Kult med Oslo Design Fair. Men seriøst: «The Return of Cosy»? - PLNTY | kulturmagasinet

Kult med Oslo Design Fair. Men seriøst: «The Return of Cosy»?

Når vi endelig trodde vi hadde lagt det bak oss, hopper det frem igjen – det gode, trygge kosetrollet. Synes gjenoppstandelsen reflekterer et vel defensivt kommunikasjonsfremstøt for Oslo Design Fair som åpner på Lillestrøm den 28. januar – en messe som tar mål av seg til å bli Norges viktigste innen design og har ambisjoner «om å skape en messe av internasjonal klasse, med en tydelig posisjon i Skandinavia».

«Vi beveger oss bort fra det kalde, minimalistiske mot noe varmere og mer personlig», står det forklarende i pressemeldingen. Vær så snill – ikke la oss henfalle til kosekroken nå, dere.

Plnty_oslo design fair_tema_cosy

 

Vi viser frem hjemmene våre

Vi kan alle være enige om at vi som lever i et arktisk miljø trenger gode, solide hjem for å beskytte oss mot det kalde været. Og vi går ikke av veien for å omgi oss med vakre ting, vi har jo råd til det.

I Norden bruker vi mer tid inne – og i Norge, mer penger på interiør per innbygger enn andre steder i verden. Det ligger unektelig en sosialantropologisk betraktning i hvordan interiør- og boligbransjene er de som har økt siden finanskrisen i 2009.

Pusser opp for nær 70 milliarder

Ifølge nettavisen E24 brukte vi 60 milliarder på å pusse opp i 2012. Allerede i 2015 var tallet, ifølge interiørbilaget Bonansa gått opp til nærmere 70 milliarder kroner. Ifølge avisa Bergens Tidende er et et velustyrt og vakkert hjem et tegn på vår sosiale vellykkethet og helt ærlig; den bratte økningen i økonomisk forbruk på hjemmekos er vel nødig den samme assosiasjonen som det amerikanske Slow-magasinet Kinfolk forventer å finne i Norge når redaktør Nathan Williams kommer på besøk til Oslo Design Fair, på jakt etter «koselig».

Plnty_Oslo_Design_Fair_Kinfolk_photo_Annicken_Dedekam_Rage_2015
«The Kinfolk Home» er boken om 35 hjem verden rundt som reflekterer «Slow Living», og viser hvordan vi kan forenkle livene våre og ta tiden tilbake. Her ser du eksemplarer av magasinene. Foto: Annicken Dedekam Råge

Men det skal ennå noe til for at vi bytter interiøret hver gang en trend inntar scenen – og det skal holde hardt at den svale minimalismen forsvinner med et fingerknips bare fordi noen lager en ny messe. Du er ikke rede til å kaste bestemors gamle vitrineskap eller farfars respatexbord ut av boligen bare fordi vinden snur. Og hvem har sagt at det ikke er koselig å ha arvede møbler?

Strikkedrama fra kosekroken

Det mest koselige som har skjedd i hjemmet, er gjenopptakelsen av strikking. Også dette en trend. Noen var med forrige gang, noen er med denne gang. Og noen har rett og slett bare strikket hele tiden. Men noe er annerledes: kosen er truet. Og den forfriskende debatten om strikkepinnenes funksjon har skutt fart fra designmøblene i stuen, hvor hele nasjonens kvinner, ifølge Hjemmet-redaktør Elisabeth Lund-Andersen, er provosert og ganske opprørt over Morgenbladets Espen Søbyes vurdering av norske strikkebøker – ni av 50 i tallet, som gis ut i år. Og kanskje ikke minst at han har gjennomskuet at noen har øynet big business i strikking.

Les Også:  Ingmar Relling, mannen bak stolen «Siesta»
6_Plnty_Strikkefar_Joakim_foto_Ann_Helen_Moen_Nannestad_2015
Strikkefar, aka Joakim Viken er helt imot at det bare skal være kvinner som skal strikke. Som @strikkefar på Instagram får han mye oppmerksomhet. Foto Ann-Helén Moen Nannestad

Med et samfunnskritisk og filosofisk blikk har Søbye sett nøye på hva som foregår mellom permene, på og rundt strikkepinnene. Det er ingen tvil om at hans granskende observasjoner og funderinger pirker ubekvemt i den norske feministiske virkeligheten.

Muligheten er jo tilstede for at vi kjenner et brus av velustyrt og vakker vellykkethet også her, når vi lar strikkepinnene løpe. Søbye synes det er snålt at boka fra J. M. Stenersens forlag med tittelen Klompelompe er en bestselger blant strikkebøkene. «Er det dette koseordet foreldre nå til dags bruker på sine kjære små?» spør han.

Plnty_Lampefeber_Design_Magnus_Pettersen
Funksjonalistiske lamper designet av Magnus Pettersen.

Hvor stor andel design og kos?

Det er første gang Oslo Design Fair går av stabelen. Messen eies og er arrangert av Norges Varemesse, som har sett sitt snitt til å utvide den tradisjonelle Gave- og interiørmessen til å innbefatte noe mye større – nemlig norsk design. Og under denne populære termen tenker de å spre tentaklene ut i mange retninger.

«Koselig» har et dvelende aspekt over seg som speiler trygghet, det er ikke særlig fremadrettet og man får en følelse av stillstand.

I manges øyne er de litt sent ute for å bli med på festen, ettersom fokuset på norsk industridesign har vært der i mange år allerede. Men kanskje kan messen bidra til at nordmenn selv kan se, sette pris på og ikke minst kjøpe inn det flinke fagfolk skaper og produserer av norsk design. Det tar tross alt tid å bli profet i eget land. Det er å håpe at messen som en handelsplass får napp hos innkjøpere utenfor landets grenser.

Plnty_100NORWAY2015_LDF_photo credit Siren Lauvdal

 

ODF kan bistå som en forløsende faktor

Det som nå kan være forløsende, er at Oslo Design Fair, med varemessen i ryggen, henger seg på for å være partner for eksisterende utstillinger, som den viktige årlige og internasjonale utstillingen 100% Norway.

Les Også:  Oslo rådhus, verdenskjent for utdelingen av Nobels Fredspris og 70 år

Den har allerede vært i sving i 12 år, og arrangeres i London under London Design Festival av Utenriksdepartementet, Norsk arkitektur- og designsenter, Den norske ambassaden i London, Innovasjon Norge og Nowegian Icons. ODF skal være en visningsarena for designmøblene fra 100% Norway under messen. Mange flotte norske designere har vært vist her.

Plnty_oslo_design_fair_theme_cosy3_Foto_Siren_Lauvdal

 

Strategi og valg

Det er et strategisk valg i seg selv at de har engasjert prisbelønte Andreas Engesvik som strategisk rådgiver for å selge ODF. Engesvik har gjennom mange år som norsk møbeldesigner, fått et internasjonalt navn og har gjennomslagskraft i miljøene utenfor Norges grenser.
– Det er spennende å kunne presentere ODF i London for et internasjonalt publikum, sa Andreas Engesvik før London Design Festival i september 2015.

Kosens tilbaketog

«Funksjonalitet, minimalisme og nyskapning» er adjektiver som brukes når designerne fra 100% Norway selger seg selv, et lite stykke unna koselig.

Plnty_ODF_100percent_Norway_design_Andreas_Bergsaker_foto_Lasse_Flode
Lamper og klokker designet av Andreas Bergsaker.

Men aldri si aldri, kanskje blir kosen en dag forent med design. Analyserer en hva norsk design faktisk er kjent for i utlandet, suksessformelen «New Nordic» og «Scandinavian Design», er det naturligvis lune hjem med sjel og sjarm, mye luft og nettopp det enkle og minimalistiske uttrykket. Det stramme designet appellerer til europeere som er vant med maksimalisme gjennom århundrer.

Plnty_Lampefeber_Design_Morten_Skjaerpe_Knarrum_og_Jonas_Norheim
Lampe designet av Morten Skjærpe Knarrum og Jonas Norheim.

Det skal ikke feies under en stol at det har foregått en forveksling av ordet «kos» med ordet «hyggelig», definert i utlandet som en dansk, sosial term. Å utføre noe «hyggelig» innebærer en sosial interaksjon, som hjemmet og interiøret bidrar til. Kos kan like gjerne innebære å stirre ut av vinduet fra en vindusalkove, møblert med en saueskinnsfell, mutters alene med en kopp kakao.

Norge, et land å holde øye med

Norge er, ifølge interiørmagasinet Wallpaper, en av «The ones to watch», og de holder et øye med landet som ikke lenger er lillebroren i Skandinavia, men som har markert seg både her og på den internasjonale designscenen. Det fordrer å holde ord.

Plnty_oslo design fair_tema_cosy2_Foto_Siren_Lauvdal

 

Så aller først må Oslo Design Fair bli enig med seg selv om en strategi som skal selge interiørdesign, eller interiørdesign i Norge, eller norsk design i Norge – eller ut av Norge, eller trekke internasjonale kjøpere til Norge, eller selge Norge som designhovedstad.

Bør ikke tekkes for mye kos

Alle muligheter ligger naturligvis fremfor oss. Men skal messen bidra til at «vi» får et ønsket resultat – nemlig å bli oppdaget ute i den store verden som en bærekraftig nasjon som kan fostre briljante designere – da må vi tørre å ta skrittet helt ut og stole på posisjonen og budskapet. Vi bør ikke si «at Oslo Design Fair skal være en internasjonal møteplass» hvis vi ikke virkelig mener det.

Plnty_ODF_Gunzler_Polmar_Photo_GunzlerPolmar.31 kopi
Solberg Weave er et resultat av Günzler.Polmars samarbeid med Solberg spinderi. Foto: Günzler.Polmar

Så langt vi er kommet nå, har vi rett og slett ikke tid til å tekkes de som er ute etter for mye kos. Vi ses på Lillestrøm til “Return of The Cosy”!

Close