Sosiale medier gir fotomodeller makt - PLNTY | kulturmagasinet

Sosiale medier gir fotomodeller makt

Tekst: Annicken Dedekam Råge  Illustrasjon: Camilla Sandum

– For fem eller 10 år siden ble modeller kun valgt til jobber kun på grunn av utseendet sitt, sier leder for kvinnelige modeller i modellbyrået Wilhelmina International. Byrået er agent for modellen Coco Rocha, en av veteranene innen sosiale medier i modellbransjen.

svane2_x

Han sier i en artikkel i The Wall Street Journal, at oppdragsgivere nå kan finne ut hvordan den enkelte modell virkelig er, gjennom sosiale medier. På den måten kan selskaper som selger merkevare finne modeller som passer deres profil både i utseende og personlighet.

plnty_duckfeet_runway-models

Styrker egen merkevare
Coco Rocha har så mange som 616.500 følgere på Twitter. For henne representerer denne mengden følgere en styrke av egen merkevare.

– Det er så mange kjendiser som har tatt jobbene våre. Nå kan man se hvor mange folk som også følger en modell. Det betyr ofte noe for en oppdragsgiver også, sier hun. Hennes kolleger Cara Delevingne har 2,4 millioner følgere på Instagram og minst to Twitter-kontoer som er dedikert til hvordan hun behandler øyebrynene sine. Modellen Karlie Kloss har omlag 245.000 følgere på Twitter og 342.500 følgere på Instagram.

Modellen Cara Delevingne har 2,4 millioner følgere på Instagram

DKNY, som har hyret Cara Delevingne til å representere seg og sine klær i en reklamekampanje, sier at modellens mediaprofil som positivt for dem. Til Wall Street Journal sier markeds- og kommunikasjons-sjefen for Donna Karan Co., Patti Cohen:
– Cara har den samme energien og utstrålingen som er tilsvarende den DKNY har. Hun har en dynamisk personlighet som skinner igjennom i bildene som blir tatt av henne og hennes sosiale tilstedeværelse er simpelthen en annen måte å by på seg selv på.

Styrker identitet
Den kinesiske modellen Liu Wen er representert av det amerikanske modellbyrået Elite i New York. De forklarer til avisen at den kinesiske modellen har over 100.000 følgere på Instagram og er fulgt av herskarer på Weibo, et kinesisk sosialt nettverk. Wen er den første asiatiske modellen som skal være Estée Lauders ansikt utad. Hennes store følgermasse gjør henne attraktiv for mange merker som ønsker å styrke sin identitet i Asia.

plnty_duckfeet_runway-models_lights
Har fått makt
Elite modellbyrå oppfordrer sine modeller til å være aktive om sine private liv i sosiale medier, i tillegg til det som handler om å være på jobb. På den måten fremstår de ikke kun som objekter, men som levende personer med meninger og hensikter.

– Vi oppfordrer dem naturligvis til ikke å avsløre for mye av det som foregår i kulissene når de er på en jobb, sier byråets representant, Vicky Yang til Wall Street Journal.

Kontroversielt å snakke
Det kan i noen tilfeller være kontroversielt at modeller “snakker”, ettersom de i de fleste tilfeller er betalt for å være uttrykksløse når det kommer til ord og tale. For eksempel sendte den amerikanske modellen Jourdan Dunn ut på sin twitterkonto @missjourndandunn, en melding i sommer, hvor hun skrev: “Ahahahahahaha Jeg ble nettopp avvist av Dior på grunn av puppene mine Jeg <3 fashion #Couture”. Gjennom sosiale medier får dermed modellen som tør å sparke ifra mer makt i markedet.

Jeg ble avvist av Dior på grunn av puppene mine! Jourdan Dunn

Vicky Wang i Elite Models i New York råder imidlertid sine modeller til å vise etikette. Byrået har utviklet en veileder til de som ønsker å bruke den. Der står det blant annet at det ikke anbefales å dele for mye av det som skjer i kulissene, og respektere den kunden modellene jobber for. Det kan være de store motehusene i verden, hvor mye kan stå på spill, for eksmpel før en visning.

Ønsker ikke å kommentere
Gjennom sosiale medier bidrat modeller til å opprettholde “buzzet” omrking produkter og merkevarer, men de avslører også en side av en ellers glorifisert bransje. Uttalelser viser at heller ikke modeller er perfekte, og meldingene både menneskeliggjør folk i bransjen samtidig som det ironisk nok viser den galskapen som eksisterer i reklame- og forbrukersamfunnet. Dunn kunne fortelle at modellbyrået hun er tilknyttet, Women Management i London, ble svært opprørte over hennes utbrudd til sine følgere, 218.200 på Instagram og 107.000 følgere på Twitter. Verken Dunns modellbyrå eller Dior har ønsket å kommentere saken.

Illustrasjon: Camilla Sandum

plnty_tweet_two

Close