Grønne rektangler - PLNTY | kulturmagasinet

Grønne rektangler

Det var da Maja Stabel studerte «Sustainable Fashion Design» i København at hun ble presentert for «zero waste-konseptet». En idé om å bruke alt stoffet i designet. Det hun har gjort annerledes er å klippe ut stoffet i rektangler.

Plnty_portrett_maja_stabel_Ann_Helen_Moen_Nannestad_2014
Maja Stabel ble lagt merke til i København. Ennå er det et stykke igjen til zero waste er kommersielt.

– Jeg kan ikke forstå at ingen hadde prøvd å bruke rektangler på denne måten tidligere. Det er blitt min egen metode i designprosessen og mitt eget puslespill, sier Maja Stabel.
For det blir et puslespill i følge henne. Men det er dette puslespillet hun liker og ser på som en utfordring.

– Jeg liker begrensningene, for det er alltid noe som skjer. Det å modellere, og gjøre at det ser interessant ut. Jeg synes det er lettere å designe på den måten, fordi man må finne noen løsninger på det man allerede har, sier hun og forklarer:
– «Sustainable Fashion Design» er et kjent konsept innenfor bærekraftig mote og miljøvennlig design.

Plnty_STABELestrade_Maja_Stabel_2014

Sydde fordi hun var for lang
I oppveksten sydde Maja Stabel sammen to ulike bukser for at de skulle bli lange nok. Det var ikke lett å vokse opp som ei tynn jente som rakk 185 cm over bakken. Det var slik hun lærte seg å sy, og den kunnskapen har hun tatt med seg videre. Nå skal Stabel designe for merket Age Of Enlightenment (AoE), et nytt skandinavisk klesmerke som vektlegger de samme verdiene som hun selv. Age of Enlightenment henvender seg – ifølge Porsgrunns Dagblad – til engasjerte, kreative og handlekraftige mennesker, nysgjerrige på verden og andre kulturer. Sara Fosstvedt er grunnlegger og daglig leder.

Plnty_illustration2_Maja_Stabel_2014
Illustrasjoner skaper hun helst med venstre hånd.

– AoE fokuserer på miljøet og bærekraftig fairtradeproduksjon. Dette er kjempe spennende, og passer meg perfekt. Da kan jeg designe for dem, og gjøre illustrasjoner ved siden av, forklarer Stabel, som også er illustratør.

Plnty_portrett_maja_stabel_Ann-Helen_Moen_Nannestad_2014

Surrealistisk opplevelse
Det var da Maja Stabel designet en kolleksjon for den danske designeren David Andersen (og som ikke må forveksles med den norske gullsmedkjeden Red. Anm.) at hun fikk oppmerksomhet for «zero waste-konseptet».

Plnty_FionaSpaltpr_Maja_Stabel_2014
Da investoren trakk seg fikk hun kolleksjonen.

– Kolleksjonen jeg designet var bygd på dette, og det var grunnen til at de falt for det jeg hadde designet, forteller hun.
Mens hun jobbet for den danske designeren møtte hun en investor som hadde tro på hennes tankegang. De startet opp et nytt merke, hvor Stabel ble ansatt som designer. Hun fikk et stort lokale i København hvor hun skulle designe og lage kolleksjoner. Det var en helt surrealistisk opplevelse.
– Jeg hadde frie tøyler til å gjøre akkurat hva jeg ville. Så jeg jobbet dag og natt for å følge drømmen!

Mistet investoren
Men det endte ikke helt slik som Maja Stabel ønsket. Investoren trakk seg da han innså at han ikke ville tjene penger på en bærekraftig idé  den nærmeste fremtid. Og som kjent for mange er investorer ute etter rask profitt, svært få har tid til å vente – og især på at grønne tanker skal få manifestere seg. Det ligger i sakens natur.
– Han sa jeg kunne ta med meg den kolleksjonen jeg hadde designet og produsert. Jeg tok med meg alt hjem, og bestemte meg for å starte for meg selv.

Det gjorde hun i februar 2013. Da var hun tilbake i Norge, hvor hun fortsatte å designe for sitt eget merke. Hun hadde med seg kolleksjonen, men forskjellen var at hun nå både skulle produsere, designe og ha alt ansvar selv.

Plnty_STABEL_Stone_Maja_Stabel_2014

Bratt læringskurve
Gjennom kontakter fra det ene året hun studerte ved moteskolen Esmod i Oslo, produserte hun kolleksjonen sin i India. Stabel var selv på besøk der hvor kolleksjonen ble produsert. Hun måtte forklare hvordan hun ville ha rektanglene og designet sitt gjennomført. Likevel gikk ikke alt slik som det skulle, så kun kuttet samarbeidet.

– Det var flere ting som gjorde at jeg ikke ville fortsette, blant annet dårlig kommunikasjon og deres mangel på kunnskap om miljøvennlig produksjon. Maja Stabel skjønte fort at det å drive for seg selv ikke var så lett.
– Jeg innså at jeg nødvendigvis ikke vil ha mitt eget klesmerke, fordi det kan man fort drukne i. Jeg vil heller ha tid til flere prosjekter samtidig innenfor design og illustrasjon, forklarer Stabel.

Plnty_STABELashlar_Maja_Stabel_2014
Det Maja Stabel gjør annerledes er å klippe ut stoffet i rektangler.

Hun har fått tilbud fra Copenhagen Fashion Week om å ha show på rådhuset og agenter tar kontakt fra Paris, Japan og Canada. Alle på utkikk etter hennes fremtidsrettede, bærekraftige design.
– Dette er noe jeg gjerne skulle vært med på, men alene og uten økonomisk støtte blir det vanskelig.

Illustrerer med venstre
Nå er det illustrasjoner og jobben for AoE som får oppmerksomheten til Maja Stabel.  Med pennen i venstre hånd lager hun illustrasjoner med et spennende utrykk.
– Min høyre hånd er mer kontrollert, og gir et stramt og kjedelig utrykk. Skal jeg designe bruker jeg høyre, men skal jeg illustrere bruker jeg den venstre. Det blir noen helt andre linjer med engang, forklarer Stabel.

Plnty_illustrasjon3_Maja_Stabel_2014

Hun vil likevel ikke gi helt opp drømmen om å lage sitt eget merke, men vil foreløpig gjøre det ved siden av andre oppgaver.
– Jeg har et spennende prosjekt i planleggingsfasen som tar konseptet rundt «zero waste» enda lenger. Det involverer kunden i prosessen, sier hun litt hemmelighetsfullt og er for øyeblikket klar for å føre sin grønne tankegang videre gjennom illustrasjoner og design for AoE.

(Alle illustrasjoner: Maja Stabel)

Vil du lese Plntys nye ipadmagasin? Der finner du artikler om hvorfor menn ikke bruker smykker, om slampoesi og om det nye fenomenet folkefinansiering. Gå til iTunes og last ned første nummer gratis!
Close