Klassisk maleri møter tegneseriekunst i Drøbak - PLNTY | kulturmagasinet

Klassisk maleri møter tegneseriekunst i Drøbak

Kunstmaleren Jan Harr griper stemninger i skodda, i sommernatten og i morgentimene.

Sommerutstillingen som huser de tre kunstnerne Harr, Mørland og Goksøyr byr på tre vidt forskjellige tilnærminger til hva som kan produseres innenfor en ramme.


– Jan Harr er den tredje av søsknene Harr som stiller ut her hos oss, sier kurator og ansvarlig for utstillingen, Vigdis Wolden. Hun forteller at Karl Erik Harr og søsteren Eva Harr har vært representert i Avistegnernes hus tidligere. Hun mener at søsknenes uttrykk er forskjellige.
– Jan Harr sine motiver fanger de spesielle stemningene som oppstår når det for eksempel er skodde. Han fanger nattelyset eller den tidlige morgenstunden i sine nordnorske motiver, mens hans bror nok viser mer dramatikk i sine bilder, sier hun.

Natur og blomster
Jan Harr er født i Harstad og utdannet ved Statens Håndsverks- og Kunsthøyskole og Statens kunstakademi. Motivene hans er av natur og blomster. I motivene fornemmer man skjønnhet og harmoni, men også naturens mystikk. Det er ikke rene avbildninger, han formulerer det han ser og velger ofte ut et motiv fra en større sammenheng. Det er lett å se at studiene av blomster og planter er inngående.
– Her for eksempel, ligger han helt nede i gresset og ser opp på verden, sier Wolden og viser frem litografiet ”Et lite hus i verden”. I bildekanten er gresset stort og i perspektivet innover i bildet ser man et lite rødt hus på en bakketopp. Wolden forteller at Harr har tre oljemalerier og ellers litografier presentert på utstillingen. Hun fremhever også bildene der Harr går nært innpå motivet.
– De er rene blikkfang, sier hun og trekker frem litografiet ”Til min sommerfugl” hvor motivet er røde valmuer. Enkelte motiver er også hentet fra naturen på Østlandet, men bare et fåtall. Også i disse litografiene er det stemningen som er gripende.

Ser nordmenn utenfra
Et mer ekstrovert uttrykk finner du i avistegneren Morten Mørlands karikaturtegninger. Mørland, som er fra Tromøya i Arendal bor og jobber i Storbritannia, hvor han har faste oppdrag for papiravisa The Times og produserer ukentlige striper for avisens iPad-utgave.

Morten Mørland er politisk karikaturtegner for The Times i England, VG og Agderposten i Norge.

I tillegg leverer han tegninger til VG og ikke minst Agderposten. Han illustrasjoner for magasiner og bøker. På bloggen Poldraw kan du hans animasjoner om det politiske livet i England. Han har vunnet flere priser for sitt arbeid.

På utstillingen i Drøbak leker Mørland seg med den norske folkesjela. Her oppdager man fort at dette er en nordmann som ser sitt folks karakter fra utsiden, bokstavelig talt. Ikke bare er det strikkegenseren som fanger oppmerksomheten blant kostelige og mer staselige motiver av personer fra blant annet det engelske kongehus. Nordmannen er grubleren som takker nei til alle forslag, og nordmannen – eller stakkaren – som reiser seg etter vinteren, finner den totale lykke i mai og våkner hutrende fra den varme sommersteika i september. Han er spesielt treffende.

Satiren siver gjennom
Gjennom bruk av skygger og farger møter han sin mottaker. Form på ansikter og overdrevne nesegrev er det eneste som virkelig gjør tegningene til karikaturer. Budskapene i tegningene kan være virkelig skarpe og oppleves fullstendig sannferdige. Han legger ingenting imellom. Det kan vi vel trygt si, er atypisk norsk.

Når tegneserie blir kunst
Det er tegneserieskaperen blant utstillerne som leker seg på silketrykk. Og er det diametralt motsatte uttrykk til kunstmaleren først nevnt. Å se motivene i store format på veggen, skaper en helt ny interesse for tegneseriekunsten. Det er lett å fordype seg i Sindre W. Goksøyr sine motiver, selv om de først kan oppfattes enkle og naive og ”fort gjort”. Det er ikke det. Hoder med mange øyne, i enten kaotiske omgivelser, eller absolutt ikke. Vi møter den ”altabsorberende”. Er vi i stand til å ta inn så mange inntrykk som hverdagen krever? En kan lure på det og litt til. For midt i lokalet står en skulptur som er laget i samarbeid med Kristoffer Kjølberg. En slags supermann. Eller ikke.

Sindre W. Goksøyrs tegneseriemotiver kan være svært gripende.

Goksøyr er utdannet ved Westerdals  School of Communication. Han arbeider i Oslo i forlaget Dongery som utgir tegneserier, ”mot all sunn fornuft”, som Knut Nærum skal ha uttalt. Goksøyr jobber også som illustratør, plakat-tegner og utvikler av webdesign. I 2011 vant han Sproingprisen for årets beste tegneserie ”HRMF”.

– På 60-tallet var tegneserien kun for barn, forteller kuratoren. – På 70 tallet vokste det frem et tegneseriespråk for voksne, blant annet med Axel Jensen og Pushwagners striper. Tegneserier for voksne ble interessant. I dag kan vi se på store navn innen tegneserier som Lars Fiske, Flu Hartberg og mange flere. De er også bildende kunstnere, sier Wolden.

Kortreist kulturopplevelse
Turen til Drøbak er kort om du bor i hovedstadsområdet. I utstillingsperioden fra 16. juni til 19. august kan du enten kjøre med bil sørover fra sentrum på E6 mot Gøteborg og ta av til høyre rett etter Tusenfryd, eller fra motsatt side krysse Oslofjorden like sør for Slemmestad, i tunnel under fjorden.

Den aller hyggeligste reisemåten til Drøbak sommerstid er sjøveien. Ferge går tur–retur Aker brygge. Båten legger til i Drøbak havn, og veien til utstillingslokalene går til fots på et par minutter.

Kurator Vigdis Wolden og kunstner Jan Harr i Avistegnernes hus i Drøbak.
Close