Abstrakt og konkret i Galleri Henrik Gerner - PLNTY | kulturmagasinet

Abstrakt og konkret i Galleri Henrik Gerner

Det oser av norsk naturånd i Galleri Henrik Gerner i Moss. Der møter vi Dag R. Pettersen med sine bilder fra ingenmannsland, et tydelig landskap, og skal vi tro gallerist Dag Modals syn på Pettersens motiver, hører de til den kunsten han trofast har produsert gjennom de siste 15 år. Pettersen har et utall separat- og kollektivutstillinger bak seg. Og stadig vekk befinner han seg i det samme landskapet. Han vil ikke forlate det.

16_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Dag_R_Pettersen_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Bilder fra ingenmannsland
– Man kjenner igjen et landskap, sier Modal og refererer til tittelen som går igjen på alle bildene; «Bilder fra ingenmannsland». De oppdelte feltene på lerretene, fargene og så det Modal refererer til – teknikken.

15_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Dag_R_Pettersen_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

– Pettersen studerer ikke selve motivet, han studerer maleriet. Han studerer hvert penselstrøk. Han jobber med en langsiktig prosess i det å utforske et tema, sier Modal, som mener det er beundringsverdig at en kunstner står i sin oppgave, og er sta nok til å fortsette veien forover.

9_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Dag_Modal_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Dag Modal har kuratert utstillingen, og under montering ba han kunstnerne gå. Han synes det kan være greit at også de tar et skritt tilbake i siste fase av arbeidet med en utstilling. Han liker å minimere et utvalg ettersom det ligger i en kunstners natur ofte å ville maksimere det.

19_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Ser egen kunst med nye øyne
Men Modal mener at luft er viktig for at bildene skal komme best til sin rett. Det virker som om kunstnerne også har det godt med Modals beslutninger, og blir istand til å se sin egen kunst med nye øyne når de henger på veggen.

Gallerist Geir Modal synes det er greit at kunstnerne kan ha noen å skylde på når det gjelder montering av utstillingen.

De store, lyse lokalene rettferdiggjør maleriene på veggene. Og selv om det er en utstilling med fire kunstnere, virker det mer som at fire kunstnere har separatutstilling. Galleriets lokaler strekker seg over en hel etasje, og lokalene er delt inn i flere rom. Det gjør at hver kunstner får vist sin kunst på en avgrenset måte.

1_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Shahram_Tahksa_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Konfrontasjon med samtiden
Shahram Takhsha er den mest konfronterende av de fire, med sin tilnærming til fotografiet og en tematikk som kan provosere. Samtiden og forbukersamfunnet får et spark i leggen. Maleteknikken er perfeksjonert, og arbeidet med lys og skygge gjør oss oppmerksomme på de minste detaljer, som kommer godt frem i arbeidet.

2_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Shahram_Tahksa_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Til tross for et alvorlig budskap er det likevel plass til både ironi og humor i oljemaleriene med motiver som en rød ledningskveil eller pappesker som er presset sammen, antakelig på vei til destruksjon. Men det er mye papp i bildet.

Man finner dype funderinger over livet i motivet «uten tittel 6» hvor en kollasj av et utklipp – et coverbilde av = Oslo, med en ung jente som lukker øynene – ved siden av en gammel syk kvinne er klistret opp på en vegg med kameraet som et adskillende element. Eller samlende element – alt ettersom hvordan man vil se det.

3_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Shahram_Tahksa_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Og kanskje er det repetisjonen av elementer i bildene som fascinerer; gjenbruken av dem, som forteller forskjellige historier i de forskjellige motivene. Og med blikket hvilende på det lille som er igjen på et syltetøyglass – kan det være appelsinmarmelade – minner noe oss på at vi er i alt det som er kommersielt, og det er i oss.

Og midt i funderingen over symbolikken blir man nærmest irriterende oppmerksom på hvordan teipbiten som klistrer utklippene på veggen i motivene hans, er et element man legger svært godt merke til.

5_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Større formasjoner, mer plass
Bjørnar Aaslund er nykommeren og får mye oppmerksomhet. Aaslunds motiver er hentet fra naturen, men han har beveget seg opp fra grunnen, opp fra detaljene og speilbildene i stille vann, til å løfte blikket utover.

7_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Bjornar_Aaslund_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Det er et større perspektiv som møter tilskueren i de abstrakte motivene enn tidligere – hvor han også prøver ut en tydeligere fargepalett, en klarere og dristigere. – Det er spennende med Bjørnar Aaslund, sier Modal, og forteller at det er første gang han ser ham live. Det er første gang han stiller ut her hos oss, sier han.

20_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Bjornar_Aaslund_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Rosa, en farge Aaslund er allergisk mot, for å sitere kunstneren selv, har fått plass på lerretet i «Entre las estaciones» og danner et større spillerom, flere lag i bildet. Blått, over i lilla skaper også visuelle innsyn i de abstrakte landskapene vi ikke har sett tidligere. Og motivene har fått større formasjoner. «Blå passasje» er kanskje bildet som de fleste straks finner seg tilrette i.

21_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Bjornar_Aaslund_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Selv er Plnty mest betatt av «Nocturnal sea» og «Hyllest til P.B». Vi får rett og slett noe å tenke over når kunsteren trekker seg litt mer tilbake og overlater mer til tilskueren.

Bildet «Entre las estaciones» inneholder nye fargetoner som skaper et større spillerom.

En sterkere Dyrud
– Bjørnulf Dyrud har kommet med nye bilder, sier Modal. Og mener med det at kunstneren under denne utstillingen er mer rett på sak enn han har vært tidligere. – Fra å være mer poetisk og dempa med færre farger, har han denne gangen dratt til med et mer ekspressivt uttrykk.

18_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Bjornulf_Dyrud_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

– Også her ser man natur som et abstrakt grunnspråk, det til tross for at titlene kan være misvisende, mener Modal og nevner «The Devil probably» fra MacBeth, som viser til en litterær verden. Men på et annen side mener galleristen at også en kontrastfylt tittel kan skape friksjoner i kunsten, at tittelen inviterer tilskueren til å engasjere seg på en ny måte.

11_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Bjornulf_Dyrud_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Finner uttrykk med kontraster
Bygningen Henrik Gerners gate i Moss bærer navnet Kong Carl, og er det nest eldste murhuset i byen. Den ble bygget i 1817. Galleriet ble etablert i 2002 og representerer flere av de mest anerkjente kunstnere i Norge i dag, og arrangerer rundt 10 hovedutstillinger per år. Gallerist Modal er opptatt av hvordan kunstnerne får vist seg frem i lokalene.

4_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

– Her er det flere rom, og derfor er det ikke noe problem for fire kunstnere å vise seg fram samtidig. Og dessuten setter vi sammen kunstnere og kunstuttrykk som passer sammen, som skaper dynamikk og kontrast når vi setter opp utstillinger, forklarer han.

14_Plnty_Galleri_Henrik_Gerner_Bjornar_Aaslund_Foto_Annicken_Dedekam_Rage_2015

 

Flere utstillinger
Utstillingen med Dag R. Pettersen, Shahram Tahksha, Bjørnulf Dyrud og Bjørnar Aasland startet 21. oktober og varer frem til 8. november. Deretter presenterer Galleri Henrik Gerner kunstneren Bodil Heggø fra den 14. november frem til den 29.

Close