Abstrahert dybde. Urban struktur - PLNTY | kulturmagasinet

Abstrahert dybde. Urban struktur

Landskapet på Nes i Hole ligger oransje og vakkert i høstsola, en 20 minutters kjørevei fra Sandvika i Bærum. Her kiler Hole Artcenter seg mellom langstrakte åser langs Tyrifjordens blanke overflate og himmelen, en blågrønn bakgrunn til det hele. Dette er stedet hvor Aleksandra Niemczyk vært i sommer og jobbet som ”artist in recidence”, og hvor hun nå stiller ut.

 

Urbane skikkelser
Store, åpne rom på 600 kvadratmeters utstillingsflate gir god plass til bildene hennes, som enten er abstraherte landskap eller urbane skikkelser, denne gang blant annet inspirert av New Yorks hushøyder og byens farger. Teknikken hennes handler om å legge lag på lag, og sakte med sikkert bygge strukturer og dybde i et bilde. Her går det med tråd, papir, lim, treverk, lerret på lerret for å nevne noe. Bladgullet har også fått plass i de urbane titlene.
Tynne, sorte striper henger vektløst i usynlige tråder i romslige hjørner. Det er seks mobiler som Aleksandra har tatt med i utstillingen, laget av arkitekten og franskmannen Quentin Le Guen-Geffroy.
– Mobilene passer perfekt til bildene mine, de tar igjen det stripete temaet. De er organiske og uttrykker seg i et helt annet språk. De er flotte når de roterer, og det gir en fin tredimensjonal effekt med skyggene på veggen!

 

Nominert til Carnegie Art Award
Allerede i 2006 innstilte Astrup Fernley museet Aleksandra Niemczyk til den prestisjefylte skandinaviske prisen Carnegie Art Award, en nominasjon som plasserte henne på den skandinaviske kunsthimmelen, bare 29 år gammel.

– Jeg har stilt ut i 12 år nå, så jeg har fått en god rutine, sier 35-åringen. Aleksandra regnes for å være en kunstner som har fått til mye i sitt unge liv. Det var en tante som inspirerte henne. Hun hadde atelier, og Aleksandra forsto tidlig at hun ikke behøvde bli lege slik som begge foreldrene hennes var. Hun kunne bli kunstner, hun så at det var mulig.

 

Lovord fra første stund
Det var en artikkel i Moss avis som åpnet dørene for den polske  Aleksandra Niemczyk i Norge. Hun kom til hit etter at hun hadde gjort ferdig mastergraden  på kunstakademiet i Warsawa i 2005, veldig forelsket. Men ikke bare forelsket, og på langt nær tomhendt. Med seg hadde hun bilder som skulle stilles ut på Røed gård på Jeløy. Og det var etter denne utstillingen at lovord falt fra en journalist, superlativer, som skulle bringe henne til gallerier i Oslo.

Moderne kunstner
– Jeg har lang utdanning, sier hun. Aleksandra ser på seg selv som en moderne kunstner, en som selv er med og organiserer sin virksomhet.
– Det å være kunstner i dag krever at man ikke overlater noe til tilfeldigheter. Det er viktig å lære seg hva markedsføring har å si, velge de riktige bildene til brosjyrer, sende ut de riktige invitasjonene, for ikke å snakke om å forsikre bilder. Dokumentasjon og å skaffe seg inspirasjon, det er jo alltid en del av jobben, sier hun. Hun stiller ut to ganger dette året og holder samtidig på med et filmprosjekt,  en annen kunstform hun behersker godt. Til neste år skal hun stille ut i Trondheim og New York.
– Det ene prosjektet genererer et neste, sier hun og tror det er fordi at hun selv ønsker det, at hun må leve ut kunstneren i seg hver dag, og at hun har evnen til å gjennomføre.

Plnty_Aleksandra_Niemczyk_foto_2_Henriette_K_Bohler_2012

No job, no holidays
Kunstneren beskriver seg selv som både nysgjerrig og aktiv, en som alltid har med seg skisseblokk hvor enn hun drar.
– Jeg blir nesten ekstatisk om jeg står i et atelier med fem hvite lerreter foran meg. Det er fantastisk, jeg kan bare se muligheter i dem. I don’t have a job, but I don’t have hollidays either, siterer hun seg selv med et smil. Allerede i november i år stiller hun ut på Galleri Abante i Stockholm, og til våren er hun mest sannsynlig opptatt med filminnspilling.

– Jeg jobber på et filmprosjekt sammen med produsent Karin Julsrud. Jeg er veldig takknemlig for at jeg kan arbeide med mennesker med mye kunnskap og høy troverdighet, sier hun. Aleksandra tok filmutdanning ved New York Film Academy i 2007 og har siden laget fem kortfilmer. Men enn så lenge har hun levd av å male bilder.
– Maleri og film er to vidt forskjellige språk. Mens maleri er meditativt og reflekterende, er det å lage film dynamisk, det handler om folk og energi, sier hun.

Kubisme
Den amerikanske kunstprofessoren og maleren Steve Joy har vært i Norge ved flere anledninger. Han sier om Niemczyks malerier at de er inspirert av tidlig kubisme, slik hans kunst også er, og trekker spesielt frem inspirasjonskilder som Georges Braque, Pablo Picasso og Kazimir Malevich. Videre trekker hun også inspirasjon fra amerikanske kunstnere som Jasper Johns og Robert Rauschenberg. Utstillingen på Hole Artcenter varer til 11. november.

 

Close