
Lun humor
Aldri var moten mer katastrofal enn da jentene løp rundt med kort-korte topper og stringtruser trukket godt opp over buksekanten tidlig på 2000-tallet. Det er ikke lekkert å gå rundt med magen bar i iskalde februar, ikke troverdig heller. Nei, takke seg til klesdesignerne Arne og Carlos som har fordypet seg i strikketradisjoner, og som bruker tiden på å skape elleville mønstre i ly av det tradisjonsrike, norske. Design handler om livet, og for Guds skyld, la livet av og til handle om humor og lune plagg. Vi må se ut som best vi kan, i kulda og regnet.

Våt glede
To andre som har sett mot livsglede og hverdagshumor, er foretak med opphav i den våteste av alle byer, Bergen. Jeg snakker om merker som Norwegian Rain og Blæst. Nå står verden står klar og tar imot ideene deres og produktene, som er kvalitetssikret fra beste hold; folk som har vokst opp i vått vann fra himmelen. Hvilken by er vel en bedre regntøymerkevare-by enn Bergen? Så verden, fra New York til Tokyo, fra kontinent som Canada, Europa, Australia og USA, here they come. Du trenger nemlig ikke være fra Bergen for å kjøpe et design som er basert på bergenserens verdier og kunnskap om regn. Det regner jo over alt.
Grip det geniale
Når en ser hva disse foretakene tenker og gjør, er det nesten forunderlig at de ikke er kommet på markedet tidligere. Det er nemlig ikke for mange norske designere som tar seg selv på alvor. Alle skal kopiere de ”der ute”, i stedet for å ta tak i det særnorske, nisjen som ingen andre kjenner, og gripe det geniale i ens egen kultur. Nå kjenner hele verden norsk strikkedesign gjennom blant annet kolleksjonene til Dolce&Gabbana, etter at Arne og Carlos har vist vei. De var overbærende nok til å forvandle noe gammelt til noe nytt, og nå feirer de 10 års jubileum hos Norsk Form frem til slutten av august.

Så fra nå av kan du pakke stiletter og gummistøvler side om side i kofferten. Det er like kult begge dele.
Design er funksjonalitet
Mange har forsøkt før. Men skjønte de det? Salg av norske designprodukter handler ikke om tradisjon vi ikke kan røre eller asymmetriske mønstre. Det handler om valg av moderne materialer, snitt, farger og funksjonalitet. Det handler om å treffe kunden i kundens våte og kalde modus. Det handler om å fjerne fysiske landegrenser. Klær handler rett og slett om innstillingen til seg selv, til verden og livet. Det handler om å ville seg selv det beste. Så fra nå av kan du pakke stiletter og gummistøvler side om side i kofferten. Det er like kult begge dele.