Maria Wigdahl Kolstad fra Oslo var en av fem norske designere som var plukket ut til å vise der.
En drøm å vise i København
Designers’ Nest ble for første gang arrangert i 2003. Det er en profesjonell og internasjonal plattform hvor nordiske design studenter skal få vise frem sitt talent. Målet er å promotere Skandinavisk design til globale kjøpere, designere, media og trendsettere.
Kolstad var en av fem norske, lovende klesdesignere som fikk vise frem sitt design under Designers’ Nest i København i januar 2014. Kolstad, som hadde søkt på internship hos Helly Hansen ved skoleslutt, og fått tilslaget, begynte i stillingen i desember. Da hadde hun båret på en drøm om at kolleksjonen hennes skulle vært plukket ut og vist på Designers’ Nest sist august.
Tålmodighet betaler seg
Da det ikke skjedde, valgte hun å legge det bak seg og heller se fremover og konsentrere seg om jobben hos sportstøyprodusenten. Men da telefonen fra Esmod da kom oppunder jul, klarte hun absolutt ikke å si nei.
– Jeg hadde lagt hele kolleksjonen fra meg etter at jeg viste den frem ved skoleslutt. Jeg hadde jo fått jobb, og var konsentrert om den. Derfor var det plutselig litt vanskelig å si om jeg kunne delta da jeg ble spurt, forklarer Wigdahl Kolstad.
Designers’ Nest. Det er ikke nok å ha lyst til å vise der. Man må kunne bevise at man har noe der å gjøre.
Høy prestisje
Designers’ Nest har høy prestisje hos avgangsstudentene ved alle designskolene i Norden. Og er det en ting alle elevene drømmer om, så er det å vise frem sin kolleksjon nettopp her.
– Jeg hadde hørt om Designers’ Nest allerede før jeg startet på Esmod, og jeg visste at dette var noe jeg virkelig hadde lyst til å være med på når jeg var avgangsstudent! Men det er ikke nok å ha lyst. Man skal kunne bevise at man har noe der å gjøre som designer. Kolstad var naturligvis henrykt da hun ble håndplukket sammen med 24 andre designere fra Island, Finland, Sverige, Danmark og Norge, til å vise på Designers’ Nest i januar i år.
Får mye oppmerksomhet i Europa
– Denne visningen er stort for oss designstudentene, fordi den får så mye oppmerksomhet både i Skandinavia og internasjonalt. Det er et mål for oss å komme dit ved slutten av skoleåret. Og potensialet for å bli sett er stort i København. For Maria Wigdahl Kolstad og de andre nyutdannede designere, handler det om å få vise det de kan til bransjefolk, som viser interesse for den nye designen.
For studenter handler det om å kunne vise seg frem for bransjefolk.
– Man føler at man får større oppmerksomhet og når et større publikum utenfor Norge. Og det synes hun er litt synd.
– Jeg synes ikke det er negativt at man må ut av landet, men det er synd det ikke er et mer tilrettelagt for nye designere i Norge, sier hun.
I samme rede
Det å være i København å få anledning til å vise frem noe man har lagt så mange timer med arbeid ned i, er en utrolig opplevelse.
– Man legger så mye tid og krefter ned i arbeidet, så det er fint å se at sluttproduktet blir bra. Omringet av andre studenter som fikk oppleve den samme drømmen gå i oppfyllelse, skapte god stemning på visningen. Kolstad mener det var mange gode kolleksjoner som ble vist frem.
– Vi la merke til hverandre. Det var mye spennende å se, og mye skilte seg ut i mengden.
Etter visningen i København har flere dører åpnet seg for den unge designeren. Hun ble blant annet kontaktet av et tv-produksjonsselskap i Danmark, som ønsker å bruke kolleksjonen hennes.
Inspirert av stammekultur
Maria Wigdahl Kolstad er adoptert fra Sør-Amerika, og stammekulturer derfra har vært inspirasjonen til hennes kolleksjon. Kolleksjonen, som fikk navnet «Space Out Natives!», består av syv antrekk, hvor hun har sydd det meste selv. Som elev ved Esmod fikk hun bruke noen av skolens kontakter til å produsere plagg på fabrikker ute i verden.
Kolleksjonen «Space Out Natives!» henter inspirasjon fra stammekultur, men fremstår i en ren og nedtonet stil med urbant særpreg.
– Det å prøve å produsere slik det gjøres i realiteten er spennende. Jeg produserte to plagg og noen vesker i India, caps i Kina og noen print i USA.
Litt sprøtt og samtidig nedtonet
Når man hører ordet stammekultur tenker man med engang på mønstre og kraftige farger, men for Kolstad handlet det mer om å skape en ’’clean look’’.
– Det er egentlig en blanding av noe som litt sprøtt og samtidig nedtonet. Jeg liker å tenke at uttrykket har et urbant særpreg, og passer til en yngre målgruppe.
Selv mener hun at inpirasjoskilden ikke er så synlig i kolleksjonen, men det er ikke viktig. Hun fant stoffene på en studietur i Paris, med annerledes overflate som kunne virke skinnende. Hun fant ut at hun ville blande organisk silke og ull.
Vil lære mer om produksjon
Selv om hun nå har fått en liten smakebit på hva det vil si å være motedesigner, ønsker hun ikke å legge vekt på det nå. Jobben hos Helly Hansen er unik for læring.
– Jeg vil ikke fortsette å designe nå med det første, men heller lære mer om produksjon, avslutter Maria Wigdahl Kolstad.
Denne artikkelen har tidligere vært publisert i Plnty sitt Ipadmagasin.