De moteinteresserte gjestene som kom til Vigeland-Museet under Oslo Fashion Week i august, skulle på Mardou&Dean-visning. Det kan fort forekomme å ligge litt etter skjema når man skal på motevisning, ikke lett å finne parkeringsplass på Oslo vest.
Av med høyhælte sko, løpe barbent over gresset til den ærverdige gamle bygningen der billedhugger og treskjærer Gustav Vigeland hadde sin bolig og atelier. Her bodde han blant annet mens arbeidet med å skulpturere Frognerparken pågikk, og videre til sin død i 1943. Da ble bygningen et museum. Visste du forresten at det var Gustav Vigeland som designet Nobels fredspris medalje?
Party på historisk grunn
I godt selskap, altså, når de to klesdesignerne Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors inviterer til både fest og visning i historiske lokaler. Men på håret. For det er helt fullt når disse høyhælte skoene igjen finner sin plass på føttene, og bare såvidt slipper, inn til tross for at de er registrert på «listen».
Vel innenfor i atriumhagen er det et yrende liv og sponset drikke. De som var ankommet i riktig tid og på riktig måte, hadde også fått egne mynter til å betale i baren med. Ekstra lek, gull og glimmer må til må motevisning, og i denne hagen er se- og bli sett-faktoren høy. Men ikke av kjendiser. Av motefolk.
Kunst og Beatnik
Mardou&Dean er en designerduo som består at nettopp Ingrid Bredholt og Patrik Rosenfors. Virksomheten så dagens lys i 2006, så de har vært med i gamet i flere år nå. Stedet for visningen er kanskje ikke tilfeldig valgt. De sier i alle fall selv at kunst er endel av deres design-uttrykk.
Det vi plukker opp først, er deres fokus på fashion og 50- og 60-talls Beatnik. Beatnik er en stereotyp som mediene skapte i den samme tidsperioden for å beskrive den tydelige ungdomskulturen som var bygget på den dyperegående Beatnik-generasjonen.
Beatnik-generasjonen var gjerne eksperimenterende journalister, forfattere og skribenter som opponerte mot det bestående.
Her snakker vi om journalister, forfattere og skribenter som opponerte mot det bestående. De var innovative når det kom til nye klesstiler, eksperimenterte med både narkotiske stoffer og seksualitet, motsatte seg materialismen og interesserte seg for østens mystikk og religioner. Voilà.
Detaljer og helhet
For en nybegynner kan Mardou&Deans stil nesten virke arrogant eller utilnærmelig. I alle fall rett på sak. Slik mote skal. Du har sett elementene før. Her lukter det av historien om overklasseungdom som driver med overklassesport i overklasseklær.
Men om man tolker det hele i den intellektuelle delen av historien – og lar inntrykkene fra klærne, kreativitet og nytenkning få lov å vokse på en, trer Beatnik-elementet ut fra bakgrunnen. Modellene byr på Beatnik så det ljomer. En elementær og historisk stil, likevel presentert på en ny måte. Men om kolleksjonen spesielt henvender seg til folk som ikke er opptatt av materialisme, slik de ekte Beatniks påsto at de var, er vi usikre på.
Så hvordan ta et gjenferd av en Lacoste-piqué med krage og knappestolpe og la den gjenoppstå i en helt ny tid, i et helt nytt merke? Man kan ikke ta gammel tid tilbake bare ved å henge en nøkkellenke i beltestroppen.
Men vi er kommet til siste del i visningen til Mardou&Dean, og der andre leverer et crescendo av en brudekjole, leverer disse designerne årets mest sexy kjole.
Og bruken av neopren som materiale vekker stor interesse. Det er samme materiale som i våtdrakter – så hvordan dette materialet er brukt sammen med den litt konservative 50-talls-plaggene, og hvordan stiler og materialer til sammen skaper en ganske annerledes helhet enn om man plukker plaggene fra hverandre ett for ett, er fokuset på Mardou&Dean.
Den mest sexy kjolen
Det er særlig gutta som bærer 50-talls epoken, vi ser dresser med smale bein og enkeltspente jakker. De absolutt tydeligste antrekkene er de som hører hjemme i fremtiden. Men for ikke å gjøre Mardou&Dean for kompliserte – med det intellektuelle aspektet hengende over – er det osen av «my way» som ruler. Klær eller ikke klær, her henspeiles det på ikke å gjøre det «alle de andre» gjør.
Men vi er kommet til siste del i visningen til Mardou&Dean, og der andre leverer et crescendo av en brudekjole, leverer disse designerne årets mest sexy kjole. Duvende kommer hun med stoffer som føyer seg lekkert i bevegelsene gjennom Vigeland-Museets mange atelieer. Der hvor det er høyt under taket, der det er naken Vigeland-kunst i alle rom.
Da Plntys redaksjon kom sammen i etterkant av visningen, var vi skjønt enige om at kjolen var den mest sexy. Men også at den maskuline delen av kolleksjonen var hakket mer vågal enn den feminine.
English summary:
Despite the English name, Mardou&Dean is a Norwegian designer duo that creates clothes for young people who urges to be different. So the Beatnik style is progressive, and picks up inspiration from the 50ties og 60ties. They dwell by art and the intellectual. And show creativity and braveness when it comes to use of materials. During the Oslo Fashion Week they showed for a big fashion orientated audience in one of Oslo’s most famous museums, The Vigeland Museum. Gustav Vigeland was a Norwegian sculptor. He created the famous Frogner park showing more that 200 sculptures Gustav Vigeland died in 1948. The artist, in addition to making Oslo’s largest sculpture park, also designed the Nobel Peace Price medal. Mardou&Dean’s collections, both women and men, was highly modern and showed inovative clothing design for summer 2014.