I tider hvor norsk motebransje for designere er svært usikker – i alle fall når det gjelder en respektabel ramme for en fashion week – viser Torjussen den nødvendige styrke ved å satse alt.
Fornyet 30-talls stil
På catwalken viste hun kolleksjonen for neste vinter. Og der kunne vi se sigarettskjørt i omrisset av en klassisk 30-talls stil, med høyt liv. Om noe kan sies om kolleksjonen, annet enn at den er en klar oppfølger av Mariettes særegne stil, produsert i naturfibre, er den denne gangen varm og behagelig og om enn noe mer avslappet enn tidligere. Selv high end kunder, som gjerne tør litt mer, vil kose seg i ull, silke, den fineste kashmir, ullboucklét, skinn og pels. Og det med god samvittighet.
For Mariette-kolleksjonens materialer er alle av etisk produksjon. Det forsikrer designeren personlig, kolleksjonen må være i materialer hun kan stå for. Hun har heller ikke spart på noe når det gjelder sine innkjøp.
– Jeg kjøper alt jeg bruker fra land som England, Italia og Frankrike. Det er land som kan sine ting når det kommer til tekstiler. Det er helt rått hva slags kvalitet de leverer, sier hun. Dette er land som virkelig har lange tradisjoner innen faget.
Om det er noe som minner om hippietiden, så må det være geiteskinnet. Men presentert mer sofistikert i sin tid; farget sort, fremkommer det detaljer som lommene på en ullkåpe, som en cape, veske eller som skjørtet på en kjole. Morsomt og annerledes, og litt frekt. Nøyaktig slik vi kjenner Mariette-stilen. For hun trekker inn noen skeive linjer og sensuell silkechiffon i plaggene, som gjør at tilskueren sperrer opp øynene blant kvalitet og high end apell. Og det er ganske sikkert, at når fintfolket i salongen kan komme til å synes at enkelte av plaggene kan være litt over kanten typete, så roer hun det hele ned med skjær eleganse og deilige strikkejakker som passer til alle.
Sensuelle farger
Fargeskalaen for høst og vinter 2014 er som den skal være. Med sort som basis, bringer hun videre det sexy gjennomsiktige, gull, dyp rød, grått, naturprint, dyreprint og broderte detaljer. Men den aller flotteste lekkerbisken i kolleksjonen var kanskje det mest klassiske av dem alle; en svart aftenkjole med back neck design, åpen rygg med elegant splitt i siden, akkopagnert av en geiteskinnsstola. En frekk og leken kontrast til det klassiske, evigvarende i en absolutt referanse til 30- og 40-tallet.
– Jeg er inspirert av det dunkle og mysiske, det bærer kolleksjonen preg av, sier Mariette Røed Torjussen, som liker seg best på utsiden av motespetakkelet som preger byen denne sesongen.
Blant publikum denne kvelden finner vi Team Models Evor Øvrebø og Marianne Hanson.
– Mariette har mye spennende! Jeg kommer ikke til å glemme den fantasirike kjolen hun viste etter 22. juli 2011. Det var en kjole med et slør som var dekket av blomster, minnes Øvrebø. Hun holder et øye med det som foregår, om enn på en armlengdes avstand.
– Jeg er gjerne tilstede der modellene våre er brukt. Det er gøy at hun fortsatt har anledning til å vise kolleksjonen, sier modellbyråeieren som er ganske oppgitt over tilstandene i norsk motebransje.
Nordmenn bruker ekstremt mye penger på klær
– Det å drive denne bransjen fremover handler om økonomi. Og det er sørgelig å se at norske designmerker som kunne gjort det bra forsvinner fra scenen fordi det krever så enormt mye. De som kan bør komme seg opp og ut, mener Øvrebø og peker på at mulighetene er større for designere, utenfor Norges grenser. Hun er heller ikke fornøyd med hvordan politikerne våre i liten grad ser på design som produkter og eksportvare. Eller salgsvare til et folkeferd som er villige til å betale hva som helst for ting de vil ha.
– Politikerne burde ta seg en tur i Aksersgara rett bak Stortinget og kikket på butikkene som ligger der. De må se på hva plagg koster, og hva nordmenn gladelig betaler. Og så må de tenke på pengene som forsvinner ned i andre statskasser, fordi det som selges i butikkene der er importvarer.
Må behandle norsk klesdesign som viktig eksportvare
Øvrebø mener at norske myndigheter tvert imot burde vise stor interesse for motesektoren i Norge.
– Vi trenger hjelp for å etablere klesdesign som eksportvare, sier hun. – Det er litt merkelig at alle penger som liksom skal støtte kultur øses inn i sport gjennom idrettsforbund, sponsormidler og Norsk Tipping.
Til neste år feirer Eivor Øvrebø 50 år i bransjen. Hun synes ikke en såkalt motefestival skal representere det norsk klesdesign står for.
– Man må ha retningslinjer og investorer. Man kan ikke basere norsk mote på gratisarbeid, sier hun før hun løper avsted til neste visning denne kvelden.
Mariette Røed Torjussen poengterer at samarbeid er et nøkkelord for norsk motebransje.
– Det nytter lite at alle skal sitte på sin egen tue bare fordi de vil bestemme. Jeg hadde ikke kommet dit jeg er i dag om det ikke handlet om kompromiss og at jeg hadde åpnet dørene for samarbeid, sier hun. For hennes del handler det om lidenskapen til det hun driver med. Og å investere alt for å få klesmerket frem.
For norske designere må det handle om at en moteuke bør være et sted der innkjøpere kommer, både norske og utenlandske.
Mariette On Stage?
I kveld er det ingen som lager noe nummer ut av kronprinsessens tilstedeværelse, bortsett fra et par fotografer som gjerne ikke dukker opp på andre visninger. Men en riktig klesdesigner skal også være omgitt av personer som gir henne oppmerksomhet.
En mørkhåret kvinne viser seg å være Tini, Magne Furuholmens neste musikalske artist. Tini Flaat Mykland, mener det er viktig å stole på seg selv. Selv lager hun litt melankolsk pop, men vi har ingen referanser. Den første singelen kommer på selveste Valentindagen og heter «Undo My Heart».
Det er ikke vanskelig for designeren og musikeren å sammenligne sine produksjoner. De er enige om at det er viktig å ha folk rundt seg som tror på resultatet.
– I mitt tilfelle har jeg en manager som har ambisjoner på mine vegne, og så må en selv slippe tak i alt man opplever som er en risiko, sier Tini. Til høsten vil hun gi ut album, og kanskje vil vi se henne i Mariettes kreasjoner.