Norges feteste design - PLNTY | kulturmagasinet

Norges feteste design

Design er viktig. Hver høst går Visuelt av stabelen, Nordens største konkurranse innen visuell kommunikasjon, som setter fokus på god, grafisk design, paknings- og digital design og mye mer, av stabelen. Og hvert år får således de beste arbeider den oppmerksomheten den fortjener. Hos Grafill i Rosenkrantzgate i Oslo, kan du sjekke ut prosjektene som stakk avgårde med plasseringer og diplomer for 2015. Utstillingen står til 4. januar 2016.

8_Plnty_Visueltutstillingen_2015_foto_Annicken_Dedekam_Rage
Diplom for «Second Hand Shop Dear Diary», Fretex og Kitchen Reklamebyrå i kategorien grafisk design.

Se utstillingen av beste design

Men skynd deg. Tiden flyr, og gode arbeider kommer ikke tilbake. Ønsker du en stille time med inspirasjon og til å vurdere gode visuelle løsninger, er en avstikker innom Grafill stedet du vil være.

12_Plnty_design_Visueltutstillingen_2015_foto_Grafill
Gull i pakningsdesign: Erika Barbieri/Olssøn Barbieri for Moestue Grape Selections. Foto: Grafill.

Her kan du se hvem som dro avgårde med den beste etikett-designen på cognac- eller gløggprodukter, plakater, digitale løsninger, omgivelsesdesign eller image i 2015.

«Ytterst på tissen» er animasjonsfilmen som vant gull i åpen klasse.

Tillit er gull

Det er Julian Nazario Vargas fra Animaskin som har hatt regien på årets gullvinner i åpen klasse, animasjonsfilmen «Ytterst på tissen» av og med Ylvis. Vargas har lang fartstid med Ylvisåker-brødrene tilbake til TVNorge, og fikk full tillit av dem til å skape kortfilmen uten deltakelse fra dem, mest av praktiske årsaker. Filmen ble til på seks uker, og utfordringen for animasjonsteamet ble å redusere ambisjonsnivået.

– Vi ville lage noe fantastisk, men hadde egentlig ikke tid til det, noe som endte med syke arbeidsmengder på alle mann, sier Vargas til Grafill.

Sexundervisning i ytre rom

Filmen handler om at Ylvisbrødrene reiser ut i verdensrommet for å holde seksualundervisning for lokale organismer. Meningen var først at brødrene skulle delta i filmen som seg selv. Da det ikke var mulig å få til, fikk Vargas og teamet utvikle filmen uten dem, og tegnet inn rollene deres isteden.

«Et eksepsjonelt stykke arbeid som skiller seg ut i hele konkurransen». Visueltjuryen

Animasjonsteamet i Animaskin lot seg inspirere av blant annet filmen Prometheus, kultserien Æon Flux og musikkvideoen til låten Delta av bandet C2C. Det er så langt 778 297 personer som i skrivende stund har sett den animerte kortfilm på YouTube. Juryen vurderer det innsendte arbeidet som «et eksepsjonelt stykke arbeid som skiller seg ut i hele konkurransen».

11_Plnty_Visueltutstillingen_2015_foto_Annicken_Dedekam_Rage
Nye sedler i 2017. Norges bank har utviklet ny design på sedlene, ved hjelp av The Metric System/Terje Tønnesen/Snøhetta.

6-7000 innsendte arbeider

Hver år sendes det inn flere tusen arbeider til Visueltkonkurransen, og alle disse skal gjennom juryens trange nåløye, som består av 25 fagpersoner fra inn- og utland. Nivået på arbeidene er svært høyt. Konkurransen arrangeres av Grafill, interesseorganisasjonen for alle som arbeider med, eller utdanner seg innen visuell kommunikasjon. I dag har organisasjonen omlag 1300 medlemmer innen grafisk design, animasjon, illustrasjon, interaktiv design og tegneserieskaping. Grafill arrangerer også konkurransen «Årets vakreste bøker».

9_Plnty_Visueltutstillingen_2015_foto_Annicken_Dedekam_Rage
Gull i grafisk design: Stefan Ellmer for typeface «Næud».

Breaking the Surface

Hva tenker du på når hører ordet «omgivelsesdesign»? Da tenker du på større installasjoner og dekor som føres opp for å kommunisere et budskap, en historie. Det ønsket oljeselskapet Lundin at deres prosjekt Breaking the Surface skulle bli da de stilte ut på oljemessen i Stavanger i 2014.

7_Plnty_Visueltutstillingen_2015_foto_Annicken_Dedekam_Rage
Lundin Petroleum og «Breaking the Surface» tok gull i åpen klasse, omgivelsesdesign.

Prosjektet, som er utviklet av Bjørn Gunnar Staal og Scandinavian Design Group, har også Roar Sager hatt en finger med i spillet, både når det gjelder art direction og design. Breaking the Surface vant i Best of Show-kategorien, en kategori Visueltkonkurransen kun har delt ut én gang tidligere.

Breaking the Surface tar designbransjen i en ny renting. Grafill

 

Tar designbransjen nye veier

– På en intelligent og subtil måte oversettes Lundins logo til et tredimensjonalt levende objekt som forsterker merkevaren, og samtidig skiller seg ut som et fantastisk kunststykke, sier Grafill om prosjektet, som i tillegg er en imponerende teknisk utførelse, skal vi tro organisasjonen. De mener til og med at konseptet tar designbransjen inn i en ny retning, hvor teknologi, interaktiv historiefortelling, arkitektur, kunst og merkevarebygging møtes.

Satset høyt for å kommunisere

– Lundin ønsket å markere seg som en teknologisk avansert aktør i forbindelse med 10-årsjubiléet, forteller Jannicke Øiaas, daglig leder i Scandinavian Design Group til Grafill. Hun forklarer at det for et oljeselskap er viktig å vise evner til å komme med grensesprengende løsninger, og i tillegg bryte med vanlige måter å lage utstillinger på messer på. Ved å lage en «talking piece» ville de oppnå sine kommunikasjonsmål. Og for det, var de villige til å satse.

4_Plnty_Visueltutstillingen_2015_foto_Annicken_Dedekam_Rage
Diplom for leken visuell profil: Birgers Oterutleie.

Alle innen visuell kommunikasjon kan delta

Kriteriene for å være med i Visueltkonkurransen, er at oppdraget må være utført for en kunde, med mindre det er studenter som utfører dem, og skal være publisert innen 31. mars hvert år. Konkurransen er åpen for alle som arbeider med design, illustrasjon, animasjon og visuell kommunikasjon, og både medlemmer og ikke-medlemmer kan delta. Man melder seg på i løpet av april hvert år. Visueltkonkurransen gikk første gang av stabelen i 1993.

Close