Hvorfor design og skaperkraft er essensen på Blå - PLNTY | kulturmagasinet

Hvorfor design og skaperkraft er essensen på Blå

Et rosa juletre. Joda. Det er blitt jul også på Søndagsmarkedet på Blå. Men skimter vi et skeivt smil til den overdådige høytidsfeiringen der forbruk står i sentrum? Høytid eller ikke, det skjer alltid noe på Blå, hele tiden, hele året.

11_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Det beste med søndagsmarkedet er at mange gründerbedrifter har startet sin virksomhet her. Søndagsmarkedet på Blå har eksistert siden 90-tallet, og har vært et regelmessig tilbud til Oslos befolkning, tilreisende og turister. Mange internasjonale tidsskrifter har plukket seg ut dette stedet som turistmål, fordi det har sjel for skaperkraft og sosialt samvær.

Mikrobolcher

Standen til Thea Kvelle Eliassen er en av de første Plnty går forbi på vei inn fra østsiden av Akerselva. Det er antakelig de gamle, gode og ganske store rustne spikrene som ligger på bordet blant fargerikt godteri og klassisk polkagris, som fanger oppmerksomheten.

15_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Det er Theas første gang på markedet. Hun har laget sukkertøy en stund, men kun til hjemmebruk. Det er flere venner som har oppfordret henne til å begynne å lage i større kvanta og selge, for eksempel på søndagsmarkedet. Så nå har hun investert i spesialverktøy for å kappe sukkertøyet. På den måten kommer mønstrene inni sukkertøyet fint frem. Hun lurer på om navnet må bli «Mikrobolcheriet», uten å ha tatt en endelig beslutning på det.

14_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015
Besøker søndagsmarkedet: japanske Mahya Ishiguro. Bak disken, selger Mariel Hagen og bolchemaker Thea Kvelle Eliassen.

Ved standen hennes møter vi japanske Mahya Ishiguro, student i Norge. Også hun fascinert over de glade fargene på en litt fuktig søndag i begynnelsen av desember. Og bak disken har Thea med seg venninnen Mariel Hagen, som moralsk støtte og salgshjelp.

5_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Røff ramme om vel designede produkter

Blant graffitidekorerte husvegger og en gigantisk lysekrone som henger mellom hustakene, er det altså et gryende og skapende miljø. Inne i bygget og under tak, finner man en hall som har mange spennende leverandører av brukt og nytt, hjemmelaget, håndlaget og redesign og ikke minst kuriøs kunst og grafisk design.

13_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Det røffe miljøet er en fin kontrast til kreative produkter. Og kontrastene er spennende. Utenfor ett av de gamle fabrikklokalene går vi så og si rett på en moderne reklameplakat for hudpleieprodukter for vikinger.

Designet for skjegg

– Jeg jobber med digital- og grafisk designer, så jeg ville leke meg og ønsket å lage noe med egne hender, forteller Hjörtur Scheving. Det var nærliggende å skape noe han selv hadde bruk for. I og med at han hadde hatt skjegg i mange år, så at det var et behov for produktene hans.

7_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015
Digital- og grafisk designer Hjörtur Scheving ønsket å lage noe han kunne ta og føle på. Det ble produkter for et velstelt skjegg.

– Jeg så at det var et behov på det Skandinaviske markedet … noe annerledes, som står ut fra mengden. Og det er tydelig og merkbart at design er noe folk liker, sier han. I tillegg til at produktene hans består av naturlige oljer, og har utvalgte dufter. Innpakning et viktig element i det som så langt er blitt en suksess.

8_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Fit for Vikings er produkter som nå selger i 20 butikker i over 10 land. Og det, til tross for at virksomheten  bare er ett år gammel. Det er Scheving forhøyd med.

Markedsundersøkelse: Søndagsmarkedet på Blå er stedet der gründere kan teste ut produktene sine og studere kundenes tilbakemelding på produktene.

– Jeg legger merke til at det er kvinner som introduserer produktene til menn, men må er det jo opptil flere rene barbersalonger som er etablert i Oslo, sier han. Menn er ifølge Sheving litt tilbakeholdne når det gjelder velværeprodukter. Men mon tro om ikke duftene og innpakningen også kan føre til at mannen kan kjøpe selv. Scheving har opprettet nettbutikk som han driver fra Heggedal utenfor Oslo, men sier at produktene bør finnes i fysiske butikker.

– Vi liker å ta på – og ikke minst lukte på dem, sier han.

6_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015
Håndsydde sløyfer redesignet av brukte kvalitetsstoffer, har fått merkenavnet Made by Leftovers.

Made for Leftovers

Lenger nede i lokalet fester vi blikket i elegante herresløyfer til smoking, sorten man knytter selv. Produsenten Wild Oscar selger redesignede sløyfer, moderne produkter som erstatter lommetørklet i brystlommen, nydelige lys med herreduft og alt man trenger for å leve som en gentleman.

«Made by Leftovers» er merkenavnet på de selvproduserte sløyfene, og vi blir forsikret om at det kun er de beste, brukte stoffer som plukkes ut, produksjonen foregår under symaskinen og alle er helt unike. Også her får vi opplyst at nettbutikk fins.

21_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Kunstverk og gamle kart

På andre siden av lokalet legger vi merke til Anne Sofie Nomelands salg av unike gaver. Få kjæledyret ditt malt. Eller nyt artige beskjeder i form av grafiske bilder og kort. På standen finner man små kunstverk og gamle kart og papirprodukter, samlet for den som har øye for det.

«Notatbok for håpløse ideer» kan være med å gi et avslappende perspektiv på alt for høye ambisjoner i hverdagen.

Ved inngangen, som også er utgangen, er det flere papirprodukter som har sett dagens lys. Her finner vi «Mainn med bart», som ikke bare håndlager små notatbøker, men som lar dem få følge av lune uttrykk vi trenger i en hektisk hverdag. Og i neste hall, mer hjemmelaget for å gjøre oss skjønne. «Neven» kalles hemmelagede såper og balsam i fint design, med naturlige ingredienser.

10_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Markedskrefter

På søndagsmarkedet på blå er kundene nysgjerrige og stiller spørsmål om produksjonsform eller innehold i varer. Her får man testet ut kunnskaper om idé, produkt, og får god oversikt over hva kundene er opptatt av, hva som får dem til å kjøpe.

2_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015
Hjemmelagede, velværeprodukter med naturlige ingredienser fra Neven presenteres i elegant innpakning.

 

Man blir også testet i hvor god man er i å presentere det man skal selge – og formidle historien bak produktet gir merverdi. Her er det markedskreftene som rår, bokstavelig talt. Markedet er åpent hver søndag fra 12.00 – 17.00.

17_Plnty_Sondagsmarked_Blaa_foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Kort og kontant

Høytiden eller ei, det kan det være en berikende opplevelse for de aller fleste å besøke søndagsmarkedet på Blå. Og istedet for å kjøpe kaffe fra en verdensomspennende kjede, kanskje heller få seg en kopp varm Chaga-te til 30 kroner. Ta med kontanter, men mange har ordnet seg kortmaskiner eller som vi gjorde hos Thea, overførte penger med Vipps på mobilen.

Close