Er lyset i en lampe bare lys fra en lyspære, som skal fylle en funksjon – å lyse på arbeidet så vi kan jobbe? Tenker vi over at lyset i utelampen ikke bare skal vise vei, men også gi en stemning?
Bildet viser en moderne kobberinstallasjon som siler dagslyset, designet av lysdesigner Linda Knoph Vigsnæs. Installasjonen er montert i kjøpesenteret Paleet midt i Karl Johan sin hovedtrapp. Ønsket var å vekke oppmerksomhet. Både i hjertet av kjøpesenteret, i hovedinngangen og i trappen opp og ned. Den opprinnelige planen var å lukke trapperommet helt for dagslys. Lyset i kobberinstallasjonen kombinerer dagslys og kunstig belysning, og gir en unik dynamikk til trapperommet på dag- og kveldstid.
Lyset og hvordan det virker
Vi befinner oss i lokalene til Modular og Luceplan i Nedre gate 7 i Oslo, hvor seminaret LUX´USNIGHT går denne dagen. Foredragsholderne er lysdesigneren Daniel Rybakken og personene bak arkitektkonkurransen 120 HOURS.
Her møter vi Kari Hornmoen, og Silje Thorsager Østby og Linda Knoph Vigsnæs, de tre er grunnleggerne av foreningen. De mener de måtte etablere et sted der bransjefolk kunne samles rundt sitt fagfelt.
– Vi jobber med lys og hvordan det virker, sier Linda Knoph Vigsnæs, lysdesigner og styremedlem i foreningen som står for kveldens arrangement.
– Vi følger det fra tegnebrettet og ut i det virkelige liv, og påvirker hvordan det skal se ut. Lysdesignere gjør ulike prosjekter. Alt fra å jobbe med lyset i offentlige bygninger, til offentlige og private interiør- og eksteriørbelysning, forklarer hun.
Samfunnet trenger god lysdesign
Er det en drømmetanke å prøve å fange lyset? I Norge har vi både mye og lite av det i naturlig form, avhengig av årstid. Hvis du googler lysdesign, oppdager du raskt at dette er et fag, og at du kan ta en bachelorgrad ved blant annet høgskolen i Buskerud og Vestfold (HBV). Der lærer du hvordan belysning påvirker våre daglige aktiviteter. «Samfunnet trenger kompetansen som ligger i å designe god belysning, både med tanke på energi og bærekraft, universell utforming og ergonomi, rom og romkvaliteter», reklamerer skolen.
Roar Sandes utarbeidet belysningen for Knarvik Kirke. Tanken bak lysdesignet – både inne og ute – var å skape en åpen og inviterende løsning.
En åpen invitasjon
Lysdesign handler blant annet om innvendig og utvendig belysning av bygninger. Et eksempel på dette er Norconsults lysdesigner Roar Sandes belysning for Knarvik Kirke. Tanken bak lysdesignet – både inne og ute – var å skape en åpen og inviterende løsning for kirken.
Knarkvik Kirke er tegnet og utformet av Reiulf Ramstad arkitekter. Bygningen er inspirert av de historiske stavkirketradisjonene i regionen.
– Det er mange aspekter av det. Du har mange byggekrav, i tillegg til det tekniske og det overordnede. Du må vite hvordan øyet virker for å absorbere lyssettingen og samtidig vite hvordan lyset faller og oppfører seg, for eksempel når det treffer flater og reflekteres. Det er et ganske omfattende yrke, sier Linda Knoph Vigsnæs.
Ønsket en beskyttet tittel
– Vi har også etablert foreningen for å få en beskyttet tittel for de som er utdannet og jobber med dette, forklarer styreleder Silje Thorsager Østby.
For å bli medlem i foreningen må alle gjennom en kvalitetssikring.
– Våre medlemmer har gått gjennom en kvalitetssikring. Og siden det er et såpass nytt fag, er det slik at vi har opptakskriterier. Det er også mange som er dyktige som ikke er utdannet. Da må de vise til prosjekter for å bli medlem. Eller de kan ha annen relevant utdannelse, forklarer kommunikasjonsansvarlig Kari Hornmoen.
En lysdesigner bør vite hvordan lyset påvirker mennesker fysisk og psykisk.
«En lysdesigner bør vite hvordan lyset påvirker mennesker fysisk og psykisk. Denne kunnskapen brukes for å definere rom og fremheve form, forbedre lesbarhet, øke opplevelsen av komfort, sikkerhet og trygghet. Lysdesign tar utgangspunkt i menneskets behov og opplevelse av sted. Det handler om å understreke balansen mellom estetikk, teknikk og funksjon», kommuniserer foreningen.
Lysinstallasjon under Elvelangs-festivalen
For å ta tak i det større perspektivet av hva en lysdesigner gjør, så er også kunstprosjekter en side av saken. I år laget de en happening under festivalen Elvelangs i Oslo, en festival som arrangeres nær høstjevndøgn og byr på teater og kunstinstallasjoner og oppfordrer folk til å vandre stemningsfullt langs Akerselven i Oslo.
Her fikk Norske Lysdesignere tildelt et område under broen i Nydalen – som går under Ringveien. Til dette prosjektet inviterte foreningen medlemmene sine til å komme med ideer, og delta på en workshop i forkant av arrangementet. Denne workshopen resulterte i et lysprosjekt der hovedattraksjonen ble en gigantisk discokule, montert med tau, festet i broen over.
Kari Hornmoen forklarer at riktig lyssetting på kulen førte til at den reflekterte et farget lysmønster på vegger og omgivelser langs elven.
Lysets magi
I Verket i Moss går Nonstopfesitvalen av stabelen hver september. En festival som skal være Østfold og Oslofjordregionens viktigste arena for visning av nasjonal og internasjonal scenekunst.
En årlig møteplass og faglig arena for norske og internasjonale scenekunstnere. Dette er et årlig arrangement der deler av forestillingene foregår i de nedlagte fabrikkbygningene ved sjøen. Rommene i fabrikken fikk nytt liv ved hjelp av lysdesign.
De ulike rommene i hallen ble brukt både som instrument og arena. Kari Hornmoen og Joan Rasmussen i Hjellnes Consult fikk i oppdrag å designe lyset i fabrikklokalene.
– Dette kunne vi utføre med et unikt bidrag av armaturer, egnede produkter og hjelp av Luminator, sier Hornmoen.
Lysdesign påvirker hvordan vi opplever verden
Lysdesign er ikke nødvendigvis bare én ting. Det påvirker hvordan vi opplever verden.
– Synsforhold for læring i skole og barnehage er veldig viktig – at man har riktig lys i forhold til hvordan man opplever et objekt. Det er hva hjernen utvikler seg etter. Lys og helse henger nøye sammen.
– Lysdesign omfavner hele spekteret fra interiør til veilys. Det gjenspeiler hvor forskjellige og spredte arbeidsoppgaver vi har, avslutter Østby.