Unike design ble antrekk - PLNTY | kulturmagasinet

Unike design ble antrekk

Designerkollektivet er nettopp det det høres ut som, et kollektiv bestående av 22 norske designere som lager klær, smykker, hatter, sko og glass. 

Her går design hånd i hånd med hele spekteret av alt hva vi trenger, fra mer tradisjonell inspirasjon via kommersiell mote og kunstneriske ytringer der plagget for eksempel kan være et maleri. Ideen med kollektivet er nettopp at norske designere skulle samle seg rundt et felles utsalgssted, og det er en av deltakerne selv, designer Anne Rinde, som har tatt initiativet til det. Tanken var å ha et sted som kunne brukes til både showroom, butikk og studio.

Butikk, verksted og showroom
Det var svært nyttig da kollektivet arrangerte visning under Oslo Fashion Week. Med enkle midler var lokalene forandret fra butikk til catwalk med publikum. Vi fikk høre at stylisten Linda Sande hadde fått frie tøyler til å skape en visning som ikke var påvirket av noen av designerne selv. Hvordan angrep du oppgaven, Linda Sande?

plnty_designkollektivet_7
Unike designplagg- og elementer satt sammen til en virkelighet vi kan bruke.

 

– Det som alltid er viktig, er å skape én helhet. Det gjelder alt fra scenografi til lyssetting. Dette var ting som måtte på plass først. Deretter tilbrakte jeg en hel uke på bakrommet hvor jeg satte sammen antrekkene. Man har jo naturligvis en utfordring med å sette sammen en helhet når 22 designere har veldig forskjellige ting, ler hun.

Stort utvalg av design
Designerkollektivet består av mange individuelle design som er flotte i seg selv. Kjøper man noe her, er det fordi elementet appelerer og kommuniserer med deg. Men har det en partner hjemme i klesskapet? Hvordan går en stylist frem i et utvalg som har et så stort spekter?

plnty_designkollektivet_1
På Designerkollektivet finner man plagg til både henne og ham.

– Ved å bli enige med designerne om at de ikke måtte tenke for mye på egne ting. Det handler om å sette enhetene sammen til en helhet. Hvis alt stemmer rundt, er det lettere for publikum å se nettopp den.

Lettelse å bruke stylist
Butikken på Aker brygge ligger svært sentralt i Verkstedhallen som er plassert ut mot havnen. En av kollektivets designere, Gloria Auma, sier at kollektivet nærmest opplevde det som en lettelse da det ble besluttet at Linda Sande skulle style visningen.
– Vi er mange individuelle designere med forskjellige uttrykk og ønsker for å vise klærne. Idéen om å bruke stylist kom fort og tidlig i prosessen, alle var enige om å gi bort arbeidet til en ekstern som kunne ta eierskap til det vi ville vise frem.
Det var konseptet og helheten som sto i fokus da kollektivet besluttet dette, og de ønsket å formidle at samhold og det at man hjelper hverandre er en del av fundamentet i samarbeidet.
– Vi syntes det var bedre å vise én kolleksjon istedet for å legge fokus på enkeltdesignere. Og det kunne blitt mange diskusjoner om vi skulle løst oppgaven selv, sier Auma.

plnty_designkollektivet_4
Vakre barneklær!

Kill your darlings
– Var det på noen måte vanskelig å slippe taket til eget designkonsept?

– Personlig har jeg inntrykk av at de fleste var lettet og glade for at de kunne fokusere på andre oppgaver. Så vi ga Linda full tillit. Men naturligvis er det spennende og litt utfordrende, det er lett at en designer som jobber og dyrker sitt uttrykk og befinner seg i et eget univers. Man kan lett bli selvfokusert, så dette var en deilig avvending, sier hun. Hun synes også det er spennende å se hvordan stylister både tolker og gjenformidler klærne hun skaper, når de for eksempel lånes ut til foto-opptak.
– Linda hadde mange meninger og en klar visjon om hva hun ville skape, sier Auma.

Vanskelig å prøve nye stiler
Visningen levet uten tvil opp til sin hensikt, og nettopp det å se plaggene satt sammen med andre plagg, sko og tilbehør, i en ryddig visuell presentasjon, fikk assosiasjonene til å vandre til eget kles-sortiment.

– Er ikke det sannheten da, at en kunde som kjøper plagget vil gå hjem og sette det sammen med ting som designeren ikke kan ha regi på?
– Jo, det er designerens utfordring. Også derfor var det viktig at det var det kollektive, altså valgene av produkter og sammensetningen av dem som skulle komme frem. Det er jo ofte sånn at det er vanskelig å endre noe når man har en stil. Det er veldig trygt å holde seg der, og det er ikke så ofte man prøver noe nytt.

Tilbehør setter ofte en stemning. Her ombygde kofferter.
Tilbehør setter ofte en stemning. Her ombygde kofferter.

Designerkollektivet lot seg inspirere
Vi håper visningen formidlet at klærne kunne settes sammen på måter som folk kunne se at de kan bruke selv. Vi ønsket å formidle at her i Designerkollektivet kan man finne et skjørt eller en kjole, sko, smykker, ja – alt man kan kombinere de ulike merkene. Vi ble veldig inspirerte av visningen, og så hvor viktig det er å ha show.

Close