De som trodde at de skulle få se designershow på catwalk, måtte tro om igjen. Her ble presse og gjester guidet rundt inne på museet. Blant flere av verdens mest anerkjente kunstverk, fant vi årets designere med hver sin installasjon. En svært annerledes visning preget dermed årets åpning av Oslo Fashion Week 2013, og satte agendaen for at mote og design så visst hører hjemme i krysningspunktet med kunsten.
Mote på et nytt nivå
Det vi så var en herlig blanding av nye forfriskede inntrykk, kombinert med et trendbilde som det norske folk kan bruke i det vanlige liv. Gjennom den guidede turen kunne presse og gjester få muligheten for å skape et personlig inntrykk av designet, og snakke med designere.
Vi ivrige journalister mistet naturligvis guiden allerede ved første stopp, Norwegian Rain, et norsk designforetak som lager yttertøy med fokus på nedbør, som har gjort stor suksess i utlandet. Møtet med de ulike designere hevet helhetsinntrykket av Oslo Fashion Week, som antakelig har funnet en form de kan jobbe videre med. Her opplevde vi å komme i kontakt med selve ideen bak designet. Noen designere valgte å vise på modeller i selve utstillingen, mens andre prøvde ut mer stilistiske metoder.
Moten og kunsten er mote
Mote er kunst, kunst er mote. Moteviter, foreleser og skribent Ida Eritsland skriver nylig i D2 om at maktbalansen mellom kunst og mote er i ferd med å forskyves, at kolleksjoner på kunstgallerier og kunstlerret av designerstoff er siste mote. I artikkelen snakker hun også om at både kunst- og motescener har fungert som en mangnet på jet-set-erne siden 1920-tallet. Eritsland sier videre at den profesjonelle kunstbransjen alltid har vært noen av designernes beste kunder. Her avsløres to sannheter; først at mote og kunst er sant og dernest at kjendisene alltid har likt å være i nærheten av det, selv om hensikten primært kan være å bli avbildet i et tidsskrift. Kjendisene, fashionistaene og bloggerne var selvfølgelig til stede for å kaste glans over det hele på Aker Brygge.
Norge er kanskje ikke det landet som byr på mest haute couture, men Norge har brukbar mote! Den store delen av Norges befolkning er kanskje ikke klare til å gå med utpregede plagg som gjør at man sjeler all oppmerksomhet i en forsamling. Vi har Jante, og lever ikke som italienere, som på en naturlig måte setter pris på alt som er vakkert eller spesielt og annerledes.
Moteaktørene må samarbeide
Det er kanskje den norske særheten som gjør at Oslo Fashion Week må være annerledes enn liknende moteshow i for eksempel Stockholm og København. Oslo Fashion Week er til for å samle bransjen, presse og publikum.
– Jeg savner generelt et mer sentralisert Mote-Norge med fokus på business, utvikling og kommersialisering av seriøse og vellykkede aktører. Det er ikke før vi kommer til dette nivået at OFW kan åpne interessen for et publikum i utlandet, sa smykkedesigner Celine Engelstad til Aftenposten.no i august i fjor. Slike ambisjoner må også Oslo Fashion Week kunne favne.
Skal Norge stå som et stempel på det store, europeiske motekartet, blir vi helt nødt til å presentere klesdesign i Norge på en unik måte. Fokus på teknologi og alt som er praktisk er jo noe som preger vår livsstil. I Norge finner vi hverdagslige kvinner med god råd. Er Det norske folk klare for fargesprakende kjoler, jakker inspirert av fjær og smykker inspirert av det naturlige? Skal man tro designere på OFW, så ja.
Mange designere jobber for å få merkene sine anerkjent i utlandet. Naturligvis er markedet enormt om man kommer seg inn til forhandlere der ute. Så hva er det som skal løfte det norske klesdesignet til nye høyder?
Ingen plagsomme køer
Tidligere år har OFW fått kritikk for sin åpningskveld, at den har vært dårlig organisert med kaos og kø. Det var langt fra tilfelle i år. Med en guidet ordning ble besøket svært komfortabelt. Alt dette bidro til å heve nivået på hva OFW faktisk står for.
Med ideén om å blande mote og kunst kan det virke som at Oslo Fashion Week har klart å knekke koden for hvordan de skal kunne heve det nivået som tidligere er blitt satt på moteuken. Med en åpningskveld som var godt organisert, og det at de var dristige nok til å velge en ny vri, viser at OFW har å gjenerobret sitt gode navn og rykte. Med en slik utfordring er både presse, gjester, fashionistas og kjendiser allerede klare for neste runde.