Moods of Norway. 10 år med høy partyfaktor! - PLNTY | kulturmagasinet

Moods of Norway. 10 år med høy partyfaktor!

Selv om det regner i strie strømmer denne fredags kvelden under Oslo Fashion Week, er køen med ivrige motegjester lang. Det er ikke bare hvem som helst som får gå på den røde løperen. Kjendiser som Hanne Sørvaag, Didrik Sollie Tangen og Jan Thomas får vist frem dagens antrekk.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_27

 

Storslagent
I blinkende blitzregn beveger Plntys utsendte seg med mengden av kjendiser dit hvor selve showet skal skje. Moods of Norway har virkelig slått på stortrommen i år. Allerede ved inngangen blir det klart at dette ikke er en vanlig visning av vårkolleksjonen. Partyhatter ved innsjekking, gullbånd rundt armen hvis du er VIP og høy dunkende musikk lokker oss ned trappen og inn i kjernen.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_19

 

Moods of Norway fyller 10 år, og de sparer ikke på noe når de nå arrangerer fest. Med høy kjendisfaktor, rosa og lilla lyskastere omkring i lokale og DJ som lager liv, er vi med på feiringen. Ikke nok med at det var en fest før visningen av vårkolleksjonen, men festen var fordelt over tre store lokaler. Oslo Spektrum er kjent for å huse store konserter med kjente artister, men denne gangen er både vokalister, trommer og gitarer skjøvet til side.

Gulltraktor i taket
Scenen er forvandlet til en imponerende catwalk, som om mulig blir enda mer imponerende når showet starter. Den kjente Moods-traktoren er dekket med glitter og henger i taket. En skikkelig wow-faktor er den gigantiske skjermen, som bak catwalken viser grafiske elementer under moteshowet. Et viktig element i feiringen. På skjermen blir det vist private filmer som designduoen, Peder Børresen og Simen Staalnacke, selv har filmet gjennom de 10 årene de har holdt på.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_2

 

En rekke små filmsnutter tar oss med på en reise gjennom deres arbeid for å komme dit de er i dag. Man kunne trodd at dette ville være seriøse filmsnutter av hardt arbeidene karer, men de festglade Moods-designerne vil vise noe annet, nemlig baksiden av fasaden. Slik vi ser den, er den er like gøyal som mønstrene de bruker i kolleksjonene sine.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_33

 

Går nye veier
Moods of Norway er kjent for å ha boltret seg i sterke farger og gøyale mønstre i 10 år nå, men vårkolleksjonen som ble vist denne gangen var annerledes. De første modellene som kommer ut på catwalken er kledd i noe så uventet jeans med dempede farger, mot pasteller, i en litt mer utvasket old school stil. Dette er totalt ulikt det Moods er kjent for. I tillegg har de har tonet ned det blomstrete mønsteret på dressene til at blomstene går igjen i detaljene i stedet, som blant annet på visningen ble til store blomster festen på kraven.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_17

 

Herredresser med det karakteristiske rutemønsteret var tilstede, og sterke farger var ikke uteglemt. Med det passende navnet ’’Pop Factory’’, som kan stamme fra en nedlagt brusfabrikk på 50-tallet, beskriver de selv kolleksjonen som en nostalgisk kolleksjon. De viser her at de har tatt, spesielt herrekolleksjonen, et steg videre fra de fargerike, sprø dressene som de er mest kjent. Blekere grønt, blått og gult preget vårkolleksjonen for herrene, men med en vri. Fargene var tilstede i detaljene, men det var ikke de som fanget blikket først.

Plnty_Moods-of-Norway_ofw2013_foto-ann-helen_nannestad_

 

Knalle farger på dekoren
“Preppy” er et ord som er brukt om kolleksjonen deres, noe vi tilstedeværende absolutt kunne bekrefte. Det er akkurat som at de har laget en herlig blanding av: “preppy” + sofistikert + klassisk Moods = en kolleksjon som menn kan kle seg i. Tommel opp til Moods of Norway som tar med seg det særegne de er kjent for, med til et nytt nivå.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_6

 

Modellene var prydet med både knallrosa, gult og oransje hår for jentene. Guttene hadde sleiken på plass med glitter for å sette prikken over i-en. I kolleksjonen for jenter var det glitrende paljettkjoler med store fantastiske blomster på hodet som fanget oppmerksomheten. Badetøy med det kjente rutede mønsteret og solbriller med store blomster, er vi tilbake på 80-tallet? Med hint av både det feminine og lekne, er dette en kolleksjon som vi normale jenter på gaten kan gå til innkjøp av.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_11

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_22

 

Konglekjole og kjendiser
Hovedattraksjonen under moteshowet er ment å være en lekker kjole av kongler, men denne blir fullstendig overskygget av en parade med kjente ansikter som kom ankommer catwalken. Blant dem kommer Katrine Sørland, Christian Ringnes, Unni Askeland og Marianne Berger, i ulike kreasjoner. Dette er en hyllest til Moods of Norway, til kreativitet, pågangsmot, evne til å tjene penger, til å satse og til å etablere seg i utlandet gjennom 10 år, og ikke minst til deres visjon: »Our main goal, besides making our grandmas happy, is to make happy clothes for happy people around the world.». Kjendisene på scenen har alle gått modell for Moods of Norway tidligere, og viser seg for publikum i samme kreasjon som de gikk med sist. Jammen ser vi ikke et Pushwagner-trykk på en t-skjorte der oppe på scenen også.

Moods-of-Norway_plnty-ofw2013_ann-helen_nannestad_26

 

Guttene i Moods of Norway vet hvordan de skal stelle i stand til fest. Med Madcon på scenen til å underholde, Tone Damli Aaberget som synger bursdagssangen, god drikke i glassene, en traktor i taket, verdens største videoskjerm og en vårkolleksjon, ble alt til en fantastisk opplevelse med energi og moro. En festaften som det skal bli spennende å se hvordan de skal toppe neste gang.

Close