Dokfoto-festivalen trakk fulle hus på Litteraturhuset - PLNTY | kulturmagasinet

Dokfoto-festivalen trakk fulle hus på Litteraturhuset

Det var en fullsatt sal på Litteraturhuset denne kvelden. Fotobyrået Moment åpnet festivalen med sine skandinaviske øyeblikk. Fotografene har reist land og strand rundt i Norge, Sverige og Danmark, for å forevige de rette øyeblikkene.

plnty_helge_volvoplnty_dokumentarfoto_helge_volvo

Sosialdemokratiet som forsvant
Helge Skodvin er med på laget til de ti fotografene i Moment. Han har reist  Norge rundt for å fotografere Volvo 240. Flere lurer sikkert på hvorfor i all verden han valgte nettopp denne bilmodellen.
– Det var etter en ferietur på Island, for noen år tilbake. Verdens vakreste land, for øvrig. Vi var en uke på campingtur. Da jeg kom hjem igjen til Norge, viste det seg at jeg kun hadde tatt ett enste bilde fra turen. En parkert bil i Reykjavik. Da tenkte jeg at jeg var på sporet av noe, sier Skodvin. På samme tidspunkt kom han over en sak i avisen om at sosialdemokratiet forsvant på 80-tallet. Journalisten som skrev saken brukte Volvo 240 som et eksempel på det.  Dette var den utløsende faktoren til at Skodvin bestemte seg for å skape fotoprosjektet.

Det han ønsker å formidle igjennom bildene sine, er hvordan bilen lever i dag og hva den sier om våre liv. Han forteller at Volvoen har symbolverdier som at den er kjedelig, firkantet, treig og tung, men den er pålitelig, den starter alltid. Selv om det er tretti kuldegrader.

En i salen spør om Skodvin har noen nye prosjekter på gang. Da smiler fotografen lurt, og sier han holder på med noe. Men han ønsker ikke å røpe mer enn at han reiser til Bodø i mars, og at de første bildene i et neste prosjekt ble tatt i 2008. I mellomtiden må de interesserte bare smøre seg med tålmodighet.plnty_dokumentarfoto_volvo

Kaizers–fotografen
Etter Skodvins opptreden, er det duket for mannen som står bak fotografiene av Kaizers Orchestra, nemlig fotograf Pål Audestad. Han har fulgt dette bandet gjennom ti år. Her blir publikum med på en reise hvor man kan se bandets oppturer, og også nedturer gjennom Audestads fotografier. Det var bare å lene seg tilbake i stolen og være med på Kaizers-eventyret, som startet med at Audestad ble oppringt av Kaizers Orchestra i 2002.plnty_audestad – Den gangen kjente jeg ikke bandet, men de hadde fått et tips fra en anerkjent fotograf i en avis om at jeg likte musikk og at jeg likte å ta bilder. De spurte om jeg hadde lyst til å være med til Sogndal for å ta bilder til plata deres, forteller Audestad, som takket ja til oppdraget.plnty_dokumentarfoto_hoppet

Fetest med bilder bakfra
Bandet skulle også holde en konsert samme kveld, og de hadde et ønske om å ha med fotografen på scenen. Men dette stilte Audestad seg skeptisk til.
– Vi tok en øl før konserten, så forteller Janove Ottesen, vokalisten i Kaizers Orchestra, om ønskeprosjektet deres. Jeg hadde aldri stått på en scene før. Jeg trodde heller ikke at et band hadde lyst til å ha en fotograf stående der, sier Audestad.
Men vokalisten hadde helt andre tanker om det. Han hadde sagt til Audestad, at det feteste de kunne gjøre, var å ta bilder bakfra, slik at også publikum kom godt frem i bildet og at folk kunne se at de begynte å bli et stort band. En publikummer fra salen spør om hvordan bandpublikumet reagerte på at det var en fotograf på scenen.
– Det virket som de syntes det var litt gøy. Det var liksom en del av pakka.plnty_dokumentar_kaizers

Dette ble altså dagen som ble starten på en fotokarriere med Kaizers Orchestra for Pål Audestad. Han forteller videre at bandet den gangen hadde en kassebil med fem seter, mens bandet bestod av seks personer. Dermed var det alltid en av de som måtte ligge på gulvet i baksetet. Etter flere konserter og penger i lomma, investerte bandet i en ny bil. Og ikke hvilken som helst bil! En fin gammel ChevyVan, som har tilhørt slottet, kongens gamle bil.

Nedturen på Roskilde
I 2002, reiste de til Roskilde for første gang. Høydepunktet som skulle vise seg til å bli en skikkelig nedtur.
– Dette var den dårligste konserten de hadde gjort noen gang, i følge bandet selv, sier Audestad. Kaizers hadde lyd-tekniske problemer, i tillegg spilte de klokken to om natten. Men noen år etter, på samme festival, fikk de rettet på det som ble et mareritt forrige gang. Audestad har mange morsomme historier å komme med. Han viser publikum et bilde av en syk vokalist med førti i feber, som han tok før en konsert på Hamar.
– Janove, ringte meg og sa at jeg måtte komme til Hamar med det samme for å ta et bilde av en febersyk vokalist. Men da jeg ankom Hamar, var Janove i bedre form. Og det resulterte i dette bildet. Audestad, viser et bilde av vokalisten i bar overkropp. Et av Audestads favorittbilder, og helt sikkert til mange av kvinnene i Norges land også.

Et annet favorittbilde Audestad viser publikum, er gitaristen som hopper ned fra ei tønne.
– Det ultimate Kaizers-øyeblikket, et bilde med en god gammeldags rockefot og masse energi, sier en engasjert Audestad.

plnty_paal_audestad_kaizersAlenetid
Han liker å fange øyeblikkene. Når man reiser ut på turné, bor i en buss med 16 personer som skal sove sammen, dele toalett og dusj, så er det av og til veldig godt å trekke seg litt tilbake.  Han viser et bilde av et av bandmedlemmene, som har lagt seg under scenen for å få litt alenetid.

Gjennom mange år som fotograf for Kaizers, har selvfølgelig Pål Audestad vært på hjemstedet til gutta, Sola. Han viser publikum et bilde av det profilerte bandet fra den kjente Solastranda.
– Dette er ett av mine favoritt-bilder. Det som gjør dette bildet så spesielt, er lyset og stemningen, sier han.

Audestad avslutter foredraget med å vise en musikkvideo fra sommeren 2012 i Budapest. Dette var hans siste tur med bandet. Kaizers Orchestra legger opp i september, til stor fortvilelse for mange fans, og også for fotograf Pål Audestad.

Sosial opprydding i Rio
Fotografen som avslutter denne inspirasjonsrike kvelden på Litteraturhuset, er Sebastian Liste. Dette er en mann fra Spania, som har bodd store deler av sitt liv i Brasil. Han har besøkt over 20 land, som Laos, Etiopia, Mexico, Mali, Cuba og Nepal, for å nevne noen.

plnty_sebastian_liste

I tillegg til at han er utdannet fotograf, har han også en bachelorgrad innen sosiologi. Hans hovedfokus er på langsiktige prosjekter som blander visuelle ferdigheter med hans bakgrunn i sosiologi, for å utforske ulike former for samfunnsliv. Denne kvelden viser han blant annet de mest kjente dokumentarbildene fra den forlatte sjokoladefabrikken i Salvador de Bahia, i Brasil.
Plnty_Dokfoto_liste_AHMNannestad– Familier som bodde på gata, trakk inn på denne fabrikken og skapte seg et hjem her. Jeg fulgte disse familiene gjennom tre år, men i 2011, ble de kastet ut av regjeringen, viser han. Liste forteller videre at dette var et forsøk på å rydde opp i synlig fattigdom i sentrum av brasilianske byer, i forbindelse med blant annet sommer-OL i Rio i 2016.

Gjennom foredraget til Liste, er publikum vitner til intime historier om folk som sliter og lever i konstant forandring. De søker en følelse av varighet, men mangler ressursene. Hvert bilde forteller en fantastisk historie. De er så sårbare, og allikevel så vakre.

Besøkt av over 200 personer første kveld
Arrangøren av fotofestivalen på Litteraturhuset, Terje Bringedal, er svært fornøyd med arrangementet. I løpet av denne kvelden har 220 mennesker gjestet publikumpanelet.
– Dette er åttende året på rad hvor jeg går i gang med dette arrangementet med støtte fra Fritt Ord. Han nevner fotografene som gjester Litteraturhuset i løpet av helgen, som er Mary Ellen Mark, Sanna Sjøswærd, Katharina Hesse, Mimi Chakarova, TBA og Thomas Van Houtryve. Bringedal har selv vært fotograf i 40 år, og er glad for den store interessen.
– Det som er så bra med dette arrangementet, er at det kan være med på å gi inspirasjon til ungdommen, sier han.plnty_dokufoto

Close