Mariette: «Laser» for de som søker oppmerksomhet - PLNTY | kulturmagasinet

Mariette: «Laser» for de som søker oppmerksomhet

– Jeg hadde en magisk følelse for hele happeningen og er stolt, fornøyd og føler meg beæret av alle gode kritikker og ros, sier Mariette Røed Torjussen om visningen.

Hun er utdannet kjole- og draktsyer og har produsert klær siden 1994. Hun bestemte seg for et par sesonger tilbake for at hun skulle satse alt på klesdesign, og det var under siste sesong og kolleksjon at hun ble en kommersiell klesdesigner for alvor.

Sofistiker, sort, silkechiffon og blonde.
Sofistiker, sort, silkechiffon og blonde.

Kommersiell helhet
Målsetningen ved siste visning var å selge til noen få butikker. Størstedelen av vårkolleksjonen ble produsert i utlandet, med unntak av enkelte plagg som det bare fantes ett av i kolleksjonen. Inntrykket fra tilskuerbenken på visningen for høsten, er at alle plaggene inngår i en mer kommersiell helhet. Om vi skal gjette om noen av plaggene kun er produsert i ett eksemplar, må det være signaturkjolen som ble vist helt til slutt.

Til høsten går Mariette ned i dypere fargeskalaer og leker seg med mye pels. Men nei, ikke kritisk pels fra pelsproduksjon som er svært kritisert i disse dager. Ett av Mariettes kjennetegn er at hun henter elementer fra naturen, og denne gangen er det det dyriske hun har hentet inspirasjon fra. I plaggene finner vi pels fra laserskjært ku, tibetlam og geitepels.

plnty_mariette_oslo_fashion_week-2Flagrende silkechiffon
Mariette er kjent for å bruke mye farger, især fra kolleksjonen forrige sesong, som var preget av klare farger som korall og sterke farger og som orange, vårgrønt, azurblått og rosa. Intensiteten i fargene ble forsterket gjennom bruk av chiffon og flagrende stoffer. Ofte legger hun også til naturens elementer direkte i klærne, slik som skjell og kråkesølv. Høstens kolleksjon derimot, inneholder ingen slike elementer, men bærer mer preg av kontraster gjennom kombinasjoner som tynne silkechiffoner og tungtfallende silker, den langhårede pelsen og tykke gullstoffer.

Den totale opplevelsen fra visningen er at alle plaggene er gjort enda mer tilgjengelig for kunden. Spennende lek med farger som aubergine, plomme og gull, kombinert med geit- og tibetlampels i sort og et par sett i knall gult, var elementer som fenget spesielt. Favorittkjolen vi plukket oss ut var i sort silkechiffon med med krage, ermer med splitt og vakker, dyp utringning i ryggen.

plnty_mariette_oslo_fashion_week-1Blankt, bronse, skinn
Elementer som blanke overflater, skinn, bronse og chiffon var også spennende. Korte og feminine selskapskjoler ble nesten litt frekke i rustfarget silke med lange, åpne ermer. Lange kjoler i kombinasjon av silke og chiffon i dyp kirsebær, hadde ikke Mariette kunnet dy seg for å ta med. Silkechiffon er uten tvil designerens ypperste materiale, og hun får denne delen av kolleksjonen til å «sveve». Brede belter i livet som markerer livet og necksling i Marilyn Monroes silhuett, førte med seg et hint av 40-tallet inn i Vigelandsmuseet.

80-tall og mer
Sort blonde kan fort minne om 80-tallets sensuelle eskapader, og tanken om Kim Bassingers lett blondekledde tilnærming til Mickey Rourke streifer hjernen. Men her har Mariette tatt grep som i våre assosiasjoner istedet bringer oss til stormakten der øst. Her leker ideen om noe som er rikt og russisk. Men ikke nyrikt. Nei, heller hentet fra noe gammelt og kanskje fra sent 1800-tall. Kombinert med innslag av bronse, er uttrykket eksklusivt og samtidig nedtonet, skaper en stil av noe som bare antyder.

Variasjonen i kolleksjonen er ivaretatt. Her finnes noe for den som vil flotte seg på den røde løper i tung glamor, og her finner den unge chique kvinnen noe som fremhever hennes sensuelle og lekne oppførsel. Mariette har tidligere kledd opp Triana Iglesias og Dorthe Skappel.

Close