tid. Felles med Mapphethorpe, har Munchs kunst utspring i det moderne gjennombruddet på slutten av 1800-tallet – en tid preget av store sosiale og kulturelle endringer.

Madonna

 

– Burde gitt Mapplethorpe egen utstilling

Karin Miller er en av de som nettopp har sett utstillingen. Hun er rett og slett litt skuffet over at man har forsøkt å koble de to kunstnerne i så stor grad. Hun mener at Robert Mapplethorpe burde fått en egen utstilling.

– Det er depressive mannlige kunstnere i alle tidsepoker. Mapplethorpe hadde fortjent en egen utstilling. Det virket mer som om museet har lett blant Munchs malerier etter motiver som ligner Mapplethorpe sine, enn at selve historien bak kunstnerne kom frem, sier hun. Hun stusser også over at alle bildene til Mapplethorpe er hentet inn fra bare én eier.
Selvportrett
Når en først har kommet seg inn i museet er det altså flere inntrykk som skal fordøyes, men før det skal hver og en besøkende gjennom en streng sikkerhetssjekk. Museet ser seg nødt til å kjøre alle eiendeler gjennom et røntgenapparat på grunn av tidligere ran av de berømte maleriene Skrik og Madonna. Det kan føles litt overveldende for et besøk på en kunstutstilling.

Det er unektelig ord som “kropp”, “form”, “sensuell” og “seksuell” som kan beskrive innholdet i Mapplethorpes mest omsnakkede fotografier.

Men etter at «buzzen» fra vernissagen er over, og de første inntrykkene har lagt seg, virker det som at en sikkerhetsjekk ikke er nok til å forhindre at folk fortsatt står i kø for å se de to berømte kunstnerne sammen.

Plnty_2_Mapplethorpe_Munch_foto_Filip_Kolber_2016

 
– Munchmuseet hadde et rekordbesøk i 2015 med 255 000 besøkende. +Munch-serien har så langt vært en stor suksess. Vi opplever også en stor interesse for Mapplethorpe+Munch både nasjonalt og internasjonalt, og vi tror det blir et godt besøk for utstillingen, sier kommunikasjons- og markedsdirektør ved museet, Gitte Skilbred.

Selvportrett som akt, sittende

 

De kontroversielle motivene fra 70-tallet

Når man endelig er inne i utstillingslokalene, venter mange store opplevelsene. Det er unektelig ord som «kropp», «form», «sensuell» og «seksuell» som kan beskrive innholdet i Mapplethorpes mest omsnakkede fotografier. Det største trekkplasteret er hans kontroversielle motiver som portretterer akter tatt ut fra undergrunnsscenen i 1970-80.

De andre motivene hans, og spesielt portrettene, fanger en følelse og en stemning som må oppleves for å beskrives.

Plnty_5_Mapplethorpe_Munch_foto_Filip_Kolber_2016

 
Det er Jon-Ove Steihaug, avdelingsdirektør for utstilling og samling på Munchmuseet, som har kuratert utstillingen. Snøhetta har stått for utstillingsarkitektur og grafisk design. Utstillingen er kuratert i henhold til ideen om å nettopp finne parallellene mellom Mapplethorpe og Munch. Om dette lykkes eller ikke, er opp til enhver å finne svaret på.

Som en kunster blir Robert Mapplethorpe hyllet som en av de viktigste fra dette århundre, og om fotografiene ikke skulle falle i smak, så kan man i alle fall lære en ting eller to om hvordan man kan ta riktig gode selfies.

Close