Connie Imboden avspeiler kroppen - PLNTY | kulturmagasinet

Connie Imboden avspeiler kroppen

Med speil og vannflater fokuserer Imboden på nakne skikkelser. Samspillet av lys og vann skaper ofte skjevheter som kan virke enten vakre eller man kan få en følelse av frykt.

Den amerikanske fotografen Connie Imboden bruker vann for å speile kroppen.
Den amerikanske fotografen Connie Imboden bruker vann for å speile kroppen

– Vann er et nært og kjært tema for meg. Jeg har tilbrakt over 30 år på å utforske kvaliteten av det, hvordan det kan forvrenge, forstørre, forlenge og reflektere. Jeg bruker vannet for å se ting på en ny måte, i stedet for å finne en spesiell gjenstand eller hendelse å lage bilde av, forteller Imboden.

Hun underviser ved Maryland Institute College of Art, og har en CV som strekker seg over mangfoldige sider. I 1993 vant Imboden sølvmedalje i Sveits «Schönste Bucher Aus Aller Welt», for sin første bok av bilder med tittelen «Out of Darkness».

Undersøker kroppen
Publikum blir med på en reise gjennom Imbodens engasjerende, forlokkende og grasiøse bilder.

Connie Imboden har fotografert i over 30 år og søker fortsatt spennende vinkler.
Connie Imboden har fotografert i over 30 år og søker fortsatt spennende vinkler.

– Min intensjon har alltid vært å undersøke kroppen, uten å endre den. Jeg ønsker å finne den vinkelen som er mest elegant, og deretter forsøker jeg å gjøre det fornuftig visuelt, forteller fotografen.

Hun sier videre at det er gjennom det å se og lete at nettopp bildet blir unikt og originalt, og kan forvandle et ordinært emne til noe ekstraordinært. Det er også viktig å understreke det faktum at hennes utvalgte redskap for grafikk til sent på 2007-tallet, var gelatin-sølv fotopapir.

Noen kan tolke bildene hennes som en stor fortvilelse, men inne i denne fortvilelsen, kan man også se at livet bekrefter skjønnheten. Det hele avhenger av hva betrakteren ser.

Foto reddet Imboden
En publikummer spør Imboden om hun har et godt tips til en fotograf.
– Gå dypere når du finner noe interessant. Ikke gi opp, selv om du repeterer deg selv, svarer hun.
Fotografen avslører at hun var en ”School Loser,” og da hun var 17 år gammel  tok hun et bilde av seg selv og deretter «kuttet» det i to.

– Det var rett og slett fotokunsten som reddet meg, forteller Imboden. Hun går ikke noe videre inn på dette temaet, men etterlater tanker hos tilskuerne. Hva er det hun egentlig søker etter? Er det en måte å trøste seg selv på og samtidig nyte det ukjente? Det kan jo være en mulighet for at vi finner svaret på dette i hennes siste bok, «Refleksjoner».

Morten Krogvold er kunstnerisk leder for Nordic Light-festivalen. Han hadde spørsmål til Imboden.
Morten Krogvold er kunstnerisk leder for Nordic Light-festivalen. Han hadde spørsmål til Imboden.

Tøft år i 2007
Det ble en vanskelig tid for Connie Imboden i 2007. Hun forteller at begge foreldrene døde dette året, noe som gikk tungt innpå henne. Først gikk hennes mor bort, som hadde Alzeimers-sykdom i over femten år, og kort tid etter dør hennes far av Leukemi. Han hadde tappert kjempet mot sykdommen i to år, men til slutt greide han ikke å kjempe mer.

Imboden forteller at hun kun hadde jobbet med svart-hvitt bilder til inntil den dagen moren hennes døde.

– Jeg liker å tenke på at min mor introduserte med til enda en grense: fargefotografiet, sier Imboden.
– Jeg liker å tenke på at min mor introduserte med til enda en grense: fargefotografiet, sier Imboden.

– Jeg liker å tenke på at min mor introduserte meg til enda en grense, og dette førte til at jeg begynte å eksperimentere med farger. Farger opprettholder en visuell forbindelse til kroppen, og som igjen kan endre den menneskelige formen.
Morten Krogvold, kunstnerisk leder for Nordic Light, spør Imboden om hva slags reaksjoner familien hadde til bildene hennes?
– Vel, min far var psykolog, sier hun litt lattermildt og gjør en kunstpause. Så legger hun til:
– Mer trenger jeg vel ikke å si!
Latteren sprer seg i salen, og Imboden nevner i det samme at broren er konservativ.
– Men moren min støttet meg i alt jeg gjorde. Det var også henne jeg fikk mitt første kamera av.

Representert i mange land
Connie Imbodens fotografier er representert i de permanente samlinger av Museum of Modern Art i New York, San Francisco Museum of Modern Art, National Museum of American Art, Washington DC, Philadelphia Museum of Art, Baltimore Museum of Art, Corcoran Museum, Bibliothe’que Nationale I Paris, Frankrike, Ludwig Museum I Köln, Tyskland og mange andre offentlige og private samlinger i Europa og Amerika.

Hennes arbeider har vært utstilt i et omfattende utvalg av gruppe-og separatutstillinger ved gallerier og museer i over hele verden.

Connie Imbodens bilder er representert i de største amerikanske museene, slik som Museum of Modern Art i New York.
Connie Imbodens bilder er representert i de største amerikanske museene, slik som Museum of Modern Art i New York.
Close