Her viste avgangsstudentene kolleksjonene de har jobbet med det siste året, og det i profesjonelle omgivelser. Oslo kongressenter var fylt til randen denne kvelden av moteinteresserte mennesker i alle aldre. Alt i alt var det 29 studenter fra Esmod Oslo som fikk vise seg frem.
Profesjonell produksjon
Rektor ved Esmod, Geir Ivar Nordli, introduserte kveldens show, som allerede var litt på overtid da publikum slapp inn. Nordli kunne fortelle at hver student har designet et sted mellom seks og 25 forskjellige antrekk til denne visningen og at elevene har levert opp mot bransjestandard, og at klærne i store deler har vært produsert i India.
– Dere må love meg å ta vare på dem! oppfordret han moteindustrien da han slapp studentene ut i det virkelige liv og arbeidsliv, en oppfordring elevene nok vil få glede av, da bransjen delte ut sin pris etter visningen; praksisplass i ett år hos klesprodusentene.
Priser fra fagjury
Årets fagjury besto av H&Ms kreative rådgiver Margareta van den Bosch, strategiansvarlig i Muuse, Gitte Jonsdatter, gründer av Moods of Norway, Peder Børresen, produktansvarlig i Cubus, Lene Henriksen, leder av Esmod Soul, Madam Hae Lim Chang, designer Kathrine Nørgård, produktansvarlig i Voice Norge, Emma Normann, designer Fam Irvoll, kreativ leder i Saga Furs, Dorte Lenau Klint og leder av Esmod Paris, Christine Walter Bonini. Blant annet gikk Jurypresidentens pris til Olga Denisenko og Esmods gullnål til Benedicte Eggesvik.
[vimeo id=»69342558″ width=»620″ height=»360″]
Inspirert av trendbyrå
Designerne er blitt inspirert av trender fra et av verdens ledende trendbyråer, A+A Milan og samlingen kolleksjoner fordeler seg inn under åtte forskjellige temaer. Inspirasjon og hardt arbeid fra studentenes side vises gjennom det nesten to timer lange showet, som er svært profesjonelt laget. Inntrykkene er mange og publikum suger til seg visjoner som elevene har jobbet med fra idé, design, mønsterutvikling, tilpasning, produksjon og frem til ferdige plagg og kolleksjoner. Modellene er også gode, og bærer klærne elegant. Noen antrekk står klarere igjen på netthinnen.
Førstemann på runnway
Connie Riiser Berge har fått kveldens vanskeligste oppgave, nemlig å være førstemann ut på runnway. Hun åpner showet med sterke arkitektoniske siluetter og vakkert konstruerte plagg og hatter. Detaljer i kolleksjonen hennes bærer også preg av inspirasjon fra solsystemer og baner, ellipser, ja – alt hva verdensrommet kan bidra med av visuelle påvirkninger. Klærnes utseende kunne også minne om at de var inspirert fra verden utenfor vår egen. Etter vår mening viste designeren både teft for å kombinere det brukbare og det fantasifulle, og ikke minst det fremtidsrettede. Berge består prøven med å skape en interessant opplevelse for sitt publikum. Så tar hun også med seg fagjyryens pris for Beste modelisme, dame, dette året.
Varmt, matt og blankt
Den neste som bemerker seg er Pia Bruun med en herrekolleksjon i varme høsttoner som brunt, orange og olivengrønt. Det hun presenterer er en stødig kolleksjon der de enkle linjene står i sentrum. Klærne skaper ro og behag i gode kvaliteter som synes på lang avstand. Hun blander matte og blanke overflater på en naturlig måte, og fargeskalaen holder hun i naturlige sjateringer. Dog skal man ikke skue hunden på hårene. For å finne ut hvilket budskap som befinner seg på innsiden, må man åpne opp plaggene. Dette kan lett forstås i overført betydning.
– Det var utrolig gøy å vise frem det man har jobbet med så lenge. Jeg er veldig stolt av alle medelevene mine og at showet har gått sånn på skinner, sier hun til Plnty etter visning.
Bruun vant prisen for beste modelisme, herrer. Fra begynnelsen av året hadde hun en plan og skisser på antrekk men var underveis åpen for enringer ettersom prosessen skred frem. Nå når hun er ferdig på skolen ligger mange veier åpne for henne.
Blomstrende Frida
Vi blir glade av Ingrid Flesjø sin kolleksjon Frida. Her formelig blomster det både i stoffene og i modellenes hår. Med klare og nydelig sammensatte farger blir vi gjort oppmerksom på at inspirasjonen er Frida Kahlo. Hun var en kjent meksikansk maler som slo gjennom med sine karakteristiske selvportrett i en tid da Mexico befant seg i en revolusjonerende modernisering. Kahlo ble et symbol på dette. Det vi kanskje minnes best, er de sammenvokste øyebrynene hennes, og Kahlos teft for meksikansk og amerikansk-indiansk folklore. Kunsten hennes ble også kalt naivistisk før hun døde i 1954. Flesjø har mestret det kunststykke å ta noe fra en tid og sette det sammen i en annen. Hun gjengir inspirasjonen med hevet hode og smittende glede, og vinner kveldens pris, Beste design dame.
Spirits of the Forest
Mika Yoshida Tollefsrud har funnet inspirasjon i skogens ånder med kolleksjonen Spirits of the Forest. Hun bruker interessante tre-applikasjoner på jakker og og har også vesker med i skinn og tre. Genseren på runway maner frem en følelse av jord og røtter med fysiske detaljer som tvinner seg omkring modellens kropp, likeledes finner vi tilsvarende detaljer på bukser og stoff implementert i for eksempel en herreblazer, bare for å skape noe assymetrisk, noe som bryter med konvensjonene. Det legger vi merke til.
Gabrielle Jeanette Valø viser sofistikert herremote med der de myke konturer står i sentrum, og fagjuryen belønner henne med Beste design, mann, senere denne kvelden. Hun har ikke spart på stoff i krager, som folder seg utover skuldre og bryst. En ganske feminin detalj, som i Valøs herreplagg bare blir kledelig maskuline. Hun viser mest dempede farger, men også her – som i flere andre kolleksjoner – dukker både gult og petroleumsblått opp, noe som vekker nysgjerrigheten hos tilskueren og bryter den jevne behagelige strømmen av ton-i-ton farger på en elegant måte.
Grafisk, innfødt
Maria Wigdahl Kolstad; Space out natives! er hennes utrop og tittel på sin kolleksjon. De grafiske vertikale linjene dukker opp i plaggene, som enkelte ganger er litt store. Kolleksjonen føltes ung og energifull, og det var ikke til å unngå at man fikk assosiasjoner om Japan, mens inspriasjonen hennes nok også var hentet fra et kolonisert Afrika blandet med svært moderne tanker om – nettopp: Space!
Hentet fra 50-tallets boligpolitikk
Oda Severine Lillehagens klær er rett og slett inspirert av Blocks – eller for å si det på godt norsk; 50 og 60-talls boligpolitikk i Norge. I hennes moodboard finner vi elementer av boligblokker og hun viser på en tøff måte hvordan hun tar elementene inn i kolleksjonen, både strengt og minimalistisk. Overraskelsen er at hun bringer det ut i myke stoffer. Og hun holder det klare konseptet sammen med et like stringent fargevalg; mest i hvitt med noe innslag av oransje og lyseblått.
Fargekomposisjon
Sjur Østlien Lien vinner fagjuryens pris for beste konsept og Cubusprisen. Han fanger publikums oppmerksomhet med små, men virkningsfulle kontraster. Hans matrialvalg og deilige dempede fargekomposisjoner bringer frem det romantiske i oss. Vi får se antrekk vi får lyst til å ta på. Plaggene ser virkelig komfortable ut. Lien har skapt klær i enkle linjer, samtidig som de gir et luksuriøst inntrykk.
Prisutdeling
Benedicte Eggesvik ble i år årets mottaker av Esmods Golden Needle. Kolleksjonen Eggsbybennis gir oss et friskt pust av løssøuppen og lykkelig hip-hop-kultur og farger så det skikkelig spraker. Ulrikke Dreyer mottok pris både fra L’Oréal og Match,
James Lazar Braathen avslutter showet med kolleksjonen Colibri hvor der vi får aftenkjoler og brudekjoler i deilig 20-talls filmdiva-glam med skinnende stoffer og fjær. Her får publikum en skikkelig boozt på slutten, som seg hør og bør i et vell av inntrykk! Braathen fjerner alle tanker hos tilskueren, bortsett fra at vi får delta i en verden de aller fleste av oss bare kan drømme om. Antakelig er det meningen.
Totalinntrykket
Kolleksjonene samlet sett, inneholdt på den ene siden dempede farger og taktile naturlige stoffer ispedd metalliske aksenter. På den andre siden naturmatrialer, jordtoner, petroleumsblått og litt sennepsgult. Innimellom glitrer det i metallic og kontraster i blanke overflater, som hindrer at noe blir kjedelig.
I noen kolleksjoner står neon og mer kunstige matrialer står sentralt. Men også her dukket det opp noe strikkede tilbehør og deler.
Vi synes vi ser en god flyt i visningen, hvor det er mange forskjellige temaer og kolleksjoner som skal holdes styr på. Showet er laget med tanke på dette, og rekkefølgen designerne viste i skapte en fin flyt. Nivået på arbeidene sto etter vår mening godt opp mot de proffe kolleksjonene vi har sett på Oslo Fashion Week de siste årene.