Leila Hafzi kan kunsten å henføre sine gjester. Denne kolleksjonen var i lys off white bortsett fra et par antrekk i dyp plomme som åpnet showet. Bryllupstemaet sto klokkeklart for tilskuerne, og en kunne godt forestille seg at Hafzi har hentet inspirasjonen fra det franske, sent 1800- tidlig 1900-tall, om enn håndverket, med tungtfallende men likevel sarte stoffer, med skulpturering av blomster og tydelige brystpartier, nærmest skåret ut av nasjonalromantikken i franske olivenlunder. Kolleksjonen hadde noe særdeles sensuelt og eksklusivt over seg, uten å være nettopp det. Hafzis kolleksjon kunne like gjerne ha vært designet som kostymer til en ballettforestilling, der lys og gjennomskinn ville fremheve bevegelsene til en florlett ballerina på scenen.
Detaljene som teller
Showet var vel regissert, og det regnet i lyden av utløserknapper da modellene snudde seg mot fotografpodiet etter halvgått lengde på catwalken, med en nølende bevegelse – kom hun tilbake – men nei, snudde og gikk inn, en deilig liten detalj som er enkel å få til, og som krever at modellene vet hvor de skal sette blikket. Nydelig sart sminket, men likevel med en viss dramatisk stemning i det røde, eller kobberbrune rundt øynene, fremhevet de lyse kjolene på en delikat måte. Modellene liknet gudinner der de beveget seg frem og tilbake foran publikum.
Sist oktober viste Hafzi bryllupskolleksjonen under den New York International Bridal Week, og hun er innkjøpt både i Frankrike og Belgia, Italia, Spania og Japan.
En forkjemper for etikk og miljø
Leila Hafzi er den norske designeren som tydelig uttaler at hun ønsker å ha en rettferdig profil på klesproduksjonen sin. Gjennom mange år har Hazsis kolleksjoner bidratt til å bygget opp et produksjonsselskap som ivaretar særlig kvinners rettigheter. Kolleksjonene hennes er produsert av småskalaselskaper i Kathmandu, Nepal.
Hafzi mener at både etikk og miljøvennlig tankegang må være kjernen i det hun gjør i moteindustrien. På grunn av dette ble det opprettet et eget produksjonsselskap, Nepal Productions as i 2005, som i mange år har ivaretatt nettopp kvinners håndverkstradisjoner og ikke minst sørget for jobber og deres rettigheter. Bruk av blant annet økologisk produserte stoffer har representert den andre verdien, og Hafzi har produsert på grunnlag av disse verdiene siden 1997.
Ifølge Rogalands blad gikk Nepal Productions as konkurs sommeren 2012, og grunnen til at de skrev om det, var at Hafzi var styreleder og administrerende direktør i selskapet. Dette viser hvor vanskelig det er å drive klesproduksjon på denne måten, ved å være økonomisk etisk ærlig og menneskerettsorientert i alle ledd. Det ser ikke ut til at Hafzi gir opp sin visjon om etiske og økologiske klær av den grunn. Selskapet var medlem at den norske organisasjonen Etisk Handel.
Har mottatt flere priser
Leila Hafzi har mottatt Oslo Fashion Week sin pris for Mote for en Sak i 2011, og KK har utnevnt henne som årets designer både i 2007 og 2011. Leila Hafzi selges side om side med verdenskjente merker på det internasjonale markedet.
Om sesongens visning er det bare ett eneste ord som dekker beskrivelsene godt nok, og det er vakkert, bare veldig, veldig, vakkert!