Pust fra en svunnen tid, eller... - PLNTY | kulturmagasinet

Pust fra en svunnen tid, eller…

Luften i salen melder om mangel på oksygen allerede før folk er på plass til kveldens store hendelse.

plnty_moods_of_norway_opening

plnty_moods_of_norway_top_hatParty-stemningen er høy og se-og-bli-sett-faktoren har aldri vært mer intens. I dag er hele kjendisalfabetet tatt i bruk, og enkelte representanter for pressen selv er de ivrigste besøkende på presseveggen.

Aldri har Oslo hatt så mange jet-settere samlet på ett sted. Nye og gamle moteformidlere er på plass og salen er stapp full av gjester med høye telefoner, klare til å forevige på film og foto ethvert sekund av denne dyrebare opplevelsen som ligger foran dem. Det er Moods-visning på Gamle Logen, Oslo Fashion Week 2013.

Rølpete pertentlig
Men under det tøffe ytre sanser vi en finborgerlig og fornem kultur fra en svunnen tid blant Moods’ skapere.[one_half][blockquote]Sofistikert rølp, dette er rock’n’roll. [/blockquote][/one_half] [one_half_last]Det er nemlig ingen tilfeldighet at vi befinner oss på denne adressen, selv om partyløvene forsøker å distrahere sitt publikum med å belyse den ærverdige bygningen i pur rosa og parkere traktoren sin på utsiden. To vest-kledde herrer, gjennomført glencheck-rutet, ønsker gjester og presse velkommen, deler ut «verdipapirer» fra en av sponsorene i døren med en hemmelighetsfull oppfordring om å ha det gøy.[/one_half_last]plnty_moods_of_norway_suit

Naturligvis skal vi ha det gøy på Moods-visning. Vi veksler verdipapiret inn i gullpenger av sjokolade, et sårt tiltrengt sukker-kick før slaget skal stå. Alle tegn tyder på at vi ikke kommer til å befinne oss i vår egen tid, dramaturgien bygger seg opp. På podiet spilles det musikk fra gamle sveivegrammofoner, antakelsene er et faktum. Vi har gjettet slutten av 1800-tallet.

plnty_moods_of_norway_ari_behngamle_logen

Borgerball
Det er nemlig likt et borgerball når Moods of Norway inviterer til visning på Gamle Logen den første mandagen under Oslo Fashion Week. Borgerball ble arrangert i Gamle Logens vakre festsal da den åpnet i 1839 med kong Karl Johan og prins Oscar som æresgjester. Uten at vi vet det, er forbindelsene til kongehuset farlig nær også denne kvelden.
For idet showet åpner kommer en Moods-kledd person til taktene fra smektende tango, med maske og englevinger ut på podiet. Han beveger seg som om batteriet er i ferd med å stanse, faller om, til et hvin fra tilskuere. Han reiser seg etter noen nervepirrende sekunder, fjerner ansiktsmasken og avslører sitt sanne jeg. Det er Ari Behn, ærede publikum, som kaster den glitrende masken, reiser seg til hyl og applaus i den varme salen.

Det som er igjen av oksygen i lokalene er nå i ferd med å fordufte fullstendig, som på den mest realistiske rockekonsert, er det like før de på fremste rad besvimer. Men bare like før. Så proklamerer Ari Behn at det er engler i rommet. Folk jubler. Han harselerer med egen klassereise. Men budskapet er egentlig kjærlighet. Og at Moods of Norway har kjærlighet nok til alle, i alle samfunnsklasser, til både fiddlers and waltzers, slik navnet lyder på høstens kolleksjon.plnty_moods_of_norway_feather_hat

plnty_moods_of_norway_pinkMoods har lykkes
Det skal være noen forunt å lykkes i norsk motebransje, Moods-gründerne Peder Børresen og Simen Stålnacke har gjort det til gangs sammen med daglig leder Nils Are Karstad. I 2011 omsatte selskapet for 291 millioner kroner. Den rosa traktoren har satt sine spor både i Norge og i utlandet. Det er lett å tenke seg at humor og partyfiksing selger, men galskapen må også balansere. Da duoen åpnet butikk i New York i 2012, delte de ut blonde parykker til fiffen i byen. Mest av alt kan det være opplevelsen av at de lar det stå til, at de er seg selv i rosa, som begeistrer folk.

Det å gi inntrykk av at livet ikke er så nøye, men en fest man må nyte hver dag, kan virke som den viktigste styrken og påvirkningen de har på publikum. Det er umulig å ikke la seg sjarmere. Dette er gutter som lager fest. Men uten kvalitet og et solid konsept vil selv det mest festglade klesmerke falle gjennom.

På gøy og på ordentlig
Visningen på Gamle Logen sto til forventning og mer mandag kveld. Ari Behns teater etterfulgt av en svært profesjonell visning, var akkurat en smakebit nok. Kolleksjonens historiske reise fra noe vi antar kan være rundt 1840 til 1920 og endel tidløst imellom, viser et pertentlig designteam som legger prosesser og historier lag på lag og samler det i en helhet. I tillegg til begeistring for høy partyfaktor, et generelt skeivt blikk på samfunnet, på folk og ren, lykkelig humor, er det til sist ide, design, farger og materialer som taler for seg.

Her er ingenting satt sammen ved tilfeldighet, og selv et utrenet øye kan se at hvert plagg kan stå for egen regning. Særlig er det interessant at Moods of Norway har gitt mannen en hyllest for å være mann i blomstrete dress, et oversett tiltak i norsk motehistorie.

Rosa-musikk
De musikalske innslagene i visningen bar også preg av at noen liker å la folk finne sine skjulte budskap. Kaizers blåste gjennom et gigantisk lydanlegg, på vakkert vedlikeholdt sen-empirestil, med border i gull og store lysekroner. Heftig dance, tung rock og svart metall ble bare avbrutt av Sølvguttene, som så vakkert sang «When Doves Cry» fra albumet «Purple Rain» av Prince.plnty_moods_of_norway_solvgutteneplnty_moods_of_norway_kjole
plnty_moods_of_norway_dots
plnty_moods_of_norway_ruterplnty_moods_of_norway_gutta plnty_moods_of_norway_champagne[cincopa AUFApF7i4BRo]

Close