Abstrakte skatter frem i lyset - PLNTY | kulturmagasinet

Abstrakte skatter frem i lyset

Hun ble født 26. oktober 1862 i Solna, i nærheten av Stockholm. Lite visste man da at hun skulle komme til å bli en av Nordens mest interessante kunstnere i 2014, men kanskje det nettopp skulle bli slik fordi hun i sin levetid skjulte for allmenheten, sin innerste kraft: det abstrakte maleri.

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_3

Hilma af Klint var klassisk utdannet, først ved Tekniska skolan i Stockholm, senere Konstfack, hvor hun ble utdannet som portrettmaler. I årene 1882 og 1887 studerte hun ved Kunstakademien i Stockholm, og forsørget seg som klassisk portrett- og landskapsmaler. Så lenge hun levet stilte hun kun ut figurative motiver. Men hun eksperimenterte med noe helt annet privat.

HaK083

Vakte oppsikt i Venezia
Den utstillingen som nå skal henge på Louisiana Museum of Modern Art i Humlebæk utenfor København, ble i fjor stilt ut på Moderna Museet i Stockholm, og har allerede i mellomtiden vekket stor internasjonal oppmerksomhet på Venezia-biennalen 2013. Her ble fem av bildene hennes vist frem som en del av hovedutstillingen i The Central Pavilion. Kurator for Venezia-biennalen 2013, beskrev det slik da han valgte å ta bildene hennes med:

«Biennalen i år (i fjor Red.anm) stiller spørsmål om hvordan drømmer og visjoner fremstilles: dette er en utstilling om det usynlige riket og fantasiens domene. I denne sammenhengen vil Hilma af Klints arbeid være helt sentralt for å begynne å igangsette en undersøkelse om de mange måter bilder er brukt til å organisere kunnskap og forme våre erfaringer i verdenssammenheng.»  

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_1

Samtiden ville ikke forstå
Så den svenske kunstneren bringer flere ting på banen når hun nå avslører sin private forskning i spirituell og åndelig retning. Hilma af Klint var nemlig svært bevisst. Hun mente at hennes samtid ikke ville forstå det abstrakte arbeidet hennes, som i stor grad var inspirert av teoisme, rosenkreutz filosofi, spiritisme og antroposofi. Hun var medlem av gruppen «De fem», en kvinnegruppe som interesserte seg for det okkulte, og som regelmessig gjennomførte seanser der de dokumenterte hvilke budskap de mottok. Det er blant annet fra disse seansene at Hilma af Klint har beskrevet at et åndelig vesen har forklart henne at hun skulle skape såkalte «mediumistiske malerier».

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_5

Møtte Rudolf Steiner
Hun skulle også komme til å treffe Rudolf Steiner for første gang i Sverige i 1908, og møtte ham igjen i løpet av en tiårsperiode hvor hun reiste til Dornach i Sveits, hvor Steiner kom fra. Han hadde selv utført takmalerier i denne byen, men det sies at hun aldri ba om råd i forhold til hvordan hun selv skulle uttrykke seg kunstnerisk. Steiner hadde på sin side stor inflytelse på flere andre kunstnere i samme periode. Hun skrev i testamentet sitt at ingen av bildene som var skapt under den spirituelle og åndelige inflytelsen, skulle vises før tidligst 20 år etter hennes død. Det skulle gå ytterligere 20 år før noen av maleriene ble vist.

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_2

Abstrakt pioner
Utstillingen «Abstrakt pioner» som nå stilles ut på Lousiana, har fått dette navnet fordi nettopp Hilma af Klint var eksperimentell lenge før noen. Det var mellom 1906 og 1908 at hun skapte de første 111 maleriene. Da beskrev hun å ha vært i en åndelig tilstand og medium, en som mottar beskjeder fra åndelige kilder. Til sammen er det snakk om over 1000 malerier.

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_6

«Bildene ble malt direkte gjennom meg, uten at jeg tegnet dem på forhånd, og det skjedde med stor kraft. Jeg hadde ingen anelse om hva bildene skulle fremstille. Til tross for det arbeidet jeg fort og sikkert uten å forandre ett eneste penseldrag», har hun uttalt.

I tidsrommet mellom 1906 og 1915 produserte hun bortimot to hundre malerier med abstrakte motiver. Flere av dem i store formater. Og hun var inspirert av samtidens spirituelle inflytelse og antroposofiske påvirkninger. Etter 1915 utvikler hun et større tematisk reportoar, og fra 1920 og frem til 1940 malte hun mest i akvarell. Det er fortsatt mange som ikke kjenner henne.

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_4

Den hvite og svarte svanen
«Vi ble møtt med kruseduller, sneglelignende spiraler, geometriske blomster, konsentriske sirker, Venn-diagrammer og setninger i kursiv skrift – alt vevd og stilt side om side, på 10 store lerret –  2,4 meter brede og 3,2 meter høye,» rapporterer journalisten Natalia Rachlin i The New York Times da hun var på Hilma af Klint-utstillingen på Moderna Museet i Stockholm for et knapt år siden. Og Rachlin lar seg forføre av vakre farger i det hun kaller tyggegummi-rosa, brent oransje, aprikos, lavendel, blågrå i forskjellige valører og klare gultoner, som hun beskriver som fristende, lekende og nesten dirrende av energi.

Det tok Hilma af Klint et halvt år å male serien «Svanen», som består av 24 mer eller mindre abstrakte malerier. De forestiller kampen mellom en hvit og en svart svane. Nå er den blitt så populær at det svenske klesmotemerket Acne har kastet seg på bølgen og laget en kolleksjon med motivene fra serien.

Plnty_Hilma_af_Klint_Louisiana_7

Utstillingen kan ses på Louisiana Museum of Modern Art i perioden 7. mars til 6. juli 2014. Kurator: Iris Müller-Westermann, assisterende kurator: Jo Widoff.

Close