På Galleri Gamle Oslo kan publikum få med seg Annie Lindahls utstilling som er et resultat av hennes fordypning omkring hvordan mennesker verdsetter varighet. Kunstneren leker med et medium som er både tilgjengelig og ubehandlet. Med kritt skildrer hun i tegninger hva som skjer når miljømessige, økonomiske og kulturelle verdisystemer står mot hverandre.
Hovedtanken bak Ingeborg Annie Lindahl sin utstilling, er forgjengelighet. Alt er forgjengelig. Mennesket, naturen og kunsten. Mennesket er på vei til å bli til mineraler og forvitre, og når publikum trår inn i galleriet, tråkker de på hennes kunstverk som er tegnet med kritt på gulvet med høydekoter på et kart.
– Vi tråkker på kunsten, og sakte men sikkert så ødelegger vi den, forteller galleriinnehaver Einar Grøndalen, en av to eiere av det nyetablerte visningsstedet.
Til tross for sin unge unge alder, både i livet og som kunstner, har 33-åringen en effektiv merrittliste bak seg, med aktuelle utstillinger hvert år siden 2009. Hun gjennomførte en bachelorgrad i kunst ved Kunstakademiet i Tromsø i 2010 og tok en master ved Kunst- og designhøyskolen i Bergen i 2012.
– Jeg leker med tanken om hvor lenge jeg lever og kunsten sin verdi i objektet, sier Lindahl.
I fjor sommer jobbet kunstneren med et «Land Art-prosjekt», som handler om at kunstnere skaper kunst av elementer i naturen, og hvor forgjengelighet er en del av kunstverket, altså at det forsvinner av naturlige årsaker. Lindahl ble så inspirert av naturen og prosjektet, at hun nå velger å ta med dette inn i gallerirommet.
– Her produseres verket etter at kunstneren har gått ut fra rommet. Refleksjon over «ingen natur» som står igjen som uberørt, dette er annerledes fra de andre utstillingene jeg har hatt tidligere, sier hun.
Inspirasjon fra livet
Ingeborg Annie Lindahl henter inspirasjon fra selve livet, og kanskje har hennes nordnorske bakgrunn en påvirkning på valg av kunstprosjekter. Hun er fasinert og inspirert av naturen, over det som rører seg – og over det som ikke rører seg der. Men nå er det en god stund siden sist hun har holdt en blyant – eller rettere sagt et kritt i hånden. Kritt som viskes ut etter en viss tid.
– Jeg tegnet mye da jeg var liten, og det er så gøy og ha tatt opp igjen dette, sier Lindahl.
Ingeborg Annie Lindahl har kunstnergener i blodet. Både mor og mormor har holdt på med kunst. Da Lindahl kun var tretten år gammel, hadde hun bestemt seg for hva hun skulle bli.
– Jeg var med på Ungdommens Kulturmønstring og hadde en workshop med betong, og jeg tenkte straks at dette her er veien jeg vil gå. Dette er mitt felt!
Det viste seg absolutt at Lindahl valgte riktig retning. I 2011 arrangerte hun Ut i Min Hage i Harstad, et initiativ til utstilling i samarbeid med mange kunstnere, som foregikk i hennes egen hage. I byen har hun også har hatt separatutstillinger. Ingeborg Annie Lindahl var kunstneren som Vossa Jazz valgte seg da de hadde sitt 40 års jubileum i 2013. Hun har deltatt med verker i utstillinger i Oslo, Odda, Tromsø og Bristol.
Mer kritt på tavle
Lindahl er allerede i gang med sitt nye prosjekt, og skal samarbeide med matteprofessoren, Jan Martin Nordbotten. Hun har det travelt. Allerede senere i år skal hun stille ut igjen – denne gangen i Skien Kunstforening. 17. april stiller hun ut masteroppgaven sin i Innvik, og den 20. juni i Harstad sammen med kunstnerne Torill Johannesen og Bård Tørdal.
– Jeg ønsker å vite hvordan han bruker tavlen i forskningssammenheng. Hvordan tavlen er en moderne klassiker. Det skal bli spennende å samarbeide med en som jobber med samme medium, men på en helt annen måte, informerer Lindahl.
Kunstneren vil denne gangen gå videre, og hun skal jobbe med herværk som tema. Tavlen og krittet vil fortsatt være med.
Galleri Gamle Oslo, et interessant visningssted
Det er de to eierne Christian Gøllner og Einar Grøndalen som har startet Galleri Gamle Oslo. Galleriet er nyetablert, og hadde sin åpning i slutten av oktober i fjor.
– Vi har hatt vellykkede perioder med forskjellige kunstnere. Og denne gangen ønsket vi oss Lindahl, for å vise til noe helt nytt og annerledes. Vi ønsker jo også å legge til rette for ting som er annerledes og kontemporære, sier Grøndalen, og legger til at 20. februar stiller fotokunstner, Tor Einstabland, ut sine bilder på ved samme galleri.
Grøndalen forteller at galleriet nå er Lindahl sitt verk i sin helhet. Det er ikke et galleri hvor ting henger på veggen.
– Når du går inn i visningen, så blir du en del av det. Kunstverket blir kortvarig med kritt. Vi mennesker er med på å ødelegge naturen, og publikum er med på å ødelegge kunstverket. Her opplever tilskueren at det er en sammenheng, sier han.