OFW startet mandag 12. august og varer frem til fredag 16. Gjennom uken vil vi få se norsk design på sitt beste.
– Det første som jeg tenker er at det er så mange fler designere som får vist seg frem på denne måten, sier Kjell Nordström, designer og tidligere stylist. Han sikter til den nye måten Oslo Fashion Week har besluttet å vise frem design, ikke nødvendigvis gjennom krevende catwalk-show, men gjennom et enklere oppsett der designere lager installasjoner av sine design. Dette ble første gang gjennomført i februar i år i samarbeid med Astrup Fernley-museet, og fikk svært gode tilbakemeldinger fra publikum.
Mye god norsk design
– Problemet i Norge er ikke nivået på designerne, for de finnes det mange av, men problemet har vært å finne en arena. Dette likte jeg godt, det var 26 designere fikk vist sine arbeider, i fjor var det ikke engang en fjerdedel, sier Nordström som ikke var tilstede under OFW i februar!
– Det er veldig kult. Og så var det oversiktlig!
Nordström likte spesielt godt Tina Haagensens levende installasjon, men også en utstilling med dukker, der designere hadde kledd på sine antrekk. At stjernenavn som Peter Løchstøer er tilbake, gjorte et svært positivt inntrykk på designeren, som nå for det meste lager kostymer til film.
Nye tanker og idéer smitter
Det er som om det administrative arbeidet med å legge om Oslo Fashion Week, allerede før det har skjedd, smitter over på motefolket som er tilskuere til åpningen av den så omdiskuterte motearenaen. I flere år har aktører knyttet til norsk motebransje – og ikke minst presse – bidratt til å skape et nærmest etsende miljø rundt Oslo Fashion Week.
På samme tid i fjor gikk diskusjonene høyt i mediene, om forfall, ingen fornyelse, stillstand, null kommersialitet og at mediene fokuserte for mye på kjendiser. Fagfolkene følte seg forbigått, og norsk klesdesign lå nærmest nede med brukket rygg.
– Dette er en fortsettelse av det vi begynte på i februar, det vil si at vi endrer aktivitetsnivået vårt betrakelig, fra å ha både åpningsarrangement og en arena hvor vi produserer show for designerne. Nå står vi for åpningsarrangementet og koordinerer det som skal skje ellers i uken, sier sjef for Oslo Fashion Week, Pål Vassbotn, som allerede har annonsert endringer i strukturene i OFW, et bredere eierskap og et bredt faglig samarbeid og et større aktivitetstilbud, blant annet.
Trenger en arena – og engasjement
Norsk design trenger en god arena for å presentere de mange gode klesdesignere vi har i landet – det er alle enige om. Men det har vært mange stemmer involvert i hva de mener den skal være og ikke minst inneholde. Da Oslo Fashion Week åpnet i februar, var bransjene og pressen invitert til en utstilling på Astrup Fernley-museet. Det var tatt et standpunkt til en visningsform som begeistret de mange som gjestet «uken». Det å plassere norsk klesdesign blant kunstverk og binde assosiasjonene til kunst nærmere design, var en tydelig suksess. Oslo Fashion Week traff med dette en nerve som de jobber videre med.
– Det vi ser som er posititivt med utstillings-konseptet, er at det bygger identitet. Hver designer kan bygge dette gjennom installasjoner som vi viser her. Identiteten kan videreutvikles i fremtidige prosjekt, sier Vassbotn.
Hva norsk klesdesign skal være
– Krysningspunktet mellom kunst og design er jo interessant. Kan du si mer om det?
– Vi må finne ut hva som skal fremme norsk klesdesign. Se på svenskene og danskene, sier han og mener at de lykkes bedre enn nordmenn på flere arenaer når det gjelder design. Hva skal nordmenn være når det kommer til design, spør han og sier at man må lete nøyere etter talent for at vi skal klare å utvikle oss.
– Da er kunstarenaen et fint sted å starte, sier han.
På Vassbotn er opptatt av at det er mange designere i Norge, folk som kan bidra med sin kreativitet. Men han savner et samarbeid på et mer kommersielt nivå, og at noen tror på en investering innen design.
– Norsk klesdesign må ses i alt fra det kommersielle til det kunstneriske, sier han.
Opptur etter nedtur
Etter å ha fått så hatten passer, gikk Pål Vassbotn, ut i D2 før OFW i februar med et hjertesukk. Han har etterspurt samarbeid og at bransjen slår en en tettere ring rundt det som er viktig; fagstoffet og metodene for hvordan man kan bli bedre. Det han har skapt gjennom Oslo Fashion Week er en arena, ikke en messe, som blant annet flere har etterlyst. Men han er nå optimistisk og mener at det nå ligger føringer til for at OFW kan utvikle seg videre.
– Hva er det beste med Oslo Fashion Week denne gangen?
– Det er mangfoldet av designere og interessen og den positive gløden som er kommet tilbake, og ikke minst det å tenke nye ti år inn i fremtiden, som vi går inn i fra neste år av. Jeg tror mange er optimistiske til at noe mer spennende skal skje fremover, sier han.
Kulturminister Hadia Tadjik tror på norsk design
Blant mange designere og flotte installasjoner finner vi også kulturminister Hadja Tadjik denne augustkvelden. Hun tar Pål Vassbotn i forsvar når hun sier at norske motedesignere har for tøffe kår og at det må fremelskes et sterkere fagmiljø. Tadjik mener at norsk mote må anses som næring. I likhet med Vassbotn mener hun at enkeltdesignere bare på det grunnlaget kan få bedre muligheter til å utvikle seg.
De som allerede er inne på utstillingen til Oslo Fashion Week, bærer navn som blant annet Norwegian Rain, Ingunn Birkeland, Tina Haagensen, Staabel, Nina Skaara, Fam Irvoll, Kristine Vikse, Leila Hafzi, for å nevne noen.
Ni designmerker arrangerer show denne uken, som de aller ferskeste på Up Design, Kristine Vikse, kommersielle Match, DesignerKollektivet – som har flyttet fra Aker brygge til Glasmagasinet, Sherman, Ringdal og Retusj, Fam Irvoll, Mardou&Dean, HAIK og Moods of Norway som feirer sitt 10 års jubileum i år.