Anna Langdon om kitch og papegøyer - PLNTY | kulturmagasinet

Anna Langdon om kitch og papegøyer

– Det at en Aussie-girl designer plagg med nordisk-inspirerte mønstre er et tegn på den moderniserte og globaliserte verden vi opplever i dag, sier den 26 år gamle, fremgangsrike motedesigneren Anna Langdon når hun leter etter svar på hvordan nordisk strikk har lurt seg inn blant snakksalige papegøyer og borderte kenguruer i kleskolleksjonen hennes.

9_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

– Mitt klesprosjekt er en hyllest til tysk-australiensk kulturarv og identitet og har involvert både en nederlandsk kvinne og min tyske bestemor. De har henholdsvis strikket og brodert på plaggene i kolleksjonen, og alt dette har blitt til under samarbeid hjemme i en australiensk stue, forteller klesdesigneren fra Sydney.

6_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

Fra Færøyene til fastlandet
Undersøkelser i kulturhistorien tilsier at strikking er en aktivitet som hører Norden, og Nord-Europa til. Eksemplet som har inspirert mange, er funksjon og fargebruk fra Færøyene, naturnært i toner som svart, grått og brunt, nordiske mønstre inspirert av solkors og snøkrystaller. Så langt sør som i Nederland har sjømenn båret strikkegensere på fiskeskøytene, av tradisjon var de ensfargede, men gjerne utformet i perlemønstre og kabelstrikk. Den nederlandske klestradisjonen hører til nyere historie, men også de fremsto i lavmælte farger som blått, grått, natur og sort.

7_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

Symboler fra flere kulturer
– Strikkegensere fra Færøyene er tidløs design og det virker som det er populært over hele verden i vintersesongen. Selv om de tilhører Nordisk kulturarv, symboliserer de vinter generelt; alt som handler om snø, som er isete og kaldt. I kolleksjonen min plasserer jeg symboler fra forskjellige kulturer side om side for å fortelle en historie med bilder, former og farger. Fordi kolleksjonen opptrer undersøkende i forhold til kitch, er det meningen at den skal kunne kommunisere universelt, kunne tolkes av hvem som helst, uansett hudfarge eller språk, sier hun og favner hele den nordlige halvkule ved å gjenskape følelsen av kobbergryter som henger på en ubehandlet, skandinavisk hyttevegg, assosiasjonen til borden på en bunadskjorte og hjorten som vandrer i skogen utenfor. Det er en mer sofistikert kitch hun har gjenskapt i kolleksjonen sin, ved hjelp av virkemidler vi ikke gjenkjenner som «elg i solnedgang», men på grensen av dypere tradisjonelle, nordiske klesuttrykk. Og hun bruker virkemidlene med stil, humor og presisjon. Det er skikkelig kult.

12_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

10_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

Ellevilt og humoristisk
Anna Langdons moderne og fargerike kleskolleksjon er satt sammen av nordisk strikk i en ellevill, humoristisk kombinasjon med hennes egne, hjemlige symboler – slik som den fargerike papegøyen.

4_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

– Jeg så etter kitch- og folklore-uttrykket i det australienske og europeiske språket innenfor klesstil, souvernier, tekstildesign, illustrasjon, keramikk og kunst. Det som var mest interessant for meg, var bildene og ikonografien, som var lett gjenkjennelig, nostalgisk og som bar en form for kulturarv.

2_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

Fant inspirasjon hos besteforeldrene
Anna Langdon har vokst opp i Australia med tyske besteforeldre. De flyttet dit etter annen verdenskrig, og hennes observasjon av dem og deres kulturforvaltning var at den ble mer og mer rendyrket etterhvert som årene gikk.

1_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

5_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

– De hadde med seg sterke minner og emosjonell tilknytning til Tyskland og Europa: Etterhvert som de etablerte seg og satte røtter i sitt nye land, ble den kulturelle identiteten viktigere for dem, sier hun. For eksempel hang de tysk kunsthåndverk og fotografier av slott i fjellene på veggen, de laget tysk mat, kledde seg i tradisjonelle folkedrakter og Færøyiske strikkegensre, dekorerte med klassiske tekstilduker og så videre.

3_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

Kitch og papegøyer
Men samtidig hadde besteforeldrene omfavnet Australia, forteller Langdon. Hver eneste dag ville fargerike, lokale papegøyefugler, skjærer og råkefulg som Kookaburra, besøke verandaen til huset deres, hvor de møysommelig ble fødd for hånd og tatt vare på. Det var denne typiske sammensmeltingen av kultur hun var ute etter å beskrive og understreke i kleskolleksjonen sin:

8_Plnty_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr

– Souvernir-stil, kulturelle symboler fra Europa og Australia, slik som nordiske mønstre kombinert med australienske papegøyefugler. Beskrevet som en fargerik, energifull og leken verden av minner, kultur og identitet, sier hun.

13_Plnty_designer_Anna_Langdon_photo_Thom_Kerr
Klesdesigner Anna Langdon har blandet nordisk strikk med australienske papegøyer.

Motedesigneren og fotografen
Det er ikke unaturlig at kjente motefotografer tiltrekkes designere som har «it»-faktoren; noe som vekker oppmerksomhet, det lille ekstra som handler om mot til å tørre å skape noe som er annerledes. Anna Langdons samarbeid med Thom Kerr befester nettopp hennes posisjon som en kommende motedesigner av kaliber. Han på sin side, er en av de unge som utfordrer konvensjonene med sine med en eksperimentell tilnærming til det han ønsker å si. Varemerket hans er popifisert estetikk som fremmer et teatralsk uttrykk. Han jobber for motemagasiner i Australia, Asia, Europa, Nord- og Sør-Amerika og har hatt utstillinger i Italia, Japan, Australia og New Zealand. Thom Kerr sammenlignes med storheter som blant annet David La Chapelle.

Design:  Anna Langdon
Foto: Thom Kerr

Styling: Chris Leger
Make-up: Jovita Lee

Hår: Lauren McCowan
Modell: Rose @ London MGT

Se også videoen A Moment Makes Now med visning av Anna Langdons kleskolleksjon.

Camera: Ryan Barry-Cotter
Edit: Samuel Raftl
Soundtrack: Rainbow Ride
Close